2023-12-21, 18:09
Medlem
TELAVIV91s avatar
Till slut handlar allt om ett lands regering accepterar att arbeta i linje efter Washington's vilja. Är helt säker på att ett Sverige i krig kommer ha mindre frihet än det som finns i Ryssland idag. Och Bryssel kommer bara för det inte bunta ihop oss med orban's Ungern eller Iran. Sverige tillhör den goda sidan och kriterierna för att få vara på de sidan har inget med demokrati att göra
Citera
2023-12-21, 18:26
Medlem
Klas-Vegass avatar
Ryssland har extremt kort relation till demokrati. SLaveriet avskaffade på 1860-talet vill jag minnas och hela 1900 talet var ett enda stort haveri.

Läser man rysk litteratur så stöter man på begreppet "Lille far". Man vill ha en starl ledare som är "God". Jo, rysska folket vill egentligen inte ha demokrati för man har ingen relation till det.

Tyvärr korrumperar makt. Så en "god2 ledare blir en enhörning som inte finns.

Putin är omtyckt (vilket västerlänningar inte förstår). Han styrde upp kaoset efter sovjet (som då var ett otryggt samhälle att leva i). Detta minns naturligtvis ryssar men det skiter väl svenskar i.

Största problemet som jag ser det med en stark man är hur man lämnar makten vidare. Nästa ryska ledare kommer att ha all makt med kanske vara helt inkompetent och därmed farlig.
Citera
2023-12-21, 18:51
Medlem
Diktatur och diktatur. Jag vet inte. Klart det inte är ett land helt utan friheter men det är väldigt nära. Beror väl på vad man menar. Vad som avses. Och vilken definition man hänvisar till.

Jag ser mest Ryssland inte längre som ett riktigt land. Ingen riktig stat. Grupperingar som skor sig. Har makt över olika områden. Rikedomar, geografiska områden. Kontrollen är beroende på dessa konstruktioner. Dvs, olika maffior där Putin är Gudfadern. Tom delar av ”militären”!

Allt är ett pyramidspel där borta tycker jag. Någon mer bevandrad än jag får leda oss rätt i hur man skall tänka om ”Ryssland”. Det revolutioner lärt oss om och om igen är att när det sker så sker det snabbt och oväntat.

Jag tror dock inget sker i Ryssland faktiskt. Putin måste dö först. Och det kan ju ta 15 år. 🤷🏼‍♂️
Citera
2023-12-21, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken77
Man kan inte förvänta sig att ett land som gick från kejsardöme till kommunistisk diktatur som kollapsade 1991 att vara lika demokratiskt som Sverige.

När den kommunistiska diktaturen kollapsade 1991 införde man demokrati och marknadskapitalism. Dock fanns inga oberoende institutioner på plats så som rättsväsende eller opartisk stat. Detta ledde till en situation under 1990-talet som var sämre för gemene ryss än både tsardömet och den kommunistiska diktaturen. Därför kallas även demokrati i Ryssland skämtsamt för dhermokrati (dhermo=bajs).

Efter denna chock var Putins delvisa återställande av ordningen mycket välkommen för ryssarna. Ordning och trygghet är av överordnad betydelse för människor än demokratiska friheter vilket även Maslows behovstrappa visar.

Menar DN och trådskaparen att Ryssland under 1990-talet hade demokrati och att det blivit sämre nu?
Då är man helt ute och cyklar. Att det finns nostalgiker i Ryssland som minns den sovjetiska diktaturen och vill tillbaka till den tiden visar vilket fiasko införandet av "demokrati" i Ryssland blev. De som låg bakom detta införande var till stor del västmakterna och de hade inte som första prioritet en fungerande demokrati utan marknadskapitalismen sp att de kunde roffa åt sig tillgångarna.

Putins halvdemokratiska eller semidiktatoriska styre är en produkt av ryssarnas avsaknad av erfarenhet av hur en demokrati fungerar samt Västs ovilja att hjälpa till på riktigt och i stället fokusera på att införa marknadskapitalism.

Ryssland kommer sakta men säkert bli mer demokratiskt men det kommer att ta tid precis som det tog tid för Väst. Det vi bör fokusera på är att se till att stoppa förfallet av vår egen demokrati och utveckla den i stället för att snegla på mindre demokratiska länder för att på så sätt undvika att ta tag i våra egna problem.

Fortsätter vi på det inslagna spåret i Väst med ökad censur, krig mot yttrandefrihet, massinvandring av folk från områden där det saknas demokratiska traditioner och förflyttning av makt från folk till byråkrater så är jag rädd att länder som Ryssland kommer att vara mer demokratiska än vi är inom några decennier. Detta under förutsättning att Ryssland blir mer demokratiskt steg för steg vilket vore det naturliga i och med det ökade välståndet.

