• 1
  • 2
2023-12-20, 18:25
Medlem
Glöm idén. Om du har en bostad i Sverige kan du anses vara skattskyldig här, det vill du nog inte.
Citera
2023-12-20, 18:28
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaquilleoatmeal
Min fru är inte från samma land som vi bor idag. Hon kan därför heller inte köpa bostad. Så tanken med att köpa bostad i Sverige handlar inte om hur vidare jag osäker på min kvinna eller inte.

Likt dig själv lever vi, och samtliga västlänningar som jobbar remote, väldigt bra i Asien. Men det är inte relevant för hur saker och ting eventuellt ser ut framtiden.

Dock känns det lite som är du är naiv och lever i nuet.
Jag tror att det är ganska normalt att man lever i nuet man kan inte leva i efterhand. Det innebär att man måste göra det bästa av situationen. Eftersom vi har varit tillsammans ganska länge och har barn tillsammans litar jag på att vi kan vara tillsammans. Det är nog färdigt lika stor chans som att leva tillsammans med en kvinna i Sverige. Den enda skillnaden är att man kan dela på saker i Sverige men inte i Asien. Om jag hade bott tillsammans med min sambo i två år skulle jag inte investera naturligtvis. Ibland känns det som att man måste chansa för att kunna vinna också. Jag tycker ändå att jag har ganska god kontroll på läget. Jag tycker att jag kan säga att min sambo är väldigt annorlunda mot alla andra. Sedan finns det aldrig några garantier oavsett vilket land man kommer ifrån. I värsta fall får man åka hem med svansen mellan bena efter 10 eller 20 år. Då har jag fortfarande mitt hus kvar. Jag tänker på att man lever bara en gång.
Citera
2023-12-20, 18:40
Medlem
Duerfs avatar
De flesta föreningar låter dig inte hyra ut en bostaden förutom vid vissa speciella förutsättningar.
Citera
2023-12-20, 19:17
Medlem
Citat:
Jag bor utomlands, jobbar remote och planerar fortsätta göra det så länge som möjligt.

Dock har jag börjat inse att jag en dag är tvungen att flytta tillbaka till Sverige, framför allt när jag når pensionsålder. Jag bor för närvarande i Sydostasien och här får man ingen.

Är det lönt att köpa en brf (anta att föreningen är välskött) och gå in med hela köpesumman, alternativt hälften. Tanken är att alltid ha tillgång till en billig bostad i Sverige, den dagen jag är tvungen att flytta tillbaka.
Satt i samma situation för några år sedan. Jag fick rådet ej att göra det. Min plan hyra ut min bostadsrätt under tiden till jag blide pensionär. Så jag gjorde så att jag köpte min lägenhet, låter min äldsta son ta hand om den. Ibland kommer jag till Sverige på besök och bo där! Och är det något som föreningen vill ha beslut om, eller liknande så kontakter han mig.

Här olika situationer som har inträffat för mig.
1) Föreningen bytte nyckel system, så alla nycklar skulle samlas och skulle bytas ut till nya. Jag hade min gamla nyckel på Bali (där jag bor delvis). Detta betyder jag måste skriva under jag har tagit emot nycklar och lämnat de gamla.

2) Föreningen ville byta ut alla dörrar från 50 talet till nya säkerhetsdörrar i samband med nyckelbytet.
Det skulle väljas mellan många olika system.

3) Föreningen bytte internet leverantör, nya papper som jag skulle skriva på när routern skulle bytas ut etc...

osv..

Så det går men du måste ha någon som tar hand om det för dig, eftersom föreningen hela tiden behöver ha dig nära, om du ska skriva på papper.
Som någon nämnde, så kan du fixa, så klarar dig efter pensionen utomlands. Gäller bara att planera det noggrant.
Citera
2023-12-21, 13:18
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Jag bor utomlands, jobbar remote och planerar fortsätta göra det så länge som möjligt.

Dock har jag börjat inse att jag en dag är tvungen att flytta tillbaka till Sverige, framför allt när jag når pensionsålder. Jag bor för närvarande i Sydostasien och här får man ingen.

