• 1
  • 2
2023-12-23, 10:27
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Precis, det är därför du påstår att vatten är H2O och inte vad vetenskapsmännen kommit fram till. Vatten är mer av ett fenomen som man kan undersöka vad det är, men det är definitivt inte bara H2O. Om du beställde ett glas vatten men fick ett glas med snö, hade du accepterat det som vatten? Nej.
Vid den här punkten spelar det ingen roll vad H2O är eller vad vatten är, per definition så är vatten H2O. Utgår vi istället från att vatten kan vara något annat än H2O, det är då vi kan göra upptäckter.
Okej, jag är ganska övertygad om att vi hade gett vatten en annan deskription ifall vi upptäckte att den bestod av en annan uppsättning atomer. Det hade varit lite märkligt att beskriva vatten som "H2O" om det visade sig att molekylen även innehöll en kolatom.
Citat:
Bra fråga, Husserl gissar jag.
Utveckla.
Citat:
Att det är ok att föda barn är ett påstående jag faller tillbaka på när jag inte orkar komma med undantag för något etiskt ramverk som inte håller. Barnet kan inte vilja födas, det är avsiktligt eller oaktsamt från föräldrarna och innebär oftast en hel del lidande för barnet, därför måste varje etiskt ramverk böja sig 180 grader för att hålla. För det mesta kan man hålla sig till kognitivistisk etik, men ibland känns det hopplöst och man får hävda sina ologiska åsikter om vad god moral är för att ondska faktiskt kan vara med god avsikt.
Vad är kognitivistisk etik?
Citat:
Jag tänker snarare än att läsa om tankar. Kan man kombinera realism och idealism så slipper man dock reflektera så mycket för det mesta blir logiskt och hållbart. Dagen folk inser det kommer vetenskapen bli en. Tills dess får ni leva med alla dessa meningslösa definitionskonflikter.
Beskriv realism. Beskriv idealism. Hur kombinerar du dessa två?
Citera
2023-12-26, 21:15
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Okej, jag är ganska övertygad om att vi hade gett vatten en annan deskription ifall vi upptäckte att den bestod av en annan uppsättning atomer. Det hade varit lite märkligt att beskriva vatten som "H2O" om det visade sig att molekylen även innehöll en kolatom.
Vatten är en vätska och ett lösningsmedel med ca pH 7, som för det mesta består av H2O. Vi slutar kalla det för vatten när det är tillräckligt surt eller basiskt, eller när det ändrat aggregationsfas till gas eller fast. Vi struntar oftast nämna OH och H3O, vilket orsakar problem för de som tror att avjoniserat vatten saknar joner. Vatten kallas även sådant man inte vill erkänna att det innehåller en betydlig mängd etanol, eftersom andelen etanol vanligtvis kräver att vattnet ska kallas sprit. Om vatten är H2O eller något annat beror på sammanhanget. Vatten är ett fenomen vi endast accepterar som vatten när vi upplever att det har de nödvändiga egenskaperna vi kräver, men vi kan ha olika krav på vad som är vatten. Orden vi använder är oftast definierade löst grundat på familjelikhet mellan särskilda fenomen och väsen.

För att koppla tillbaka till ämnesfrågan så syftade jag tidigare på att vad som är naturligt och icke-naturlig är en definitionsfråga, våra personliga erfarenheter bildar dessa definitioner genom familjelikhet och blir som axiom för våra följande slutsatser.

Citat:
Utveckla.
Jag har inte läst Husserls verk själv men jag har hållit med i en del citat och jag har troligen använt liknande metoder som den nedan. Därför gissar jag att min fenomenologi likar Husserls.
Citat:
Eidetic reduction is a technique in the study of essences in Edmund Husserl's phenomenology whose goal is to identify the basic components of phenomena. Eidetic reduction requires that a phenomenologist examine the essence of a mental object, be it a simple mental act, or the unity of consciousness itself, with the intention of drawing out the absolutely necessary and invariable components that make the mental object what it is. This is achieved by the method known as eidetic variation.[1] It involves imagining an object of the kind under investigation and varying its features. The changed feature is inessential to this kind if the object can survive its change, otherwise it belongs to the kind's essence.[2]
https://en.wikipedia.org/wiki/Eidetic_reduction

Citat:
Vad är kognitivistisk etik?
Det är ett samlingsbegrepps för etiska ideologier som uttrycker värdesatser med sanningsvärden.

Citat:
Beskriv realism. Beskriv idealism. Hur kombinerar du dessa två?
Jag skulle beskriva realism som idén att det verkliga som existerar är utanför oss, eftersom sinnena felar oss ibland så kan inte det som existerar reduceras till intryck i medvetandet; bara för att vi upplever något så betyder det inte att det faktiskt existerar. Realism står i kontrast mot idealism vilket är idén att det som existerar är beroende av vårt medvetande; utan våran upplevelse av att något existerar så existerar det inte, men det som upplevs existerar; det som upplevs är mer verkligt än det utanför oss vi upplever genom våra sinnen. Kombinationen av realism och idealism är idén att både det utanför oss och det upplevt av oss existerar. Ordet existens har egenskaper av ord, att vara under verkan familjelikhet, löst definierade vare sig du tror ordet är objektivt definierat eller inte.

För att ordet existens har de egenskaperna så är en kombination av realism och idealism mer inkluderande, vilket medför att den som utgår från denna idé kan förstå, använda och bygga kunskap inom både realism och idealism. De flesta använder sig av kunskap från både realism och idealism, därför är det orimligt att uppehålla den falska dikotomin utbred i samhället idag, att man antingen utgår från realism eller idealism. Man måste utgå från både att världen utanför existerar och att det vi upplever existerar, annars kommer man motsäga sig själv många gånger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in