Som bekant så leder ökat välstånd till mer demokrati.

Många kloka ord. Dock så finns det ingenting som pekar på _ökad_ demokrati i Ryssland. Inget pekar på detta. Allt pekar på det motsatta. Det blir åtminstone 15 år till med mera av Putin. Inte mindre. Och ryssarna ser genom fingrarna när oligarkerna och maffian och Putin roffar åt sig cashen.

Nu rustar de upp. Vapenfabrikerna går tre-skift. Hade jag varit Sverige så hade jag taktat upp så inihelvitti. Men det är kanske det vi kommer att göra. 🤷🏼‍♂️
Citera
2023-12-21, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Till slut handlar allt om ett lands regering accepterar att arbeta i linje efter Washington's vilja. Är helt säker på att ett Sverige i krig kommer ha mindre frihet än det som finns i Ryssland idag. Och Bryssel kommer bara för det inte bunta ihop oss med orban's Ungern eller Iran. Sverige tillhör den goda sidan och kriterierna för att få vara på de sidan har inget med demokrati att göra

Mycket av det som Ryssland anklagas för idag, tex att spärra in folk som protesterar mot kriget, har faktiskt förekommit i all världens länder tidigare, som en sk krigslag. I England fick man fängelse direkt om man demonstrerade för freden under ww2 till exempel.
I USA har det dock varit lagligt, åtminstone sedan Vietnamkriget. Vet inte hur det fungerade där under ww2. Så det Ryssland har gjort här är alltså inget märkligt.
Citera
2023-12-21, 19:44
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Många kloka ord. Dock så finns det ingenting som pekar på _ökad_ demokrati i Ryssland. Inget pekar på detta. Allt pekar på det motsatta. Det blir åtminstone 15 år till med mera av Putin. Inte mindre. Och ryssarna ser genom fingrarna när oligarkerna och maffian och Putin roffar åt sig cashen.

Nu rustar de upp. Vapenfabrikerna går tre-skift. Hade jag varit Sverige så hade jag taktat upp så inihelvitti. Men det är kanske det vi kommer att göra. 🤷🏼‍♂️

De västliga sanktionerna har gynnat Ryssland då man tvingats stå på egna mer mer. Rysk BNP ökar trots sanktioner då man hittat nya marknader i Asien. Väst gjorde Ryssland en tjänst med dessa sanktioner. Nu kan Ryssland inte förlita sig längre på enbart försäljning av gas och olja. Man måste nu utveckla den egna industrin utöver krigsindustrin som redan är utvecklad.

Det som tyder på ökad demokrati inte bara i Ryssland utan även i andra länder på uppgång är välståndet. Demokrati och frihet är något som bekymrar folket när magen är full. Går folk runt hungriga är demokrati de sista de tänker på. Putin kommer sitta maximalt fyra år till. Då har han gjort sitt. Han kommer för all framtid betraktas som den ledaren som stabiliserade ett sjunkande skepp. När det kommer till nytänkande och framtidsvisioner så ligger han i lä. Det får den nästa ryska ledaren sköta.
Citera
2023-12-21, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knoevrull
Navalnye, var inte det fd nazisten med mindre än 1% i folkligt t stöd (Putin runt 85%) som spikade fast sin nötsäck på Röda torget för att få uppmärksamhet?

Att han är USAs kandidat som president av Ryssland lär ju inte öka hans folkliga stöd....

I en demokrati kan alla medborgare uttrycka sin åsikt var som helst och när som helst, och de kan ställa upp som kandidater i alla val.

Det kan man inte göra i Ryssland om man inte tycker samma sak som diktatorn Putin.

Diktatorn Putin kan få människor att försvinna som sitter i myndigheternas förvar.

Men allt detta är bara naturliga händelser i en verklig diktatur, och därmed i Ryssland.
Citera
2023-12-21, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken77
De västliga sanktionerna har gynnat Ryssland då man tvingats stå på egna mer mer. Rysk BNP ökar trots sanktioner då man hittat nya marknader i Asien. Väst gjorde Ryssland en tjänst med dessa sanktioner. Nu kan Ryssland inte förlita sig längre på enbart försäljning av gas och olja. Man måste nu utveckla den egna industrin utöver krigsindustrin som redan är utvecklad.

Det som tyder på ökad demokrati inte bara i Ryssland utan även i andra länder på uppgång är välståndet. Demokrati och frihet är något som bekymrar folket när magen är full. Går folk runt hungriga är demokrati de sista de tänker på. Putin kommer sitta maximalt fyra år till. Då har han gjort sitt. Han kommer för all framtid betraktas som den ledaren som stabiliserade ett sjunkande skepp. När det kommer till nytänkande och framtidsvisioner så ligger han i lä. Det får den nästa ryska ledaren sköta.

