2023-12-21, 14:24
Medlem
UppsalaJannes avatar
Min dator har börjat att burra. Ibland försvinner det när jag startar om den. Den funkar bra, men det är frustrerande och jobbigt. Har en HP laptop, och den är 5-6 år gammal. Har ni någon ide om vad det kan vara för fel?
Citera
2023-12-21, 14:33
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Sannolikt för mycket damm i fläkten, blås rent med tryckluft. Alternativt om det är en gammal laptop med en mekanisk hårddisk så kan den hålla på att gå sönder.
Citera
2023-12-21, 14:34
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppsalaJanne
Min dator har börjat att burra. Ibland försvinner det när jag startar om den. Den funkar bra, men det är frustrerande och jobbigt. Har en HP laptop, och den är 5-6 år gammal. Har ni någon ide om vad det kan vara för fel?

Burra?
Citera
2023-12-21, 14:37
Medlem
UppsalaJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Burra?

Ja den låter, svårt att förklara. Men den burrar, vibrerande ljud.
Citera
2023-12-21, 14:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ja den låter, svårt att förklara. Men den burrar, vibrerande ljud.

Prova det som skrevs i inlägg #2.

I övrigt, de senaste Windows-uppdateringarna har orsakat alla möjliga småproblem, kanske de orsakat en inkompatibilitet. Prova att köra datorn en stund i felsäkert läge och se om skillnad hörs.
Citera
2023-12-21, 15:20
Medlem
Strychnos avatar
Kan som sagt vara bôs i kylfläkten, men fläkten i sig kan också vara dålig, när en fläkt blir dålig brukar dom först börja "burra", ett tag senare ett burrigt skrammel/klickande, och sedan övergår det till skramligt burrande, och till sist ett helvetes skorrande vrålaktigt oväsen.

Så blås ur fläkten ordentligt, har du tur är det bara damm som är orsaken, om fläkten är dammig orsakar det obalans i fläkten, vilket bidrar rejält till att fläkten blir sliten mycket snabbare än normalt. Så det är värt att städa den regelbundet.
Citera
2023-12-21, 16:28
Medlem
UppsalaJannes avatar
Tack för alla tips, har fått den tyst nu
Citera
2023-12-21, 17:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack för alla tips, har fått den tyst nu

Hur?
Citera
2023-12-21, 22:03
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Hur?
Han drog ut nätverkssladden!?
Citera
2023-12-22, 16:55
Medlem
Citat:
Hur?

Ett hårt slag på datorn med knytnäven löser det mesta!
Citera
2023-12-28, 16:35
Medlem
Kackotopis avatar
Om det är en HDD i den så kan det låta ibland när den läser eller "skriver" data, detta är fullt normalt om det nu är det. Annat med en SSD.
Citera
2024-01-04, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Kan som sagt vara bôs i kylfläkten, men fläkten i sig kan också vara dålig, när en fläkt blir dålig brukar dom först börja "burra", ett tag senare ett burrigt skrammel/klickande, och sedan övergår det till skramligt burrande, och till sist ett helvetes skorrande vrålaktigt oväsen.

Så blås ur fläkten ordentligt, har du tur är det bara damm som är orsaken, om fläkten är dammig orsakar det obalans i fläkten, vilket bidrar rejält till att fläkten blir sliten mycket snabbare än normalt. Så det är värt att städa den regelbundet.

Jag har problem med att min HP laptop låter som att den ska flyga iväg. Fläkten låter hela tiden och högt. Vad kan detta bero på? Kan det ”bara” vara dammet? Ibland stängs den av från ingenstans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in