2024-01-09, 22:34
Medlem
Hegamons avatar
Många skriver enbart i specifika forum. Användaren sqwertyuionm har riktat in sig på aktuella brott och kriminalfall. Det kan visa på att personen har dålig fantasi och enbart skriver om sitt specialintresse. Att varken skriva en ordentlig trådstart utan bara kopiera, visar åt den riktningen. Likaså att sedan inte vilja diskutera i tråden.

Det är kanske idag inte något vidare problem men när ai-robbotar seriöst börjar skriva här på forumet, så blir det ett problem. En ai-robbot som reggar hundratals nya användare med trams och propaganda. Ett stort hot väntar runt hörnet.
Citera
2024-01-09, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Många skriver enbart i specifika forum. Användaren sqwertyuionm har riktat in sig på aktuella brott och kriminalfall. Det kan visa på att personen har dålig fantasi och enbart skriver om sitt specialintresse. Att varken skriva en ordentlig trådstart utan bara kopiera, visar åt den riktningen.

Du har däremot bra fantasi och är berättigad att starta trådar? Är det några mer superkrafter du besitter som gör att du är bättre lämpad än sqwertyuionm för trådstarter?

Jag ifrågasätter inte dina trådstarter, du har ofta tiotals svar, vilket kan vara en indikation att du startar trådar av någorlunda intresse. Men dina trådar kanske inte intresserar alla. Och sqwertyuionm lockar ungefär lika många skribenter som du.

Om sqwertyuionm inte startat trådar, hade det funnits färre diskussioner på Flashback. På dig låter det som det vore något positivt. Det är för mig en märklig inställning.

Är du ointresserad av sqwertyuionms trådar verkar det enkelt att inte delta i dennes trådar. Det finns gott om andra trådar.

Citat:
Likaså att sedan inte vilja diskutera i tråden.

TS kanske inte har något av värde, men insåg ändå att trådstarten skulle ge en bra diskussion. För mig oklart varför TS då ska avstå från att starta tråden.

Citat:
Det är kanske idag inte något vidare problem men när ai-robbotar seriöst börjar skriva här på forumet, så blir det ett problem. En ai-robbot som reggar hundratals nya användare med trams och propaganda. Ett stort hot väntar runt hörnet.

Det är möjligt att det kan bli mer sådant skräp och FB-administrationen kommer säkert få arbeta på att upptäcka och förhindra "robotar". Men om det är "ett stort hot" vet jag inte. Ryssland är ett stort hot och det finns andra allvarliga samhällsproblem.
Citera
2024-02-15, 21:29
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Många skriver enbart i specifika forum. Användaren sqwertyuionm har riktat in sig på aktuella brott och kriminalfall. Det kan visa på att personen har dålig fantasi och enbart skriver om sitt specialintresse. Att varken skriva en ordentlig trådstart utan bara kopiera, visar åt den riktningen. Likaså att sedan inte vilja diskutera i tråden.

Ja, verkligen. Jag kan se det framför mig. Trådstarter med ett propagandistiskt syfte, med hundratals svar av AI-genererat medhåll. Det kommer var väldigt lätt att känna igen en AI-genererad användare på det planlösa pladdrandet, de generiska åsikterna och ointresset för diskussion, men eftersom det inte går att bevisa att de är AI-robotar, så kommer de inte stängas av.
Flashback kan bli ett helt ointressant forum på några månader, om den utvecklingen sätter fart.
Det förekommer ju redan att någon drar igång en trådstart, och får bifall och jubel från sina fem alter egon. Alla förstår det, men det går inte att bevisa.
Citera
2024-02-15, 21:38
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag kanske är sist i världen att inse det här, och jag sitter inte på någon lösning, men det är en jävligt tråkig utveckling.

Det finns en avundsjuka mot skribenter som behärskar den ädla skrivkonsten, och som förmår att uttrycka sig tydligt. Särskilt den som sätter professionella rubriker med höga tittarsiffror hamnar i papperskorgen.

Det är just sådana slarviga moderatorsåtgärder som håller Flashback nere i gärdsgårdsserien, vad internetforum anbelangar.
Citera
2024-02-15, 22:34
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Det finns en avundsjuka mot skribenter som behärskar den ädla skrivkonsten, och som förmår att uttrycka sig tydligt. Särskilt den som sätter professionella rubriker med höga tittarsiffror hamnar i papperskorgen.

Det är just sådana slarviga moderatorsåtgärder som håller Flashback nere i gärdsgårdsserien, vad internetforum anbelangar.

Vad är en "professionell rubrik"? Flashback är ett diskussionsforum, inte en travbana för copywriter-wannabes.
Citera
2024-02-15, 22:42
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Vad är en "professionell rubrik"? Flashback är ett diskussionsforum, inte en travbana för copywriter-wannabes.

Allt som väcker uppmärksamhet är att betrakta som professionellt. Ex. et proffs skriver "Krig i Ukraina!!" INTE "enligtuppgift frånobekräftad källa har krigsandligar eventuellthäntukraina...kanske"

Det är den senare rubriken som dominerar trådar som godkänns på Flashback.
Citera
2024-09-13, 08:43
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Ofta när jag läser Flashback, så förbryllas jag över olika användares motiv för att skriva och posta på Flashback (något jag faktiskt startade en ganska väl mottagen tråd om). Men ibland går jag bet.

Användaren "Sagutyren" regade sig i början av augusti, och har sedan dess postat 38 inlägg. Samtliga är en kort sammanfattning av en nyhetshändelse, en länk och sedan "vad tycker ni?".
Användaren har inte deltagit i någon av diskussionerna med ett enda inlägg.

