Citat:
Ursprungligen postat av
TheFlyingFarang
Fanns ingen majoritet att tillhöra Ryzzland i någon av regionerna innan Ryzzland höll "folkomröstningar" i de ockuperade områdena. Vi är tillbaka där att man måste acceptera majoritetens beslut även om det inte är det som man personligen vill.
JG, jag antar du syftar på Jan Guillou, åkte i fängelse för spioneri. Även journalister kan dömas för spioneri.
Jag och de flesta andra föredrar partier och politiker som anpassar sig efter verkligheten. Att in absurdum hålla fast vid en idé när förutsättningarna så radikalt förändras är vansinnigt.
Schweiz ha inte så direkt demokrati som du inbillar dig, de springer inte och röstar om triviala frågor som om butiker ska få hålla öppet på söndagar eller om förskola ska erbjudas från 5 eller 6 års ålder.
Problemet med Schweiz demokrati är satt så pass får röstar i de olika folkomröstningarna ofta nere på 20-30 procent av de röstberättigade, så det kan bli så att 11 procent beslutar vad de resterande 89 procenten ska göra.
Du dissar folkomröstningar....
Ja JG dömdes för spioneri och nu kan man få samma straff för mindre ansedda brott.
Jag vill rösta om NATO och stora frågor och det ser du ju att jag skriver.
Men du klanka ner att Schweiz visst inte har en direkt demokrati och sedan ska du svänga lite till och påstå att dom har det.
Vad är ditt mål med denna diskussion mer än att få mig att ha fel fast jag inte har det?
Amatör guling