2023-12-25, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av amdrillo
Hade inte Sydsvenskan grävt hade vi inte vetat nåt, det får man ge dem.
Men för att vända sig direkt till redaktionen (eftersom alla fyra sydsvenskanreportrar läser här)
Vilket källskydd åberopar ni?
Är det random hundägare?
Eller vilka vill ni skydda?
Är det inte spel för galleriet?
Om ett barn sväljer glas i en sandlåda, vad tänker ni om det?
Eller att en hund dör av plåtdetaljer i magen?
Eller att vilda djur plågas i krämpor?
Beskriv gärna vad som är viktigt här.
Kan ni t.o.m bli polisanmälda för skyddande av brottsling?
Bra och sansat inlägg. Jag blev bara arg.
Citera
2023-12-25, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Skulle gissa på att det som räknas som möllevångsområdet är ungefär lika stort som de flesta svenska småstäder med flera tusen invånare. Kan bli svårt att lokalisera

För några år sedan sattes det ju upp mycket kameror för att mycket knarkhandel hade flyttat dit. Knarkhandeln har flyttat vidare nu pga kamerorna men undrar om de inte sitter kvar. Isfl borde polis veta vem det är med tanke på att det finns flera parker där som folk ofta rastar hundar i. Om det är så och de vet vem det är så betyder deras lamhet att kvinnan förmodligen har någon diagnos och/eller psykisk ohälsa. Möllan har ju en del psykfall

Nu när jag kollat verkar Möllevången ha ca 11 000 invånare. Kvinnan borde rimligtvis vara mellan 50-70 år? Övriga boende kan uteslutas. Vi vet att hon bor tillsammans med en man, om det som beskrev i tråden stämmer? Stämmer det så kan samtliga ensamboende kvinnor i åldersspannet också strykas.
Att hon skulle bo i dom dyrare och flottare husen av Möllevången borde också kunna uteslutas. Hon lär bo i den mindre attraktiva delen, sannolikt i en hyresrätt. Sannolikt inga barn över 15 år på adressen.

Det borde kunna gå att få fram några intressanta alternativ. Det bästa vore om vi i tråden kunde dela upp Möllan i olika delar, säg 4 zoner, och sedan tar alla var sin del och söker igenom noga. Tittar man på google maps så kan man mer detaljerat få en bild över Möllan området.

- Möllevångens sydligaste plats är Södervärnsplan. Om man säger att Möllevången är en rektangulär zon så ligger Södervärnsplan Sydost, alltså längst ner till höger. Det ligger mellan två större bil/bussvägar: Nobelvägen och Spårvägsgatan.

- Fortsätter man uppåt längst Nobelvägen så kommer man till Möllevångens nordostligaste del, där finns en trafikskola som heter Eriksons trafikskola. Den ligger mellan bilvägarna Nobelvägen och Amiralsgatan.

- Fortsätter du och åker längst Amiralsgatan kommet du till Möllevångens nordvästligaste del. Där finns Malleparken. Den ligger mellan Amiralsgatan trafikväg och Bergsgatans trafikväg.

Åker du ner längst Bergsgatan kommer du till slut till den sydvästligaste delen av Möllevången, vilket är ett område där det verkar finnas olika affärer och restauranger. Där finns Södervärns salladsbar.

Möllevången är med andra ord området innanför den här rektangulära zonen, vars yttersta delar jag angivit.
Den mest centrala punken av Möllevången är en bilrondell som ligger intill Folkets park. Det ligger nästan i mitten av Möllevången, mitt i prick.

Man skulle förslagsvis kunna utgå från den rondellen och dela in det i 4 zoner. Den Sydvästra zonen, den nordvästra zonen, den nordostliga zonen och den sydostliga zonen. Sedan söker var sin person eller personer igenom sin specifika zon och radar upp eventuella förslag. Man utgår från Google Maps och använder sig även av exempelvis Mrkoll för att se vilka som bor på varje gata, eller hitta.se

Är någon på? Jag kan tänka mig att ta en av 4 delar.
Senast redigerad av Hexenomen 2023-12-25 kl. 13:44.
Citera
2023-12-25, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Det var inte jag som gick till personangrepp men håller med. Jag tror dock det bästa sättet är att infiltrera gruppen på Facebook om denna person/dessa personer som förgiftar hundar i Malmö. Om nu folk vågar skriva öppet på Facebook vilket är tveksamt.

Någon som har Facebook kan gärna försöka komma med i någon sådan grupp. Gärna någon av er som bor i Malmö också, mer trovärdigt. Infiltrera gruppen. Vi andra kan försöka hitta intressanta namn som ni sedan kan fiska med i grupperna, genom att noga söka igenom samtliga intressanta kvinnor/horor som finns i Möllan och som kan stämma in.

