2023-12-22, 19:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du generaliserar och tror att alla är som du för att din närmsta umgängeskrets är det. Jag har god insikt i norra Sverige och det är inte så kategoriskt som du vill försöka göra gällande. Har vistats under många år i Norrbotten och det jag kan säga är att Norrbotten är oerhört olikartat. Det är stor skillnad mellan Kiruna, Haparanda, Kalix och Piteå för att ta några kommuner som exempel. Det är också stor skillnad mellan byar och centralorter. Visserligen har ju Luleå en jävligt »bonnig« dialekt (kanske Sveriges absolut fulaste) så du kanske kommer därifrån och tror att alla i Norrbotten talar som man gör i Luleå. Så är det inte.

Jag kommer inte från Norrbotten. Har aldrig bott där. Så jag kan inte uttala mig om de dialekterna. Så enkelt är det.

Däremot gillar jag Lule-dialekten. Väldigt skön. ❤️ Ja, alla dialekter i Norrbotten är sköna. Arjeplog tex har ju en helt fantastiskt underbar dialekt.

Däremot finns det andra delar av norra Sverige där JO betyder både JA och JO. Till och med SAOB säger ju det. Så jag förstår inte problemet.

Jag gav alltså några exempel i min trådstart på att det som regel är vokalljudet som förändras beroende på var man bor. Gav också ett exempel på hur man i norr och söder uttalade JA. Ibland som JA, ibland som JO, ibland som en vokalmix i form av diftonger.

Och det stämmer.

Betyder det att alla ställen i norr säger JO istället för JA? Nej. Betyder det att alla ställen i södra ställen i södra Sverige använder andra vokalljud än A? Nej.

Ville bara ge några exempel innan jag nämnde konsonanten J. Eller avsaknaden av den. Att det är vokalen som oftast ändras i JA. Inte konsonanten.

Jag var inte ute efter att starta ett dialektkrig. Jag vet bara att på en större yta i Sverige, så säger man JO både när man menar JA och när man menar JO. Och SAOB håller med.

Nu tillbaka till ämnet. Vet du om andra ord i svenskan där konsonanten i början av ordet blivit stumt och att det är nästa bokstav, en konsonant, som får bli första ljudet i ordet?
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2023-12-22 kl. 19:22.
Citera
2023-12-22, 19:20
Medlem
Vadå ”A-A”?
Med långt eller kort a-ljud?
Med grav eller akut accent?
Citera
2023-12-22, 19:25
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Handleme
Vadå ”A-A”?

Jag är ingen språkexpert. Så grav eller akut accent är inte min specialitet. Ska se om jag hittar nåt klipp med det ljudet.
Citera
2023-12-22, 19:28
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhereIsRussia
menar du det släpande "aaaa" eller två stavelser "aa-aa" som vissa säger när dom återberättar anekdoter?

Det första. När man säger JA som ett svar på en fråga. Ibland släpande som AAAA. Ibland fort som A-A.
Citera
2023-12-22, 19:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Handleme
Vadå ”A-A”?

Hittade en film om dialekter i Sthlm.

https://youtu.be/JvjBLSF1qPk?si=4C7oDZJAEMLUJZNQ

Runt 0.10-0.11 avslutas en mening med ett A-A, när mannen menar ett JA.

Likaså 0.38-0.39 säger en man A-A när han menar JA.

Men man kan säga ett långt AAAA om man t ex är osäker.
Citera
2023-12-22, 19:50
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Här i Stockholm tycker jag alla säger JA. Diskutionen här går nog mer om man skall säga NK eller NK. Djurgården eller Djurgården...

Jag har märkt att bland många influensers av det yngre slaget så säger man ett tydligt JA istället för A-A.

Likaså säger man JAG med ett tydligt G istället för ett JAG med ett svagt G. Man säger JAG TYCKER istället för JA’TYCKER som ju är mer vardagssvenska.

Så kanske det är en tillbakagång till tydligare språk. Kanske A-A kommer ersättas av JA. Den som lever får se.
Citera
2023-12-22, 20:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
I dagens stressade storstadsamhälle gäller det att arbeta effektivt. Tänk så mycket tid man sparar till annat när man bara säger A.

Ja, det är ju tämligen vanligt i svenskan att förändra och förenkla utfall. Dra ihop. Korta av.

Vi säger t ex inte Sve-rige. Vi säger Sverje.

