Citat:
Ursprungligen postat av
shaquilleoatmeal
Jag bor utomlands, jobbar remote och planerar fortsätta göra det så länge som möjligt.
Dock har jag börjat inse att jag en dag är tvungen att flytta tillbaka till Sverige, framför allt när jag når pensionsålder. Jag bor för närvarande i Sydostasien och här får man ingen.
Är det lönt att köpa en brf (anta att föreningen är välskött) och gå in med hela köpesumman, alternativt hälften. Tanken är att alltid ha tillgång till en billig bostad i Sverige, den dagen jag är tvungen att flytta tillbaka.
Satt i samma situation för några år sedan. Jag fick rådet ej att göra det. Min plan hyra ut min bostadsrätt under tiden till jag blide pensionär. Så jag gjorde så att jag köpte min lägenhet, låter min äldsta son ta hand om den. Ibland kommer jag till Sverige på besök och bo där! Och är det något som föreningen vill ha beslut om, eller liknande så kontakter han mig.
Här olika situationer som har inträffat för mig.
1) Föreningen bytte nyckel system, så alla nycklar skulle samlas och skulle bytas ut till nya. Jag hade min gamla nyckel på Bali (där jag bor delvis). Detta betyder jag måste skriva under jag har tagit emot nycklar och lämnat de gamla.
2) Föreningen ville byta ut alla dörrar från 50 talet till nya säkerhetsdörrar i samband med nyckelbytet.
Det skulle väljas mellan många olika system.
3) Föreningen bytte internet leverantör, nya papper som jag skulle skriva på när routern skulle bytas ut etc...
osv..
Så det går men du måste ha någon som tar hand om det för dig, eftersom föreningen hela tiden behöver ha dig nära, om du ska skriva på papper.
Som någon nämnde, så kan du fixa, så klarar dig efter pensionen utomlands. Gäller bara att planera det noggrant.