Jag kan erbjuda mig att vara aktiv i letandet efter namn genom att noga söka igenom hela Möllevången på nätet. (FB) Kan hundplågaren i Malmö vara fast efter Sydsvenskans konfrontation?

Men det krävs att någon mer är på. Jag orkar inte göra hela arbete själv. Man har ett liv också.
Citera
2023-12-25, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenomen
Nu när jag kollat verkar Möllevången ha ca 11 000 invånare. Kvinnan borde rimligtvis vara mellan 50-70 år? Övriga boende kan uteslutas. Vi vet att hon bor tillsammans med en man, om det som beskrev i tråden stämmer? Stämmer det så kan samtliga ensamboende kvinnor i åldersspannet också strykas.
Att hon skulle bo i dom dyrare och flottare husen av Möllevången borde också kunna uteslutas. Hon lär bo i den mindre attraktiva delen, sannolikt i en hyresrätt. Sannolikt inga barn över 15 år på adressen.

Det borde kunna gå att få fram några intressanta alternativ. Det bästa vore om vi i tråden kunde dela upp Möllan i olika delar, säg 4 zoner, och sedan tar alla var sin del och söker igenom noga. Tittar man på google maps så kan man mer detaljerat få en bild över Möllan området.

- Möllevångens sydligaste plats är Södervärnsplan. Om man säger att Möllevången är en rektangulär zon så ligger Södervärnsplan Sydost, alltså längst ner till höger. Det ligger mellan två större bil/bussvägar: Nobelvägen och Spårvägsgatan.

- Fortsätter man uppåt längst Nobelvägen så kommer man till Möllevångens nordostligaste del, där finns en trafikskola som heter Eriksons trafikskola. Den ligger mellan bilvägarna Nobelvägen och Amiralsgatan.

- Fortsätter du och åker längst Amiralsgatan kommet du till Möllevångens nordvästligaste del. Där finns Malleparken. Den ligger mellan Amiralsgatan trafikväg och Bergsgatans trafikväg.

Åker du ner längst Bergsgatan kommer du till slut till den sydvästligaste delen av Möllevången, vilket är ett område där det verkar finnas olika affärer och restauranger. Där finns Södervärns salladsbar.

Möllevången är med andra ord området innanför den här rektangulära zonen, vars yttersta delar jag angivit.
Den mest centrala punken av Möllevången är en bilrondell som ligger intill Folkets park. Det ligger nästan i mitten av Möllevången, mitt i prick.

Man skulle förslagsvis kunna utgå från den rondellen och dela in det i 4 zoner. Den Sydvästra zonen, den nordvästra zonen, den nordostliga zonen och den sydostliga zonen. Sedan söker var sin person eller personer igenom sin specifika zon och radar upp eventuella förslag. Man utgår från Google Maps och använder sig även av exempelvis Mrkoll för att se vilka som bor på varje gata, eller hitta.se

BRAVO dig, snyggt!
Citera
2023-12-25, 14:51
Medlem
Citat:
BRAVO dig, snyggt!

Efter att ha kollat lite närmre på dom olika gator och bostäder som finns i varje zon av Möllevången så är min spontana gissning att hon bor eller finns i någon av dom östra delare, antingen nordost eller sydost. Dom västra delarna verkar vara dom mer centrala och dyrare. Lägenheterna där är mer centrala och jag har svårt och föreställa mig att denna luffaren bor där. Flera av husen där har bland annat kameraövervakning bland annat.

Dom östra delarna av Möllevången borde vara där hon finns. Vi kanske kan utesluta ena halvan av Möllevången redan nu, dvs västra halvan.
Citera
2023-12-25, 17:11
Medlem
Det är väl inte helt säkert att det är Möllevången heller.
Jag tror mer på Rådmansvången, dvs mellan Bergsgatan och Nicolaigatan, pga närheten till Pildammarna.
Troligtvis har hon någon koppling till Lorensborg också, då väldigt mycket har hittas kring Tallriken och Bobergsängen i Pildammarna. Och det är en naturlig väg om man ska från/till Möllan eller Rådmansvången. Kanske släkt eller vänner?
Senast redigerad av Konrad.Von.Viesen 2023-12-25 kl. 17:16.
Citera
2023-12-25, 18:08
Medlem
Citat:
Hade inte Sydsvenskan grävt hade vi inte vetat nåt, det får man ge dem.
Men för att vända sig direkt till redaktionen (eftersom alla fyra sydsvenskanreportrar läser här)
Vilket källskydd åberopar ni?
Är det random hundägare?
Eller vilka vill ni skydda?
Är det inte spel för galleriet?
Om ett barn sväljer glas i en sandlåda, vad tänker ni om det?
Eller att en hund dör av plåtdetaljer i magen?
Eller att vilda djur plågas i krämpor?
Beskriv gärna vad som är viktigt här.
Kan ni t.o.m bli polisanmälda för skyddande av brottsling?