Ja. Allt sker samtidigt. Jag har svårt att överblicka allt. Ryssland består under Putin. Repressionen i Ryssland ökar och västs sanktioner likaså. Detta kommer att fortsätta.

Jag är ganska säker på att det är så här det gick till även förra gången. Långsamt. Årtionden. Företagen försökte runda sanktionerna men till slut gick det inte. Med Kina så är situationen lite annorlunda. Men egentligen inte så mycket. Jag tror om Kina och USA bara kan komma överens om att de gynnar de båda supermakterna att hålla Ryssland kort så kommer detta gå bra. Som förra gången fast nu tillsammans med Kina. Oavsett vem som sitter i Kreml. Sanktionerna från ”väst” kommer bara bli fler och mer omfattande. Oavsett hur det går i Ukraina.

Och Ryssland kommer bestå.

Det gick bra förr i Sverige och det kommer gå bra nu så länge vi får ett nytt kallt krig.

Får se vad som händer när Trumpen kommer tillbaka. Eller om. 😬
Citera
2023-12-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nafsetar
Att vi inte kriminaliserat ”islamofobi”? Har Jomshof blivit satt i fängelse för sin islamkritik? Visst, gilla Ryssland för all del. Men detta projicerande är bisarrt. Det rysslandskramare håller på med i Sverige hade aldrig varit tillåtet i Ryssland.

Hat regeringen beslutat att bränna koranen är hets mot folkgrupp för att dom inte kan skydda svenska befolkningen? Japp

Har sverigedemokrater eller invandringskritiker blivit av med jobbet eller blivit hetsad mot? Japp

Sverige kanske har mer frihet men vi har fortfarande begränsningar både vad vi får säga och göra när det kommer till yttrandefrihet
Citera
2023-12-21, 22:54
Medlem
Det är så uppenbaet att Putin är en obetydlig liten nolla som inte är intelligent nog att göra något vettigt. De flesta ser det och noterar det.

Medan andra normala människor pluggar, jobbar, forskar, skapar företag, driver verksamheter framåt, gör något kreativt av värde

- så fängslar och mördar Putin andra människor. Han har aldrig lärt sig något vettigt i livet. Putin känner sig så underlägsen och måste mörda andra för att han har en sådan liten pitt. Det är bara när han mördar någon som han kan känna att han har makt.

Fula Putin går till historien som mannen som gjorde extremt lite som var bra för jorden och mänskligheten under sin livstid. Ingen behöver honom eller älskar honom egentligen. Han är bara helt onödig för det här jordklotet. Ju fler han dödar ju mer onödig för mänskligheten är han. Det är sanningen.

Lilleputtepitten Putin.
Senast redigerad av Tissetiss 2023-12-21 kl. 23:00.
Citera
2023-12-21, 23:09
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Ja. Allt sker samtidigt. Jag har svårt att överblicka allt. Ryssland består under Putin. Repressionen i Ryssland ökar och västs sanktioner likaså. Detta kommer att fortsätta.

Jag är ganska säker på att det är så här det gick till även förra gången. Långsamt. Årtionden. Företagen försökte runda sanktionerna men till slut gick det inte. Med Kina så är situationen lite annorlunda. Men egentligen inte så mycket. Jag tror om Kina och USA bara kan komma överens om att de gynnar de båda supermakterna att hålla Ryssland kort så kommer detta gå bra. Som förra gången fast nu tillsammans med Kina. Oavsett vem som sitter i Kreml. Sanktionerna från ”väst” kommer bara bli fler och mer omfattande. Oavsett hur det går i Ukraina.

Och Ryssland kommer bestå.

Det gick bra förr i Sverige och det kommer gå bra nu så länge vi får ett nytt kallt krig.

Får se vad som händer när Trumpen kommer tillbaka. Eller om. 😬

Har du funderat över orsakerna till din irrationella avsky för allt ryskt?
Citera
2023-12-22, 01:17
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Vad har vi för friheter i Europa, lade du din röst på Ursula von der Leyen?
När då, isåfall..

ex på frihet i Ryssland;

låg skatt, 13%
du kan med lätthet äga vapen
du kan ha en Puma som husdjur
du kan ha en björn som husdhur
friheten är bra mycket bredare än i Sverige, sålänge man inte är inflytelserik + kritiker av Putin.

https://www.youtube.com/watch?v=J8lFQ5iimts

Blir ju ett problem när man inte kan kritisera mannen med all makt.

Putin har inget större val än att göra Ryssland till ett Nordkorea 2.0 annars förlorar han makten och blir dödad av oligarkerna.

Så Rysslands nedgång har bara börjat, kommer bli mer propaganda och mer kontroll ifrån Putins sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in