2014-05-31, 14:27
Medlem
Ratads avatar
Synd att vår poliskår är mer intresserad av fika och fredagsmys än att åka ut på tips (tack Beatrice Fnask). Fordon med sådana däck är inget jag vill ha på vägarna.

Axel's Tivoli borde väl ha några fordonsansvariga eftersom de är så stora. Men har de bara råd med polacker och bulgarer får man väl räkna med att de är för fattiga (läs giriga) för att ha råd att åka trafiksäkert. Ingen som tagit bilder på däcken?
Senast redigerad av Ratad 2014-05-31 kl. 14:30.
Citera
2014-05-31, 23:27
Medlem
Dr-Watsons avatar
Det kanske var så att de slitna däcken satt som yttre tvillinghjul. Då krävs (tyvärr) inte 1,6 mm mönsterdjup. Däremot skall det inre tvillinghjulet ha godkänt mönsterdjup.

Enligt min mening en helt jävla hål i huvudet regel.
Citera
2014-06-06, 13:10
Medlem
UERATZs avatar
Fy fan idag kommer dem till min stad . Få se om jag åker något, förmodligen inte, då jag har livet kärt.
Jag ska hålla ett öga öppet för att se om jag ser något som behövs skvallras om
Citera
2014-06-06, 20:23
Medlem
bosseblommans avatar
Jaha, så har man empiriskt fått uppleva Axels Tivoli. Var ska börja? I biljettluckan satt en stirrig och stressad gubbe och skällde ut alla kunder på göteborgska. Typ "pöjk, är du helt dum eller? Biljettpriset står ju på glasrutan och har stått där i åratal! 35 kronor för fan!" Han hade en burk ful-energidricka och en tänd cigarett som han sög hysteriskt på mellan varje kund. Och så har vi flygplan/elefant/drake-attraktionen/karusellen, där säkerheten bestod i slitna spännremmar som skulle funka som säkerhetsbälte. Det fanns en uppblåst jätterutschbana där åktiden var 5 min per biljett, men där biljettrivaren omöjligt kunde hålla koll på tiden. Bäst av allt var biltåget som gick på räls och där den gamle biljettrivaren var uppenbart påverkad av något; osäker på om det var sponken eller någon opiat/opioid. Han kryssade iallafall biljettarmbanden/kupongerna helt slumpmässigt, som att han inte hade någon aning om vad han gjorde där. Blev billigt för de som ville åka den attraktionen.
Samtliga biljettrivare, bortsett från den göteborgska biljettrivaren som bara såg alkad ut, hade annars det gemensamt att de såg ut att vara på flykt undan rättvisan i hemlandet. Helt suveränt tivoli.
Senast redigerad av bosseblomman 2014-06-06 kl. 20:31.
Citera
2014-06-07, 19:38
Medlem
JASÅ flera som varit ute på stan (byn) idag och sett eländet

Mina reflektioner; En blandning anställda. Unga blonda tjejer vid de där "vinn en stor choklad ask" snurrorna, WT medelålders kvinnor (någon man med sågs) Och sedan ett gäng makedonier, bulgarer eller rumäner vid maskinerna/åkattraktionerna. Några unga killar som "växel" pojkar och en satt och verkade jävligt road i en biljett kur.

Eftersom jag har ett intresse av lastbilar tog jag en snoa runt där de packat in bilarna på den lilla parkering mellan Coop och gula villan. Nåväl, gick där och smaskade på min glass, medans jag beskådade deras fina bilpark (skrot) när två unga "bulgarer" dök upp. Stod då och tittade på en Scania från tidigt -90 och tänkte (medtanke på tidigare skrivelser) kolla däcken.

Båda frågade vad jag gjorde där, varpå jag endast svarade att jag kollade på deras lastbilar. Inget som uppskattades uppenbarligen då de bad mig att gå därifrån för att det var "privat area" (tror jag den ena sa)

Ska göra ett återbesök imorgon tänkte jag medtanke på att "cirkusen" är i stan
Citera
2014-06-07, 20:52
Medlem
bosseblommans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dothatshitdoit
JASÅ flera som varit ute på stan (byn) idag och sett eländet

Mina reflektioner; En blandning anställda. Unga blonda tjejer vid de där "vinn en stor choklad ask" snurrorna, WT medelålders kvinnor (någon man med sågs) Och sedan ett gäng makedonier, bulgarer eller rumäner vid maskinerna/åkattraktionerna. Några unga killar som "växel" pojkar och en satt och verkade jävligt road i en biljett kur.

Eftersom jag har ett intresse av lastbilar tog jag en snoa runt där de packat in bilarna på den lilla parkering mellan Coop och gula villan. Nåväl, gick där och smaskade på min glass, medans jag beskådade deras fina bilpark (skrot) när två unga "bulgarer" dök upp. Stod då och tittade på en Scania från tidigt -90 och tänkte (medtanke på tidigare skrivelser) kolla däcken.