Håller med.

UT MED NAMNET PÅ DEN SKYLDIGE KVINNAN.

Glöm inte vad hon gjort. Det är ett monster och sadist som plågar oskyldiga hundar till döds och vill åsamka folk mycket stor skada och lidande. Om hon inte slutar och ännu fler hundar dödas så har ni det på ert samvete. Och det kanske inte slutar med det. Tänk om nått litet förskolebarn hittar hennes utplacerade bullar och stoppar det i munnen? Vill ni ha det på ert samvete?

Ut med namnet på henne. Någon av er skulle bara kunna droppa namnet anonymt här. Skapa ett anonymt konto som inte kan spåras till dig och släpp hennes namn.
Senast redigerad av Hexenomen 2023-12-25 kl. 18:11.
Citera
2023-12-27, 16:39
Medlem
NickShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenomen

Ska man kopiera Sydsvenskans tillvägagångssätt är det nog vitalt att ta reda på var kvinnan BÖRJADE lägga ut bullar.

Utifrån det kan man sedan avgränsa området och urvalet potentiella gm.
Att plöja igenom hela Möllan är alldeles för stort område.
Senast redigerad av NickShadow 2023-12-27 kl. 16:42.
Citera
2023-12-28, 18:08
Medlem
Timeouts avatar
Kom in på Expressen för ca 20 minuter sen.

Kvinna gripen med glas och deg
En kvinna i 75-årsåldern har gripits misstänkt för att ha placerat ut degklumpar med glasbitar i vid en park i Malmö.
Polisen tror att syftet var att skada djur.
Kvinnan misstänks för grovt förgöringsbrott.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...-glas-och-deg/
Citera
2023-12-28, 18:28
Medlem
Hallå där flashback!

Jag har arbetat med detta fallet nonstop sedan vintern 2022 och är väl insatt i alla polisrapporter med mera. Jag har gått igenom alla rapporter, gjort olika interaktiva kartor där jag kartlagt alla fall. Startat flera trådar på reddit och pratat med flera experter inom kriminologi! Kul att se att en tråd är uppe här!

Att någon greps idag är så klart OTROLIGT spännande, men jag tänker inte ta ut något i förskott.

Kvinna i 75 års ålder stämmer bra in på vad vi misstänkt under årets gång. Det enda som sticker ut lite är att det är glas och inte vassa plåtbitar hon greps med, MEN de första fallen så innehöll bullarna just glasbitar.

Följer med spänning!
Citera
2023-12-28, 18:33
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trygghund
Hallå där flashback!

Jag har arbetat med detta fallet nonstop sedan vintern 2022 och är väl insatt i alla polisrapporter med mera. Jag har gått igenom alla rapporter, gjort olika interaktiva kartor där jag kartlagt alla fall. Startat flera trådar på reddit och pratat med flera experter inom kriminologi! Kul att se att en tråd är uppe här!

Att någon greps idag är så klart OTROLIGT spännande, men jag tänker inte ta ut något i förskott.

Kvinna i 75 års ålder stämmer bra in på vad vi misstänkt under årets gång. Det enda som sticker ut lite är att det är glas och inte vassa plåtbitar hon greps med, MEN de första fallen så innehöll bullarna just glasbitar.

Följer med spänning!
Artikeln är uppdaterad nu.

"Sydsvenskan har under lång tid följt larmen om farliga föremål i parker i Malmö. Sedan hösten 2020 har över 160 fall av dåd mot hundar anmälts i staden. Det har främst handlat om vass metall eller glas inuti bullar, och köttstycken med farliga föremål i, skrev tidningen i juni i år.
Polisen åkte till Ögårdsparken i Malmö och konfronterade en kvinna i 75-årsåldern som stämde in på inringarens signalement.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...-glas-och-deg/

Var ligger Ögårdsparken?
Citera
2023-12-28, 18:35
Medlem
Kim-Wincents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trygghund
Hallå där flashback!

Följer med spänning!

Hm.. kanske är copycat (osannolikt) efter poddens spridning, eller flera personer inblandade (osannolikt)..
Men ”äldre kvinna” stämmer väl in på fler observationer / och med den kvinna som intervjuats av Sydsvenskan och varit misstänkt av hundägare och spanare..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in