Och det går åt mindre energi, mindre kraft, att säga A-A istället för JAvv

Men vi brukar som regel inte ta bort konsonantljud i början av ett ord så det blir A-A istället för JA. Däremot kan vi i vissa dialekter ta bort slutet av ett verb. Bara använda stammen av ordet. ÄT istället för ÄTER. Men det är ju den del där man pratar långsammast i Sverige. Så det kanske har varit en nödvändighet.
Citera
2023-12-22, 20:24
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, det är ju tämligen vanligt i svenskan att förändra och förenkla utfall. Dra ihop. Korta av.

Vi säger t ex inte Sve-rige. Vi säger Sverje.

Och det går åt mindre energi, mindre kraft, att säga A-A istället för JAvv

Men vi brukar som regel inte ta bort konsonantljud i början av ett ord så det blir A-A istället för JA. Däremot kan vi i vissa dialekter ta bort slutet av ett verb. Bara använda stammen av ordet. ÄT istället för ÄTER. Men det är ju den del där man pratar långsammast i Sverige. Så det kanske har varit en nödvändighet.
Nä, snarare "Svärje"
Citera
2023-12-22, 20:32
Medlem
HotPopcorns avatar
Ett alternativ till a-a är ju också m-m (och uuuh-uh).
Citera
2023-12-22, 21:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag kommer inte från Norrbotten. Har aldrig bott där. Så jag kan inte uttala mig om de dialekterna. Så enkelt är det.

Däremot gillar jag Lule-dialekten. Väldigt skön. ❤️ Ja, alla dialekter i Norrbotten är sköna. Arjeplog tex har ju en helt fantastiskt underbar dialekt.

Däremot finns det andra delar av norra Sverige där JO betyder både JA och JO. Till och med SAOB säger ju det. Så jag förstår inte problemet.

Jag gav alltså några exempel i min trådstart på att det som regel är vokalljudet som förändras beroende på var man bor. Gav också ett exempel på hur man i norr och söder uttalade JA. Ibland som JA, ibland som JO, ibland som en vokalmix i form av diftonger.

Och det stämmer.

Betyder det att alla ställen i norr säger JO istället för JA? Nej. Betyder det att alla ställen i södra ställen i södra Sverige använder andra vokalljud än A? Nej.

Ville bara ge några exempel innan jag nämnde konsonanten J. Eller avsaknaden av den. Att det är vokalen som oftast ändras i JA. Inte konsonanten.

Jag var inte ute efter att starta ett dialektkrig. Jag vet bara att på en större yta i Sverige, så säger man JO både när man menar JA och när man menar JO. Och SAOB håller med.

Nu tillbaka till ämnet. Vet du om andra ord i svenskan där konsonanten i början av ordet blivit stumt och att det är nästa bokstav, en konsonant, som får bli första ljudet i ordet?

Du kommer inte från och har inte bott i Norrbotten, men kategoriserar ändå hur det är i »norr«. Jag vet inte hur dina väderstreck ser ut och vad du definierar som norr. Jag är inte heller ute efter att starta ett »dialektkrig«, men du skrev så ordrikt och fastställde så mycket om hur det är så det blev svårt att undgå att försöka bena upp din frågeställning utifrån det.

Varför inledde du inte med din frågeställning i stället för att slå fast ett antal saker som kan ifrågasättas? Det du frågar efter är ju ett talspråksfenomen som du själv antar har med förenkling att göra. Ser man till det omvända finns ju I som blev Ni och å som blev (undantaget vissa uttryck).
Citera
2023-12-23, 01:36
Medlem
Iaghs avatar
Mjo.

Hur betydelsefullt är uttalet av ordet Ja i det svenska språket?

Går det att missta Ja-a för ett vanligt Ja?

Nja.
Citera
2023-12-23, 04:49
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Det går ju tydligen att resa i tiden, via språket.
Fredrik Lindström har haft ett program om det. Lite kort om hans teori. Om man vill t.ex. veta hur stockholmare pratade på 1700-talet, så får man i nutid resa x antal mil ut på landsbygden.
Utifrån den teorin kan man kolla hur långt ut i landet A-A har kommit, sen räkna baklänges för att få fram när det började i Stockholm.

Men vet inte om det funkar längre, med tv och så vidare. Går nog väldigt fort numera.

Verkar dock inte ha kommit till Dalarna än. Inte till mig i alla fall. Eller har det? Vette tusan. Sånt här måste man ju egentligen gå och irritera säg på i nått år eller två på, innan man riktigt vet.

Däremot JA-A, men det är ju föregångaren. Dock sagt så sen 70-talet. Ofta vid ett kraftigare uttal, t.ex. ett irriterat svar.
Att svara a, istället för ja, känns dock vanligt här i trakterna. Så där har j:et försvunnit.
NÄ-Ä och JO-O, är också vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in