Båda frågade vad jag gjorde där, varpå jag endast svarade att jag kollade på deras lastbilar. Inget som uppskattades uppenbarligen då de bad mig att gå därifrån för att det var "privat area" (tror jag den ena sa)

Ska göra ett återbesök imorgon tänkte jag medtanke på att "cirkusen" är i stan
De unga blonda vid chokladhjulen och white trash-tanterna tycker jag verkade vara de mest normala av tivolits anställda, även om white trash-tanten med svart hår och svart kort klänning såg ut att inte ha långt kvar till parkbänken permanent. Mannen du såg, kan det ha varit den skällande göteborgaren (han hade grått hår och kanske skägg) i biljettluckan?
Glömde nämna att den knarkade/lobotemerade äldre gubben som rev/kryssade biljetter vid tågekipage-attraktionen ständigt körde tåget halvtomt, trots att det var världens kö dit. Ytterligare ett tecken på att allt inte stod rätt till i hjärnkontoret.
Slutligen verkar hela tivolit specialdesignat för att så många barn som möjligt ska börja störtgrina och göra mamma och pappa desperata och ge dem rejäla stressnivåer.
Jag är verkligen nyfiken på en rapport om lastbilsdäcken! :-)
Senast redigerad av bosseblomman 2014-06-07 kl. 20:59.
Citera
2014-06-08, 00:14
Medlem
De du menar var kanske på plus parkeringen? Gick aldrig där.

Fan alltså att de där utländska nissarna knegar med sånt är ju gångbart. Hur fan svenskarna pallar med det där är fan ett mysterium. Motivationen måste fan vara -100 efter en vecka ute.

Ska ta och försöka infiltrera bilparken senare idag, får se om jag kan få till något scoop här.

En annan sak jag uppmärksammade var den enorma hjorden av utländska besökare, trodde fan inte det var så många i byn.

edit. Såg två unga arabtjejer dra på varandra uppe vid utkanten mot coop, jävlar vad babbar det flög på brudarna och skulle medla och ha sig, stod där med min glas och allmänt nöjd över underhållningen. (Likt 50 andra pers, fastän de flesta svenskar såg allmänt besvärade ut typ haha)
Senast redigerad av dothatshitdoit 2014-06-08 kl. 00:18.
Citera
2014-06-11, 00:44
Medlem
Topolinos avatar
Här finns en gammal lista på några "incidenter" i Axels regi :

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10872405.ab
Citera
2014-06-11, 11:15
Medlem
Ratads avatar
Funderar på om vi motverkar Reinfeldts arbetslinje när vi diskuterar personalen och utrustningen på Axels... eller är vi bekymrade medborgare? Ska inte alkon och tattarpajaser också får komma in på arbetsmarknaden? Fast skatteintäkterna till före detta hästsvansen lyser väl med sin frånvaro.

Är det någon som har koll på hur företaget sköter sitt pappersarbete?
Citera
2014-06-11, 14:34
Medlem
Glömde av det här.

Så jag gick dit dagen efter och ja mestadels av dollyvagnarna hade på tok för lite mönster på däcken. Corden syntes på ett av släpen.

För övrigt pågick ett intensitv arbete vid fordonen, tror det var ett jävla slående med släggor på en dragare.

Samma personer var vid samma platser som dagen innan, måste varit extremt roande att sitta i en biljettkur hela jävla dagen. Vill också påpeka att efter närmare granskning av de anställda var nog mer än 50% svenskar. Eller så sov de andra rumänerna. Rent av såg de flesta ut att vara WT.

Man hade bytt till nya sortens reg plåtar på många släp/bilar - slitna eller för att det ska se bättre ut? Också att deras gamla dragare var bra nedgånga visar på ett flertal nödåtgärder vid lagningar, klämmor och tejp vid slangar med kopplingar mellan bil/släp.. tror inte de där bilarna hamnar hos Scania för verkstadsbesök utan lagas med tejp och slägga längs vägen...

Tog några reg nr på de värsta bilarna/släpen har inte kollat hur deras tillstånd ser ut än dock.
Citera
2014-06-20, 11:18
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dothatshitdoit
Glömde av det här.

Så jag gick dit dagen efter och ja mestadels av dollyvagnarna hade på tok för lite mönster på däcken. Corden syntes på ett av släpen.

För övrigt pågick ett intensitv arbete vid fordonen, tror det var ett jävla slående med släggor på en dragare.

Samma personer var vid samma platser som dagen innan, måste varit extremt roande att sitta i en biljettkur hela jävla dagen. Vill också påpeka att efter närmare granskning av de anställda var nog mer än 50% svenskar. Eller så sov de andra rumänerna. Rent av såg de flesta ut att vara WT.

Man hade bytt till nya sortens reg plåtar på många släp/bilar - slitna eller för att det ska se bättre ut? Också att deras gamla dragare var bra nedgånga visar på ett flertal nödåtgärder vid lagningar, klämmor och tejp vid slangar med kopplingar mellan bil/släp.. tror inte de där bilarna hamnar hos Scania för verkstadsbesök utan lagas med tejp och slägga längs vägen...

Tog några reg nr på de värsta bilarna/släpen har inte kollat hur deras tillstånd ser ut än dock.

Bra gjort.

Ska bli intressant att följa hur fordon och attraktioner klarar sommaren. Hoppas på uppföljningar från olika platser.
Citera
2014-06-21, 00:11
Medlem
VaBanks avatar
Jag som polack kan intyga att det inte är polacker som står för den utländska delen av arbetarna. Deras språk verkar inte låta slaviskt, gissar på makedonier, kanske rumäner möjligen bulgarer, men jag gissar på något icke slaviskt klingande språk då faller makedonier in i min analys. Dessutom är dessa skitiga, ser lite för mörka ut för att vara rumäner (även om än dessa ser "skitiga" ut )

Polacker var det nog en 4 -5 år sedan? Trenden tycks gå mer söder/öster ut. (Likt andelen lastbilschafförer, polackerna kostar väl för mycket nu mera)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in