2024-05-10, 21:27
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Rekommenderar er dock att gå över till valfri Linuxdistribution. Varför inte Arch eller Debian?

Helt noob på detta.

Jag har också tänkt på detta att ha en ren mobil eller en andra liten laptop-dator där man sköter sin underhålling på. Det ska gå att komma in på FB. Köra sökningar på Duckduck eller liknande, läsa en massa dokument i olika filformat på nätet, kunna köra en mediaspelare , skicka e-post och ta emot. Ha stöd for bluetooth och Wifi, ha ett enkelt ordbehandlingsprogram.

Fixar linux allt detta ?
Citera
2024-05-10, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Mig veterligen så har Linux inte haft stöd för bank-ID på väldigt många år. Jag äger ingen smartphone och slutade med bank-ID för över 10 år sedan.

Android är Linux.
Citera
2024-05-11, 14:57
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulskottkarra
Android är Linux.

Jag syftade på datorer när jag skrev Linux. Någon smartphone har jag inte men om jag mot all förmodan skulle skaffa en, så går Android före Apple och alla andra alternativ.
Citera
2024-05-11, 15:00
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jag har också tänkt på detta att ha en ren mobil eller en andra liten laptop-dator där man sköter sin underhålling på. Det ska gå att komma in på FB. Köra sökningar på Duckduck eller liknande, läsa en massa dokument i olika filformat på nätet, kunna köra en mediaspelare , skicka e-post och ta emot. Ha stöd for bluetooth och Wifi, ha ett enkelt ordbehandlingsprogram.

Fixar linux allt detta ?

Jag använder inte bluetooth och wifi så kan inte uttala mig om dessa men allt annat du räknade upp där, fixar Linux utan problem på datorn i alla fall.
Citera
2024-05-11, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Helt noob på detta.

Fixar linux allt detta ?

Ja. Kan bli vissa bekymmer beroende på vilken linuxvariant du använder och vilken hårdvara du har, men generellt sett så funkar det mesta idag utan problem.
Citera
2024-05-11, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Gör de inte alls det. Har man en fungerande hjärna i skallen så installerar man linux istället för spywaret windows.

Tyvärr kommer det inte fungera så.
Citera
2024-05-13, 23:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Tyvärr kommer det inte fungera så.
Nä, antagligen inte.
Citera
2024-05-14, 11:42
Medlem
Svartskäggs avatar
Min Windows 98 PC funkar bra fortfarande.
Citera
2024-05-14, 17:32
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Förstår inte tråden. Betydligt mera bilar, vindsnurror och vitvaror m.m. åker på tippen och antalet datorer är en droppe i havet.
Citera
2024-05-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Förstår inte tråden. Betydligt mera bilar, vindsnurror och vitvaror m.m. åker på tippen och antalet datorer är en droppe i havet.

Antagligen sant, datorer väger heller inte så mycket och jag gissar miljöpåverkan korellerar med vikt ganska bra. Ta typ Tesla model S som lanserades ungefär samtidigt. Hur många datorer motsvarar en sådan som skrotas? Hur mycket energi går åt för att återvinna den kontra en desktop?
Citera
2024-05-14, 23:48
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Mig veterligen så har Linux inte haft stöd för bank-ID på väldigt många år. Jag äger ingen smartphone och slutade med bank-ID för över 10 år sedan.

Du bor inte i Sverige? Måste vara omöjligt att leva i Sverige utan bank-id.
Citera
2024-05-15, 07:05
Bannlyst
Vad har Tesla Model S för livslängd jämfört med en Volvo 240? Men det den mängd teknik som finns i en Model S , vad kommer det kosta underhålla denna teknik om 20 år? Vill ens Tesla att bilen skall bli 20 år gamla?

Helt fungerade datorer kommer slängas , maskiner som inte är några större fel. Nu menar jag inte budget datorer med celeron cpu som Elgiganten lurar på sina kunder till ocker pris. Utan premium maskiner som har en för gamla CPU och som inte Windows 11 fungerar på. En Intel i7-2600k är en helt ok cpu fortfarande för en dator gör vanliiga vardags jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av Storgatan19
Antagligen sant, datorer väger heller inte så mycket och jag gissar miljöpåverkan korellerar med vikt ganska bra. Ta typ Tesla model S som lanserades ungefär samtidigt. Hur många datorer motsvarar en sådan som skrotas? Hur mycket energi går åt för att återvinna den kontra en desktop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in