Det finns ingen röd tråd bland nyhetshändelserna, typ bara invandringskritik. Heller ingen särskild nyhetssajt som verkar premieras.

Jag tänker så det knakar över vilket motiv denna användare kan tänkas ha för att posta.
Hen får ju ingen hög postcount, och antalet visningar av dina trådar är ju inget som ackumuleras och knyts till ditt konto.

Det enda rimliga motivet för mig, är om användaren av någon anledning till pumpa trafiken generellt för respektive forumdel, typ någon moderator som vill få till mer trafik, och börjar dagen med att starta ett par trådar med sitt alternativkonto. Men det låter också långsökt.
Det som förbryllar mig är att användare som dessa inte vill diskutera, utan bara starta diskussioner som de förefaller helt ointresserade av.

https://www.flashback.org/find_threads_by_user.php?userid=1670128
Citera
2024-09-13, 13:17
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ofta när jag läser Flashback, så förbryllas jag över olika användares motiv för att skriva och posta på Flashback (något jag faktiskt startade en ganska väl mottagen tråd om). Men ibland går jag bet.

Användaren "Sagutyren" regade sig i början av augusti, och har sedan dess postat 38 inlägg. Samtliga är en kort sammanfattning av en nyhetshändelse, en länk och sedan "vad tycker ni?".
Användaren har inte deltagit i någon av diskussionerna med ett enda inlägg.

Det finns ingen röd tråd bland nyhetshändelserna, typ bara invandringskritik. Heller ingen särskild nyhetssajt som verkar premieras.

Jag tänker så det knakar över vilket motiv denna användare kan tänkas ha för att posta.
Hen får ju ingen hög postcount, och antalet visningar av dina trådar är ju inget som ackumuleras och knyts till ditt konto.

Det enda rimliga motivet för mig, är om användaren av någon anledning till pumpa trafiken generellt för respektive forumdel, typ någon moderator som vill få till mer trafik, och börjar dagen med att starta ett par trådar med sitt alternativkonto. Men det låter också långsökt.
Det som förbryllar mig är att användare som dessa inte vill diskutera, utan bara starta diskussioner som de förefaller helt ointresserade av.

https://www.flashback.org/find_threads_by_user.php?userid=1670128

Jag tror deras motiv är att uppmärksamma andra om något som inträffat de tycker är viktigt att andra får reda på. Inte att diskutera det.

Andra har nog en önskan om att få fler att se saker från deras synvinkel. Med en trådstart känner de att de enklare kan breda ut sig och förklara hur något egentligen hänger ihop. Samt att de med en egen trådstart enklare kan sätta agendan.

Andra startar nya trådar om och om igen på samma tema. T.ex. så fort Trump sagt något bra/dåligt, eller när någon annan tycker Trump sagt något bra/dåligt. Helt enkelt för att övertyga andra som missat hur bra/dålig Trump är. (Trump var här bara ett exempel av mig, men ett väldigt bra och tydligt sådant.)

Jag har uppfattat att de ovanstående orsakerna är ganska vanliga, i åtminstone de politiska forumen. D.v.s. de vill egentligen inte diskutera och är fullständigt ointresserade av att höra vad andra tycker utan är bara ute efter att uppmärksamma, informera, övertyga och tjata ihjäl andra. Och ja, det är väldigt irriterande och tycker jag även ett sätt att missbruka forumet för att gynna sina egna egoistiska syften.

Ang: Det enda rimliga motivet för mig, är om användaren av någon anledning till pumpa trafiken generellt för respektive forumdel, typ någon moderator som vill få till mer trafik, och börjar dagen med att starta ett par trådar med sitt alternativkonto.

Jag kan inte se poängen med det. Vi får inte något ackordtillägg för antalet trådar som startas i "våra" forum eller hur många rapporter de får. Vill vi ha mer att göra är det bara hoppa in i något stort och bråkigt forum typ Rysslands invasion, Coronan eller Aktuella brott och kriminalfall så ka man få njuta av se ett tresiffrigt antal rapporter varje gång man loggar in helt utan att behöva anstränga sig med att starta nya trådar från andra konton.
Senast redigerad av Ancistrus 2024-09-13 kl. 13:33.
Citera
2024-09-13, 13:43
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tror deras motiv är att uppmärksamma andra om något som inträffat de tycker är viktigt att andra får reda på. Inte att diskutera det.

Det hade jag kunnat köpa, om det funnits någon sorts röd tråd i de artiklar som länkas. Men nu är det
"Influencer svarar på kritik efter att haft djupt dekolterad vit klänning t. bröllop", " Delar av hus har rasat i centrala Ulricehamn (2024-09-11)" och "Smekte kvinna på rumpan – åtalas för sexuellt ofredande, Boden".

Vilken sorts människa startar konto, bara för att man vill belysa den sortens saker, när man dessutom länkar till artiklar i mainstreammedia? Det är något som inte stämmer där.
Citera
2024-09-14, 14:37
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Det hade jag kunnat köpa, om det funnits någon sorts röd tråd i de artiklar som länkas. Men nu är det
"Influencer svarar på kritik efter att haft djupt dekolterad vit klänning t. bröllop", " Delar av hus har rasat i centrala Ulricehamn (2024-09-11)" och "Smekte kvinna på rumpan – åtalas för sexuellt ofredande, Boden".

Vilken sorts människa startar konto, bara för att man vill belysa den sortens saker, när man dessutom länkar till artiklar i mainstreammedia? Det är något som inte stämmer där.

Nä, i de fallen känns det onekligen svårare att förstå vad i all välden som driver dem.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in