Är det lönt att köpa en brf (anta att föreningen är välskött) och gå in med hela köpesumman, alternativt hälften. Tanken är att alltid ha tillgång till en billig bostad i Sverige, den dagen jag är tvungen att flytta tillbaka.

Jag har svårt att förstå poängen med affären, eftersom det inte verkar som att du vill använda bostaden vid årliga besök i Sverige eller liknande. Varför inte bara köpa en bostad när du faktiskt har behov av den?

Ta köpeskillingen du tänkt använda, investera i breda indexfonder (rätt stor exponering mot Sverige är bra för dig, med tanke på valutarisken) och se dina pengar växa med 7-8 % per år medan bostadspriserna ökar ~2 % per år.

Med ovanstående förslag slipper du betala avgift till BRF:en varje månad, du slipper försäkring, du slipper skattestrul (väsentlig anknytning), du slipper en gigantisk alternativkostnad (investera istället för att binda pengarna i en tom lägenhet), och får mer pengar så du kan köpa en bättre/större lägenhet när du närmar dig pensionen (eller en likadan, och får mer pengar över).
Citera
2023-12-21, 16:45
Medlem
Citat:
Så länge man är svensk medborgare får man ålderspension. Inte så mycket lägre än garantipension.

Du har rätt gällande väsentlig anknytning och något jag ska undersöka vidare.
Alltså, är du säker på det här? Ålderspension är den man får genom att jobba och betala skatt i Sverige, så om du inte skattar här får du 0 kronor.

Garantipensionen får du alltid om du bott i Sverige, tror du behöver 40 års boende för full garantipension (om du bott här t ex 30 år får du 30/40-delar av full garantipension).

Så som jag förstått det kommer man inte få mycket om man bott i Asien och skattat där.

Edit: glömde skriva att ”bo i Sverige” betyder ”bo i Sverige och vara över 16 år”.
Citera
2023-12-21, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junketi
Alltså, är du säker på det här? Ålderspension är den man får genom att jobba och betala skatt i Sverige, så om du inte skattar här får du 0 kronor.

Garantipensionen får du alltid om du bott i Sverige, tror du behöver 40 års boende för full garantipension (om du bott här t ex 30 år får du 30/40-delar av full garantipension).

Så som jag förstått det kommer man inte få mycket om man bott i Asien och skattat där.

Edit: glömde skriva att ”bo i Sverige” betyder ”bo i Sverige och vara över 16 år”.

Menade äldreförsöjningsstöd. Den har du rätt till så länge du bor i Sverige och om du är 66 år eller äldre. Detsamma gäller för bostadstillägg. Skillnaden mellan äldreförsöjningsstöd och garantipension är minimal.
Citera
2023-12-21, 19:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Köpa en hel bostadsrättsförening?
Citera
2023-12-22, 12:46
Medlem
Citat:
Menade äldreförsöjningsstöd. Den har du rätt till så länge du bor i Sverige och om du är 66 år eller äldre. Detsamma gäller för bostadstillägg. Skillnaden mellan äldreförsöjningsstöd och garantipension är minimal.
Jo, äldreförsörjningsstöd räcker det med att man är fast bosatt i Sverige för att få. Det är på max 7333:- vs 11000:- för garantipension, men stödet behöver du inte skatta för; stödet blir lägre även efter att pensionen skattas, men skillnaden blir inte alltför stor. Men däremot kan stödet bli klart lägre eftersom det såvitt jag vet påverkas om du har sparade pengar och/eller andra inkomster, medan garantipensionen inte påverkas av det. Så för TS kommer det inte bli många kronor när denne flyttar hem till Sverige som pensionär är jag rädd.
Citera
2023-12-22, 20:35
Medlem
Citat:

Har du tänkt att hyra ut den?

För en BR kan du inte hyra ut bara utan behöver bostadsrättsföreningens tillstånd.

Köp en äganderätt i så fall, då kan du hyra ut den fritt och behöver inte vara skriven på den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in