2024-05-15, 13:25
Medlem
bl-gr-ns avatar
Många datorer kastas bort för att de ersätts med mobiler, inte Winphone, utan Android och IOS i huvudsak.

Har själv ingen möjlighet att komma åt Gmail från Win/Linux för att Google kräver mer privat info om mig från datorn men inte från Androidmobilen(har kanske det redan?).

För BankID används enbart i mobilen...

Använder Win11 endast för dataspel, medan 2 Linuxdatorer för underhållning, surf (i konkurrens med mobiler) hemekonomi och bankärenden, även där i konkurrens med mobilerna.
Sista endast på datorn/Linux, är videoredigering, fotobehandling, dokumenthantering och utskrifter.

Har en Win10 dator från 2015 saknar Win7 på den som den hade från början. Kommer antagligen återinstallera Win7 någon gång i framtiden. Om man kan aktivera Win7 då MS inte tillhanda håller det längre.
Samma sak gäller väl för Win8 och 10, det är Microsoft som dödar gamla datorer för att de tjänar pengar på det.
Microsoft gjorde så det inte gick att installera Win11 på hårdvara från Win7-8 tiden. Microsoft krävde nytillverkade hårdvara.
Se hur mycket nytt som krävs när Win12 kommer ut och hur mycket mer låst det är till Microsoft PK-värld.
Citera
2024-05-15, 13:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Min Windows 98 PC funkar bra fortfarande.
Om du kör den offline för att köra t ex gamla spel så funkar den nog bra men för dagens Internet och Internettjänster lär inte Windows 98 funka något vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Förstår inte tråden. Betydligt mera bilar, vindsnurror och vitvaror m.m. åker på tippen och antalet datorer är en droppe i havet.
Skillnaden är väl att bilar, vindsnurror och vitvaror vanligtvis åker på tippen när de är trasiga och inte värda att laga. Här riskerar ju massor med fullständigt felfria datorer åka på tippen för att mjukvarorna inte supportar dem.
Går ju att installera Linux men detta kommer tyvärr inte ske i de flesta fallen utan 95% av datorerna kommer garanterat hamna på tippen.
Citera
2024-05-16, 22:07
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Måste vara omöjligt att leva i Sverige utan bank-id.

Inte det minsta omöjligt, bara man klarar av att avstå från vissa bekvämligheter.
Citera
2024-06-21, 19:01
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Min Windows 98 PC funkar bra fortfarande.

Jag har funderat på den frågan ett tag nu? Jag köpte min första PC 1997 via jobbet.
PC är bra för det som jag håller på med jag gör inget via mobilen, jag har ett gammalt moderkort från 2016 med I5-6500 Processor och 32 GB ddr4 i ram med grafikkort GTX 1050
Vad händer när Win 10 slutar att updateras om 15 månader?
Finns det ens någon begagnad marknad för detta?
Jag har inget behov av Win 11 och jag är väldigt nöjd med det jag har.
Citera
2024-06-21, 22:18
Bannlyst
Hårdvara som inte klara windows 11 är prinpicpe värdelös redan idag eller väldig billig. Om man inte kör linux på den. Det som händer att inga updateringar kommer att finnas. Om man kommer kunna aktivera windows 10 licenser om 15 månader vet jag inte.

Har du redan en windows 10 installera innebär väl ingenting, det är som att köra Windows 7, dvs man får inga updateringar. Men allt fungerar fortfarande.

Citat:
Ursprungligen postat av llars67
Jag har funderat på den frågan ett tag nu? Jag köpte min första PC 1997 via jobbet.
PC är bra för det som jag håller på med jag gör inget via mobilen, jag har ett gammalt moderkort från 2016 med I5-6500 Processor och 32 GB ddr4 i ram med grafikkort GTX 1050
Vad händer när Win 10 slutar att updateras om 15 månader?
Finns det ens någon begagnad marknad för detta?
Jag har inget behov av Win 11 och jag är väldigt nöjd med det jag har.
Senast redigerad av PalmeKiller 2024-06-21 kl. 22:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in