2023-12-24, 00:07
Medlem
Tintinikongos avatar
Helt rätt. Kläm åt den satans mördaren ordentligt.
Citera
2023-12-24, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Är enig med dig. Det är inte den ryska statens tillgångar, utan enskilda människors. Har inte några sympatier för oligarker.., men det är enskilda människor. Som inte verkar ha gillat Putins ambitioner i Ukraina.

Detta är den lätta vägen väst börjar ta, 300 miljarder dollar som är "gratis" att ge. Syns det vore bättre om de vore frysta. Kan användas vid fredsförhandlingar när den dagen kommer.., som ett "bargaining chip".

Sedan kan man fråga sig vad oligarkerna tycker om detta, de är ju en maktfaktor i ryssland.

'Krävs nog en rejäl tipping-point för att den stora mängden av oligarker ska kunna ställa krav starkt nog. Det är min killgissning iaf. De vet att de kan bli av med allt över en natt om de blir för kaxiga på enskild nivå. Iden med förhandling om tillgångarna är ju dock inte helt dum, så kanske bäst att inte skjuta gisslan i tidigt skede.

Den stora risken med att beslagta tillgångar tror jag ändå är att det kommer påverka framtida investeringar och eventuell handel mm. Går det inte lite på det finansiella "systemet" ökar ju risken fundamentalt och jag tror det såret blir svårläkt. Vem blir av med sina tillgångar nästa gång? När man gått över tröskeln är det inte så svårt att fortsätta.
Citera
2023-12-24, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
I förhållande till vad ryssarna gjort och gör så är det inte mer än rätt, man kan se det som en förskottsbetalning av framtida ersättning pga allt lidande ryssen ska stå ansvarig för.

Ytterst kortsiktigt tänkt men kanske mer ett svar av känslor än något annat.
Vilka ryssar har gjort vad? Och om Sveriges regering av någon anledning attackerar Norge ska då dina pengar bli beslagtagna?
Citera
2023-12-24, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har försökt googla på närmare detaljer, både om ryska tillgångar i Väst, och Västs tillgångar i Ryssland, men med mycket magert resultat.
Troligtvis är detta mycket känslig information i flera avseenden.
1. Investerare från tredje land kan t.ex. lätt bli skämda, att få sina tillgångar beslagtagna, ifall hemlandet skulle hamna i onåd. Därför säljer man sina medel, och köper kanske guld istället.
2. Både Västs och Rysslands agerande är givetvis beroende på hur den andre gör, och man försöker givetvis rädda så mycket som möjligt av sina stålar.
När det gäller Väst-egendom i Ryssland handlar det nästan enbart om delägande i företag eller dotterbolag.

Om jag förstått det rätt så har Ryssland redan beslagtagit det mesta av västländernas företag och tillgångar förrutom quislingarnas, så länge de fortsätter verka i Putins ledband klarar de sig.
Citera
2023-12-24, 00:23
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Fast det handlar om Ryssland....ett land som få respekterar.

Kina, indien, Sydafrika, Brasilien, Argentina är några länder som respekterar Ryssland.

Om jag inte är kass på matte blir det halva jordens befolkning
Citera
2023-12-24, 00:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Skulle jag vara kines eller oljeproducerande nation, så skulle jag ha svårt att lita på väst….
Citera
2023-12-24, 00:29
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Skulle jag vara kines eller oljeproducerande nation, så skulle jag ha svårt att lita på väst….

Det omvända är förvisso lika sant.
Citera
2023-12-24, 00:39
Medlem
Citat:
Vi kan fundera lite på vad som ska göra? Atombombskrig direkt? Nä, låter inte troligt.
Troligaste är att dom öppnar en ny front, vilket dom kommer förlora emot. USA sätter tänderna i ryssen.

Jaså, varför skulle de göra det då?
Du tror inte att Putin och hans förmodligen hundratals analytiker har någorlunda koll på vad som är strategiskt gångbart?

Nu har inte jag tillgång till samma information som Putin (eller Biden), men om jag var Putin hade jag nog inte dragit mig allt för mycket för att skicka iväg en atombomb på Polen eller Sverige vid det här laget bara för att markera. Ryssland har en kärnvapenarsenal som är jämförbar med hela NATOs, och mindre att förlora på ett kärnvapenkrig.

Helt onödigt att öppna en front någonstans. Varför skulle de göra det?
Citera
2023-12-24, 00:41
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Läste denna nyhet
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/putin-kommer-med-en-skarp-varning-allvarliga-konsekvenser/ar-AA1lX6NF

Enligt västerländsk media så hotar Putin USA + G7 länderna med en militär eskalering. För nuvarande så har USA inte godkänt denna strategi, trots att det finns intressen inom USA + G7 att ge alla ryska tillgångar som är frysta av väst, till Ukraina.

Då väcker detta frågor:
  1. Vart skulle denna militära eskalering ske?
  2. Bluffar Putin åter igen? Han har hotat förut med militär eskalering, typ 10 eller fler gånger, utan resultat.
  3. Varför har USA och G7 länderna inte godkänt detta redan?

Ska vi börja agera som skurkstater? Hur mycket tänker våra styrande provocera Putin, tills han börjar slå till mot oss? Jag har ingen lust att kriga bara för att våra krigskåta politiker vill det.
Citera
2023-12-24, 00:58
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Ska vi börja agera som skurkstater? Hur mycket tänker våra styrande provocera Putin, tills han börjar slå till mot oss? Jag har ingen lust att kriga bara för att våra krigskåta politiker vill det.

Det är Putin som är krigskåt. Om du inte har märkt det.
Citera
2023-12-24, 01:01
Avslutad
Citat:
Jo, men vad ska Ryssland göra? Så fort Ryssland rör ett Nato-land så kommer USA skicka en blixt på Moskva utan att Moskva ens hinner märka av det.

Riskerna det innebär får gärna våra folkvalda och deras familjer ta innan de blandar in oss andra.

Om vi ska råna länder för att de inte kan göra motstånd finns det bättre kandidater än Ryssland.
Citera
2023-12-24, 01:05
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ednbjuurolgn
Visst kan man väl ifrågasätta all koreuption i Ukraina, men skurkstat skulle jag nog inte kalla dem. Mest desperata. Framförallt nu när svångremmen dras åt från väst, och de får skicka ut de gamla och gravida som fortfarande finns kvar i landet.
Korruption heter det, tror visst att vi missförstår varandra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in