• 1
  • 2
2023-12-22, 18:29
Medlem
carlpetersen73s avatar
sprunget ur den här tråden, började jag fundera på Pripps Blå (FB) Bråk om pripps blå

Från att ha varit en marknadsgigant med 30% av försäljningen, lever den nu en undanskymd tillvaro. Köpte en PB idag för att testa, och visst, det är en helt ok ljus lager till ett bra pris.

Platsen som PB har på bolaget var liten och undanskymd, konkurrenter i segmentet, som exempelvis Norrlands Guld bredde ut sig över fem gånger så stora ytor. Efter att ha testat en PB så är mitt betyg - Mycket pang för pengen, en bra ljus lager.

Men vad hände från att PB var marknadsledande? Har själv känt att den varit en WT-öl, men så är det ju inte. Vad har du för inställning till PB? Köper du den? Om inte, varför?

Kommer nog fortsättningsvis att smyga med några PB när jag handlar, mycket pang för pengen. '
Citera
2023-12-22, 18:33
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
sprunget ur den här tråden, började jag fundera på Pripps Blå (FB) Bråk om pripps blå

Från att ha varit en marknadsgigant med 30% av försäljningen, lever den nu en undanskymd tillvaro. Köpte en PB idag för att testa, och visst, det är en helt ok ljus lager till ett bra pris.

Platsen som PB har på bolaget var liten och undanskymd, konkurrenter i segmentet, som exempelvis Norrlands Guld bredde ut sig över fem gånger så stora ytor. Efter att ha testat en PB så är mitt betyg - Mycket pang för pengen, en bra ljus lager.

Men vad hände från att PB var marknadsledande? Har själv känt att den varit en WT-öl, men så är det ju inte. Vad har du för inställning till PB? Köper du den? Om inte, varför?

Kommer nog fortsättningsvis att smyga med några PB när jag handlar, mycket pang för pengen. '

De ändrade receptet så nu smakar pisset som just det, piss. Skillnad var det förr när gamla Pripps Fat Export fanns, herrejävlar va jag handla 🤤
Citera
2023-12-22, 18:34
Medlem
GeleZachas avatar
Har inget emot den och kan köpa den, men finns godare till samma pris. Undrar om en av anledningarna till att den blivit mindre populär är att den fått så mycket ”alkisstämpel”
Citera
2023-12-22, 18:38
Medlem
Är en helt ok öl som jag köper ibland men är väl inte så trendig öl.
Jag är inte så trendig heller så vi passar ihop.

Men köper ofta Nordliga Sarek som är lite godare enl mig. Och kostar ungefär lika mycket.
Citera
2023-12-22, 18:45
Medlem
Kackotopis avatar
Nu har inte jag druckit PB på år och dar, men minns att det mest bara smakade vatten.
Citera
2023-12-22, 18:46
Medlem
Jordgubbes avatar
Även på Wikipedia antyds att det blev konkurrens från norr, Norrlands Guld. Där läste jag förresten fel och tyckte det stod "vatten, kommunalt" på "Ingredienser: Vatten, kornmalt, korn, humle, ...". Apropå senaste två inläggen.
Citera
2023-12-22, 18:52
Medlem
53....so whats avatar
Som ungdom dracks den väl en del, var väl ett av de billiga fabrikaten, kanske därför.
Senare tyckte man väl att den var blaskig och prövade alla andra svenska som fanns. Det fanns liksom ingen anledning att återgå dit. Det är likadant idag, tar alltid nåt nytt från hyllan.

Pripps har kanske inte fått göra stor reklam, då de ägs av andra intressenter numera.
Undrar om man skall pröva en sexpack vid nästa tillfälle... risk för att det blir bjud öl kanske.
Citera
2023-12-22, 18:58
Medlem
Tycker pripps smakar metall..
Citera
2023-12-22, 19:01
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73

För min del är PB en väldigt vattnig och smaklöst. Punkarna på 80-talet sade "Prips Blå the taste och shit och slängde en sådan öl in i en betongvägg".

Det kan vara så att BP som varumärke hamnat nere i WT-träsket tillsammans med Sofiero. Därför har det tappat sin varumärkesposition. För enkelt, jag minns PB reklamen och den var så catchigt basic så där sumpade dessa varumärket. Folk vill generellt inte förknippas med flintastek och BP. Det finns numera billigare alternativ för WT. Ingen prioriterar BP längre känns det som.

Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Nu har inte jag druckit PB på år och dar, men minns att det mest bara smakade vatten.

Vi är två.
Citera
2023-12-22, 19:07
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Pripps har kanske inte fått göra stor reklam, då de ägs av andra intressenter numera.
Det är väl Carlsberg som äger Pripps fortfarande?
Bryggeriet i Malmö är borta sedan länge.
Var bryggs PB nuförtiden?
Citera
2023-12-22, 19:15
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattsmyg
Det är väl Carlsberg som äger Pripps fortfarande?
Bryggeriet i Malmö är borta sedan länge.
Var bryggs PB nuförtiden?

Väldigt otydligt på webben. Göteborg, men kanske på fler sällen.
Citera
2023-12-22, 19:17
Medlem
Mikaelias avatar
Pripps är inte vad Pripps var. Det är Carlsberg som tillverkar varumärket i Falkenberg. Norrlands guld är ett varumärke från Spendrups som tillverkas i Vårby. Konkurrensen är mellan Spendrups och Carlsbergs olika varumärken. Minns att en kollega skulle åka till Mellerud för att besöka deras bryggeri men han fattade inte att Melleruds också är ett varumärke som bryggs i Vårby av Spendrups. Det är stor industriell tillverkning av dessa öl som görs så billigt som möjligt för att tjäna pengar på dumma Svenssons som går på deras marknadsföring.

Förr låg Pripps bryggeri i Göteborg men en del av de tidigare anställda köpte eller hyr det gamla bryggeriet. Det heter Göteborgs nya Bryggeri och gör väldigt mycket bättre lageröl än vad Pripps någonsin gjort eller för den delen något utav Carlsberg, Åbro eller Spendrups.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in