Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Du generaliserar och tror att alla är som du för att din närmsta umgängeskrets är det. Jag har god insikt i norra Sverige och det är inte så kategoriskt som du vill försöka göra gällande. Har vistats under många år i Norrbotten och det jag kan säga är att Norrbotten är oerhört olikartat. Det är stor skillnad mellan Kiruna, Haparanda, Kalix och Piteå för att ta några kommuner som exempel. Det är också stor skillnad mellan byar och centralorter. Visserligen har ju Luleå en jävligt »bonnig« dialekt (kanske Sveriges absolut fulaste) så du kanske kommer därifrån och tror att alla i Norrbotten talar som man gör i Luleå. Så är det inte.
Jag kommer inte från Norrbotten. Har aldrig bott där. Så jag kan inte uttala mig om de dialekterna. Så enkelt är det.
Däremot gillar jag Lule-dialekten. Väldigt skön. ❤️ Ja, alla dialekter i Norrbotten är sköna. Arjeplog tex har ju en helt fantastiskt underbar dialekt.
Däremot finns det andra delar av norra Sverige där JO betyder både JA och JO. Till och med SAOB säger ju det. Så jag förstår inte problemet.
Jag gav alltså några exempel i min trådstart på att det som regel är vokalljudet som förändras beroende på var man bor. Gav också ett exempel på hur man i norr och söder uttalade JA. Ibland som JA, ibland som JO, ibland som en vokalmix i form av diftonger.
Och det stämmer.
Betyder det att alla ställen i norr säger JO istället för JA? Nej. Betyder det att alla ställen i södra ställen i södra Sverige använder andra vokalljud än A? Nej.
Ville bara ge några exempel innan jag nämnde konsonanten J. Eller avsaknaden av den. Att det är vokalen som oftast ändras i JA. Inte konsonanten.
Jag var inte ute efter att starta ett dialektkrig. Jag vet bara att på en större yta i Sverige, så säger man JO både när man menar JA och när man menar JO. Och SAOB håller med.
Nu tillbaka till ämnet. Vet du om andra ord i svenskan där konsonanten i början av ordet blivit stumt och att det är nästa bokstav, en konsonant, som får bli första ljudet i ordet?