Citat:
Ursprungligen postat av
weallknowit
Afghaner kan de få tillbaka. Iranierna är i allmänhet mycket bra anpassade och bidragare till samhället.
Ja, det krävs en lite mer nyanserad debatt. "Alla" invandrare misslyckas inte i Sverige.
Jag har noterat att de iranier som kom på 80-talet när mullorna tog över, alltså folk som flydde från religiös fanatism och förtryck, har klarat sig bra i Sverige. Jag antar att de redan var sekulariserade i sitt hemland; det underlättade nog integrationen i det sekulariserade Sverige. Ofta är det människor som det är mycket lätt att umgås med och som jag ofta finner mycket sympatiska.
Samma sak med kurder, för övrigt. Väldigt många känns som reko människor. Det finns förstås undantag...Özz Nûjen står på min lista till exempel. Men de jag träffat i yrkeslivet har jag i regel tyckt om. Flera har också blivit personliga vänner.
Att just dessa grupper från mellanöstern fungerar bättre i Sverige än många andra grupper kanske har att göra med att de båda har ursprung i Persien och alltså inte bär på arabiska gener och seder. Vad vet jag.
Som vanligt vill jag dock inte generalisera för mycket utan försöker bedöma folk efter hur dom beter sig. Om någon annan tänker likadant vill jag ge ett tips: Titta inte bara på hur dom beter sig person-till-person, utan försök träffa dem i en grupp av deras eget umgänge. Det är ofta då man ser vilka värderingar som dyker upp och hur dom beter sig mot andra. En vänlig och lismande typ kan vara en riktig översittare bland sina egna.