• 1
  • 2
2023-12-21, 07:40
Medlem
Dofternas avatar
Vore inte det bästa att skicka så många (kriminella eller bidragsberoende) iranier som möjligt i utbyte mot Floderius? Finns det en övre gräns för hur många vi kan bli av med?

Bör vi börja erbjuda mer än skithålsländer vill ha när de söker fångutbyten?

Inte vet jag, är nyvaken.
Citera
2023-12-21, 07:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Vore inte det bästa att skicka så många (kriminella eller bidragsberoende) iranier som möjligt i utbyte mot Floderius? Finns det en övre gräns för hur många vi kan bli av med?

Är man dum i hela huvudet och åker till skithålsländer som alla vet är skithål kan man sitta där, har ingen sympati för dumskallar, ta det som en läropenning.

För övrigt bör Sverige bryta alla diplomatiska förbindelser med Iran då det är ett rövland!
Citera
2023-12-21, 07:54
Medlem
Afghaner kan de få tillbaka. Iranierna är i allmänhet mycket bra anpassade och bidragare till samhället.
Citera
2023-12-21, 08:02
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

De vill inte ha tillbaka dessa.
Bara de egna sympatisörerna som tjänat landet och på så sätt är brottslingar.
Vanliga kriminella som begått brott i Sverige vill de skall vara kvar i Sverige och orsaka problem för oss.
Jo....du är nog yrvaken
Citera
2023-12-21, 08:03
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Afghaner kan de få tillbaka. Iranierna är i allmänhet mycket bra anpassade och bidragare till samhället.

Tog bara Iran/iranier som exempel eftersom landet är aktuellt i fångutbytessammanhang just nu.

Skicka ett gäng av våra sämsta spioner till Somalia, när de åker fast skickar vi 10 000 somalier i utbyte.
Citera
2023-12-21, 08:10
Medlem
Iran kan få tillbaka alla iranier som utövar islam eller som parasiterar på det svenska samhället. Ardalan är ju ett exempel på systemhotande verksamhet.
Citera
2023-12-21, 08:20
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Tog bara Iran/iranier som exempel eftersom landet är aktuellt i fångutbytessammanhang just nu.

Skicka ett gäng av våra sämsta spioner till Somalia, när de åker fast skickar vi 10 000 somalier i utbyte.
Jag har just förklarat varför det inte funkar.
Du får väl byta spår i den kreativa processen?
Nu är det ju du som har fastnat i dåliga tankar?
Citera
2023-12-21, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit

Ja, det krävs en lite mer nyanserad debatt. "Alla" invandrare misslyckas inte i Sverige.
Jag har noterat att de iranier som kom på 80-talet när mullorna tog över, alltså folk som flydde från religiös fanatism och förtryck, har klarat sig bra i Sverige. Jag antar att de redan var sekulariserade i sitt hemland; det underlättade nog integrationen i det sekulariserade Sverige. Ofta är det människor som det är mycket lätt att umgås med och som jag ofta finner mycket sympatiska.
Samma sak med kurder, för övrigt. Väldigt många känns som reko människor. Det finns förstås undantag...Özz Nûjen står på min lista till exempel. Men de jag träffat i yrkeslivet har jag i regel tyckt om. Flera har också blivit personliga vänner.

Att just dessa grupper från mellanöstern fungerar bättre i Sverige än många andra grupper kanske har att göra med att de båda har ursprung i Persien och alltså inte bär på arabiska gener och seder. Vad vet jag.

Som vanligt vill jag dock inte generalisera för mycket utan försöker bedöma folk efter hur dom beter sig. Om någon annan tänker likadant vill jag ge ett tips: Titta inte bara på hur dom beter sig person-till-person, utan försök träffa dem i en grupp av deras eget umgänge. Det är ofta då man ser vilka värderingar som dyker upp och hur dom beter sig mot andra. En vänlig och lismande typ kan vara en riktig översittare bland sina egna.
Citera
2023-12-21, 08:33
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Tråden ligger i politik/inrikes och troddes avhandla kreativa inrikespolitiska incitament vid fångutbyten, men verkar istället vara en tråd i migration med hatpropaganda för att bli av med så många invandrare som möjligt.
Vilket avspeglas i kommentarerna också.
Fattar du inte att Somalia inte vill ha tillbaka dessa somalier?
Möjligtvis de som är högutbildade som vi vill själva vill behålla.
Som min pappas läkare te x.
Citera
2023-12-21, 08:35
Medlem
Citat:

Förstår inte varför han åkte dit i första hand. Vem fan åker till såna skit länder? Något är ju lurt givetvis jag tror inte det är helt oskyldigt
Citera
2023-12-21, 13:43
Medlem
Citat:

Jo, det märks att du är lite nyvaken...

...För enda anledningen till att Sverige ens överväger att fångutväxla Hamid Noury är att Iran anser honom oskyldig, och att dom endast har goda avsikter med att få hem Noury.

Många av de andra "kriminella eller bidragsberoende" du pratar om skulle ju riskera dödsstraff, tortyr, förföljelse eller annan omänsklig behandling om dom skickades tillbaks till Iran - och då kan/får dom inte utvisas. Därför skulle dessa personer inte ens vara med i den ekvationen du nämner...
Citera
2023-12-21, 13:47
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jo, det märks att du är lite nyvaken...

...För enda anledningen till att Sverige ens överväger att fångutväxla Hamid Noury är att Iran anser honom oskyldig, och att dom endast har goda avsikter med att få hem Noury.

Många av de andra "kriminella eller bidragsberoende" du pratar om skulle ju riskera dödsstraff, tortyr, förföljelse eller annan omänsklig behandling om dom skickades tillbaks till Iran - och då kan/får dom inte utvisas. Därför skulle dessa personer inte ens vara med i den ekvationen du nämner...

De får ingå i dealen om de ska ha Noury. Plusmeny.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in