• 1
  • 2
2023-12-24, 09:44
Medlem
Ung man död efter frontalkrock med annan bil i kurva utanför Värnamo. Enligt Värnamo Nyheter så var det halt på platsen. Den andra mannen i 55års åldern fick åka med till sjukhuset för koll men har klarat sig bra.
Någon som vet mer?
Citera
2023-12-24, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jejunistomi
Ung man död efter frontalkrock med annan bil i kurva utanför Värnamo. Enligt Värnamo Nyheter så var det halt på platsen. Den andra mannen i 55års åldern fick åka med till sjukhuset för koll men har klarat sig bra.
Någon som vet mer?

Jag plussar på med ett citat:

Citat:
Föraren till en av bilarna, en man i 20-årsåldern, avled på platsen, skriver polisen på sin hemsida. Anhöriga är underrättade.

Den andre föraren, en man i 55-årsåldern, påbörjade hjärt- och lungräddning på platsen i väntan på räddningstjänsten, uppger polisen för TT.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...der-om-varnamo

Trist inledning på julen.
Rådig herre i den andra bilen.
Citera
2023-12-24, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Trist för anhöriga men inte trist för andra som inte har relation med någon. De firar väl på sin jul på samma sätt?
Så förfärligt. Stackars familj, behöva se hans julklappar ligga under granen oöppnade😭
Citera
2023-12-24, 23:09
Moderator
Rådigt av personen att ta ut den andra och påbörja HLR, speciellt efter att smällt, inte alla som har den sinnesnärvaron.

Oklart exakt var krocken skett, testade googlemaps mellan ställena som nämns och de två skarpaste kurvorna tycker jag är dessa

https://www.google.com/maps/@57.0824...2i28?entry=ttu

https://www.google.com/maps/@57.0817...2i18?entry=ttu

Vägen har många halvdana kurvor som inte är speciellt skarpa men tillräckligt för att skapa problem, speciellt om det är halt på plats, smalare väg på det.
Citera
2023-12-25, 01:52
Medlem
Har det framkommit varför BO avled medan den överlevande klarade sig nästan utan skador?

Framförde 55-åringen månne ett tyngre fordon och satt mer skyddad i kaross och höjd, eller satt 20-åringen utan bälte?
Citera
2023-12-25, 11:02
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Har det framkommit varför BO avled medan den överlevande klarade sig nästan utan skador?

Framförde 55-åringen månne ett tyngre fordon och satt mer skyddad i kaross och höjd, eller satt 20-åringen utan bälte?
Utan att veta men om man ska spekulera så kan man misstänka att den yngre mannen fick sladd och gick med sidan in i fronten på mötande bil. Inte helt ovanligt och eftersom det är klent med deformationszon i sidan så går det ofta illa även om det inte går så fort.
Citera
2023-12-25, 22:43
Medlem
H*mpus O*sson, född 2002. Ska inte ha haft sitt bälte på sig vid krocken. Oerhört tragiskt, dagen innan julafton också.. Han var en riktigt fin och snäll kille med enormt stort hjärta. Saknad av många.

*=A
*=L
Citera
2023-12-26, 08:38
Medlem
KentWasHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilgatansrandom
H*mpus O*sson, född 2002. Ska inte ha haft sitt bälte på sig vid krocken. Oerhört tragiskt, dagen innan julafton också.. Han var en riktigt fin och snäll kille med enormt stort hjärta. Saknad av många.

*=A
*=L
Beklagar sorgen.

Varför hade han ej sitt bälte?
Citera
2023-12-26, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KentWasHere
Beklagar sorgen.

Varför hade han ej sitt bälte?

Tack! Det vet jag tyvärr inte. Förmodligen bara ”ung och dum” om jag ska killgissa.
Citera
2023-12-26, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilgatansrandom

*=A
*=L

Var han från Hånger?
Citera
2023-12-26, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokigamamman
Var han från Hånger?

Ja, född och uppvuxen i Hånger.
Citera
2023-12-26, 21:10
Medlem
Jag var första utomstående bil på plats. Jag såg inte olyckan och vet inte säkert vad som hände men jag var med efteråt. 55-åringen hade redan ringt SOS och var i telefon med dom när jag kom. Vi följde instruktioner från dom. Vi försökte först få kontakt sedan tog jag av säkerhetsbältet och fick ut honom ur bilen och sedan turades vi om att göra HLR tills polis och ambulans kom.
Jag tror inte att det var vad man normalt tänker på när man säger frontalkrock bara baserat på hur det såg ut när jag kom dit. Det verkar även ha redigerats bort ur dom flesta artiklar. 55-åringen hade någon hyfsat ny typ SUV och den unga killen hade en mindre bil som var lite äldre. 55åringens bil stod på vägen och var ganska kvaddad i fronten på vänster sida medans 20-åringens bil låg i diket och var rejält intryckt från sidan. Jag gissar att 20-åringen fått sladd i kurvan och 55-åringen inte hann bromsa när han kom över på fel sida. Alltså att suvens front gått in i sidan på den andra bilen. Det var väldigt väldigt halt på platsen. Jag tror inte att någon kan anses vara skyldig till olyckan. Skulle jag själv kommit någon minut tidigare hade det kunnat vara jag som inte hunnit bromsa. Fantastiskt bra jobbat av alla som var där även om det tyvärr inte räckte i det här fallet.

Skriver det här eftersom det annars lätt blir missuppfattningar från mediauppgifter och gissningar som tas för sanningar. Exempelvis påståendet att han inte hade bälte här ovanför vilket jag alltså vet att han hade då jag tog av det själv. Vill också poängtera än en gång att jag inte såg själva olycksförloppet så den delen av min berättelse ska inte ses som något annat än vad jag tror mig kunna utröna efter vad jag såg efter olyckan.

Mina tankar är såklart med familj och anhöriga. Jag kommer nog minnas det här varje jul resten av mitt liv och jag kan bara tänka mig hur det måste kännas för er.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in