2023-12-21, 21:22
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Skrev fel. Så har Sydsvenskan anmält kvinnan i fråga? De borde väl åtminstone tipsat snuten tycker man.

Läser du artikeln så står det att de pratat med Polisen, men ej anmält då de i så fall måste överlämna utredningsmaterial och röja källorna ( grannar e.t.c.), dessutom är ju Polisen belamrad med annat kaoz..
Citera
2023-12-21, 21:37
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Skrev fel. Så har Sydsvenskan anmält kvinnan i fråga? De borde väl åtminstone tipsat snuten tycker man.

Enligt artikeln har dåden upphört sedan Sydsvenskans konfrontation med kvinnan. Men journalisterna kan inte med hänvisning till källskydd berätta allt de vet till polisen. Men polisen inväntar resultat från NFC som ska försöka hitta DNA på någon av de metallskärvor som funnits i bullarna. Om nåt sånt bevis hittas vet de i alla fall vem det handlar om och vem de ska topsa.
Senast redigerad av anomalign 2023-12-21 kl. 21:41.
Citera
2023-12-21, 22:17
Medlem
-Skarp-s avatar
Jag gillar i regel mer hundar än människor, gosigt underbara hundar som Golden Retriever. Hoppas monstret blir rövknullat med en krossad flaska. Lägsta sortens avskum.
Citera
2023-12-21, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenomen
Mannen? Det är väl främst kvinnan. Men mannen kanske var med på det? Med innan dess så ska man inte hänga ut han, alltså innan man vet. Det kanske bara är häxan själv som varit igång i smyg? Tråkigt att oskyldiga får skulden.

Men självklart ska ni gå loss. Men på rätt person. Jag hatar folk som skadar djur eller barn. Vet inte vilka jag hatar mest faktiskt. Hatar nog båda ungefär lika mycket. Dom har noll värde. Samma värde som en sten på marken.
En sten i marken kan vara oerhört värdefull men annars håller jag med om att det är värre än lågt att gå på barn och djur.
Citera
2023-12-21, 23:50
Man kan undra om det är Sydsvenskans PK-vänster journalister som hittat en syndabock för dessa hatbrott mot hundar stinker blattar på långa vägar. Såvida hon inte haft släktingar som hjälpt henne och hon själv är babbe. Då kanske jag kan tro på det.
Citera
2023-12-21, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Men hur ska han veta vem en random kärring är han stöter på en storstad?

Tar du id på alla människor du pratar med?

För att även de mest debila personer också ska ha en bättre chans att ana vad jag menar med "fler detaljer om denna kvinna" så ska jag försöka förklara lite vad det betyder.
Jag har dock inte någon större förhoppning om att santos_deville kommer att förstå.

Detaljer om denna kvinna kan vara om hennes hudfärg, om hon upplevdes som "svensk" eller inte.
Om hon var en fet padda eller mager fågelskrämma.
Om hon var kort eller lång.
Vilken hårfärg och om hon hade kort eller långt hår.
Vilken ungefärlig ålder hon hade.

Där har ni olika exempel på detaljer.

Är det någon mer än santos_deville som har uppfattat det som att jag frågade om hennes id-kort?

För att vara artig mot santos_deville besvarar jag hans fråga om jag tar id på alla jag pratar med ett nej, jag tar i princip aldrig id på någon annat än i rent affärsmässiga relationer.
Citera
2023-12-22, 02:26
Medlem
Ypperligt detektivarbete av Sydsvenskan
Det här borde ju polisen också kunnat ha gjort.
Istället lägger dom tid och pengar på att utreda pensionärer som skrivit sandapa på FB.
Citera
2023-12-22, 05:14
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DagobertDagobert
En galen kärring, om det nu är rätt...

Hoppas hundägarna också har lärt sig något av detta.. Plocka upp efter era djur, vi bor inte i vildmarken.
Kärringen lär behöva flytta låååångt bort när - om namnet kommer ut, tror knappast hon går fredad i Norrland ens.
Citera
2023-12-22, 05:50
Medlem
NickShadows avatar
Vem den (enligt Sydsvenskan) troliga och misstänkta djurplågaren är lär sippra ut tids nog och hennes namn/adress kommer meddelas här.
Bara en tidsfråga.

