2023-12-22, 13:43
Medlem
Jag tänkte testa att tillreda Lidls rimmade julskinka i ugnen på 80g i 12 timmar. Såg på youtube att plasten Scans julskinka klarar av den typen av tillagning. Men hittade ingen info om det går att göra med Lidls skinka. Någon som vet?
Citera
2023-12-22, 14:04
Medlem
knark-kungens avatar
Jag tänker såhär.

Dom färdigkokta kommer i samma plast, kör den på låg temp bara så går det nog bra.
Citera
2023-12-22, 14:16
Medlem
De färdigkokta skinkorna kokas väl i plastfodralet redan i fabriken så då torde de klara ett uppkok till i samma förpackning.
Senast redigerad av brakfesten009 2023-12-22 kl. 14:30.
Citera
2023-12-22, 14:17
Medlem
welcometorealitys avatar
Haha, du tänker nog att ha nätet kvar och sen i ungnen, men inte plasten som den i packad med.
Citera
2023-12-22, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr:colabo
Jag tänkte testa att tillreda Lidls rimmade julskinka i ugnen på 80g i 12 timmar. Såg på youtube att plasten Scans julskinka klarar av den typen av tillagning. Men hittade ingen info om det går att göra med Lidls skinka. Någon som vet?

Blir det så svårt att ta av plasten och pensla den med senap, innan du ställer in den i ugnen?
Citera
2023-12-22, 15:45
Medlem
Citat:

Inga problem. Tillagade själv en rimmad julskinka från Lidl i förrgår och körde den på 80C tills den nådde en innertemp på 69C, innan jag tog ut den ur plasten och lät svalna för att sedan griljeras.
Citera
2023-12-22, 15:47
Medlem
killdozer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoraTheExplorer
Plasten Scans?

Plasten PÅ Scans skinka ska det stå. Att man kan tillaga skinkan i plasten den kommer i.
Citera
2023-12-22, 15:48
Medlem
killdozer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Blir det så svårt att ta av plasten och pensla den med senap, innan du ställer in den i ugnen?

Griljeringen gör man ju i ett separat steg när tillagningen är klar.
Citera
2023-12-22, 17:07
Medlem
Citat:

Det skall den nog tåla.
Jag hade kört på 70C
Folk här i tråden verkar inte fatta att det inte är en färdigkokt skinka du skall köra i ugnen.
Med plasten på en okokt i lägre temp blir skinkan saftig sous vide.
Kör till 72C innertemperatur.
Själv skippar jag plasten och kör i lergryta. Blir bra det med.
Senast redigerad av MissDope 2023-12-22 kl. 17:10.
Citera
2023-12-22, 18:03
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Du det var en rejäl tung bumling till skinka måste jag säga, hela 80 gram stor som en klemetin
och i bara 12 timmar som blir riktigt finbrynt.. Skämt osido

Det är innertempen på skinkan som är viktig low and slow och håll inte på med nå plats å sånt skit i maten. Sen tycker jag det är helt avgörande att avsalta skinkan innan för den är oftast för salt om den är rimmad men okokt

Valfritt: Om du vill ha en mindre salt smak på skinkan kan du låta den ligga i kallt vatten i 2–4 timmar innan kokning. Byt vatten efter halva tiden.

Jag föredrar att byta ut vattnet tre ggr fördelat på 3 timmar sen kör du den i ugnen
Citera
2023-12-22, 18:11
Medlem
Sladdarens avatar
Här: men Kör till 70 grader, ev folie runt, el stekpåse
Kan ju va kul å få lite bryning på den ochså ;-)

https://www.ica.se/recept/julskinka-i-ugn-725936/
Citera
2023-12-22, 23:26
Medlem
Nedan har du ett videorecept på julskinka du kan följa.

https://www.youtube.com/watch?v=jupyCfih2C4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in