Citat:
Ursprungligen postat av
Stenbocken77
De västliga sanktionerna har gynnat Ryssland då man tvingats stå på egna mer mer. Rysk BNP ökar trots sanktioner då man hittat nya marknader i Asien. Väst gjorde Ryssland en tjänst med dessa sanktioner. Nu kan Ryssland inte förlita sig längre på enbart försäljning av gas och olja. Man måste nu utveckla den egna industrin utöver krigsindustrin som redan är utvecklad.
Det som tyder på ökad demokrati inte bara i Ryssland utan även i andra länder på uppgång är välståndet. Demokrati och frihet är något som bekymrar folket när magen är full. Går folk runt hungriga är demokrati de sista de tänker på. Putin kommer sitta maximalt fyra år till. Då har han gjort sitt. Han kommer för all framtid betraktas som den ledaren som stabiliserade ett sjunkande skepp. När det kommer till nytänkande och framtidsvisioner så ligger han i lä. Det får den nästa ryska ledaren sköta.
Ja. Allt sker samtidigt. Jag har svårt att överblicka allt. Ryssland består under Putin. Repressionen i Ryssland ökar och västs sanktioner likaså. Detta kommer att fortsätta.
Jag är ganska säker på att det är så här det gick till även förra gången. Långsamt. Årtionden. Företagen försökte runda sanktionerna men till slut gick det inte. Med Kina så är situationen lite annorlunda. Men egentligen inte så mycket. Jag tror om Kina och USA bara kan komma överens om att de gynnar de båda supermakterna att hålla Ryssland kort så kommer detta gå bra. Som förra gången fast nu tillsammans med Kina. Oavsett vem som sitter i Kreml. Sanktionerna från ”väst” kommer bara bli fler och mer omfattande. Oavsett hur det går i Ukraina.
Och Ryssland kommer bestå.
Det gick bra förr i Sverige och det kommer gå bra nu så länge vi får ett nytt kallt krig.
Får se vad som händer när Trumpen kommer tillbaka. Eller om. 😬