En lågoddsare är ju att någon/några av de 43 hundägare som Sydsvenskan talat med (som bor i nämnda kvarter runt Möllan) inte kan låta bli att föra detta vidare, om inte annat för att varna andra hundägare i Malmö - till slut är det någon som skriver det här eller på fejjan.

2020 började det dyka upp preparerade bullar med gift och vassa föremål etc.
Knappast så att djurplågaren börjat med något så utstuderat ur tomma intet, hatet mot hundar/djur och dess ägare måste ha funnits tidigare och eskalerat över tid.
Förmodligen har det uppstått många konfrontationer i området, efter ett tag blir personen ifråga ”känd” och de drabbade märker var galningen är bosatt osv.

Det är vanligt i städer med sjuka utåtagerande individer som stör sig på andras husdjur eller div. företeelser (cyklister, uppsatta posters etc.) och agerar ordningsmän.
Med husdjur är det ju i allmänhet katter man ger sig på, inte sällan med dödlig utgång.

Tror det blir svårt för den misstänkta och förmodligen dennes ev. samboende partner/familj att leva som tidigare efter detta.

Geografisk profilering är inte särskilt populärt bland svensk polis vad jag förstått, förmodligen har tidningen vänt sig till polismyndigheter i USA/England (där det är vanligt) för rådgivning. Fattar inte riktigt varför det finns sådan skepsis i Sverige, förmodligen anser inte polisen här att det är ”riktigt polisarbete”.
I Malmö finns ju även fallet med träddödaren https://www.flashback.org/t3292537 - den gärningsmannen hade ju varit klockren att göra geografisk profilering på.

Att nysta i djurplågeri och brott med låga straff ligger varken i polisens förmåga eller intresse.
Straff i korrelation till hur mycket polisresurser det slukar att utreda - finns det obalans där så skiter man väl i det tills gm råkar göra bort sig och mer eller mindre kan gripas på bar gärning.
Med djurplågare som ger sig på random offer på stan är det extremt ovanligt med ingripande, men detta fall har ju blivit stort medialt så polisen kanske känner sig tvingade.

Troligen kommer dock polisen istället behöva lägga mest resurser på att skydda den misstänkta gärningsmannen.
Senast redigerad av NickShadow 2023-12-22 kl. 06:38.
Citera
2023-12-22, 08:31
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Läser du artikeln så står det att de pratat med Polisen, men ej anmält då de i så fall måste överlämna utredningsmaterial och röja källorna ( grannar e.t.c.), dessutom är ju Polisen belamrad med annat kaoz..

De måste väl inte röja källorna?

Däremot kan de meddela sina källor att de lämnat sin information till utredningen och de får kontakta polisen om de vill medverka. Enkelt.
Citera
2023-12-22, 10:10
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
De måste väl inte röja källorna?

Däremot kan de meddela sina källor att de lämnat sin information till utredningen och de får kontakta polisen om de vill medverka. Enkelt.

Nu är jag inte journalist men det kanske är så att Sydsvenskan skulle nämna ett namn på kvinnan till Polisen, utan att berätta vem som gett dem tipset, så är risken att Polisen skulle kunna "backtracka" spåren från kvinnan till Sydsvenskans källa. Och, den risken vill man inte ta.
Citera
2023-12-22, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Man kan undra om det är Sydsvenskans PK-vänster journalister som hittat en syndabock för dessa hatbrott mot hundar stinker blattar på långa vägar. Såvida hon inte haft släktingar som hjälpt henne och hon själv är babbe. Då kanske jag kan tro på det.

Med tanke på att dom skriver att hon var bortrest i flera månader under sommaren så kan man nästan dra slutsatsen att hon inte är född i Sverige, för vilka reser ofta till sina hemländer i flera månader?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in