2023-12-22, 07:35
Medlem
Sverige kan inte kriga dessutom är fienden muslimerna.
Slutar med att soldaterna sätter upp en skylt att vi är på fackmöte eller har lunch.
Citera
2023-12-22, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Kriget kommer föras i norra Sverige. Massa öde mark som kan utsättas av bomber osv. Geografiskt viktig plats i racet mot nordpolen.

Haha.... öde mark .... Märkligt.. Kanske LKAB Gällivare Kiruna ville de ta över... stål material...

Jag är långt ifrån norra Sverige.
Citera
2023-12-22, 08:51
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vi behöver nog inte höja beredskapen mot Tyskland då det inte invaderat något grannland på.. drygt 80 år. Ryssland (Sovjet) har haft den ovanan genom hela historien, visst USA också, men de är inget hot mot oss militärt, kulturellt ja! Men inte militärt.

Putin drog ryssland tillbaka 40år och mer på en grisblink, nu är de fienden igen, inget har ändrats sedan de anföll Finland annat än namnet då, de är tillbaka där igen bara ett annat grannland de anfallit.
När USA invaderar är det för att bonka en terrorledare eller ge makten tillbaks till landets befolkning.
När Ryssland invaderar är det för att totalmörda befolkningen och deras kultur. Vålta allt och alla som rör på sig och plundra landet på klosetter och tvättmaskiner.
Citera
2023-12-22, 08:56
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Fanns ingen majoritet att tillhöra Ryzzland i någon av regionerna innan Ryzzland höll "folkomröstningar" i de ockuperade områdena. Vi är tillbaka där att man måste acceptera majoritetens beslut även om det inte är det som man personligen vill.

JG, jag antar du syftar på Jan Guillou, åkte i fängelse för spioneri. Även journalister kan dömas för spioneri.

Jag och de flesta andra föredrar partier och politiker som anpassar sig efter verkligheten. Att in absurdum hålla fast vid en idé när förutsättningarna så radikalt förändras är vansinnigt.

Schweiz ha inte så direkt demokrati som du inbillar dig, de springer inte och röstar om triviala frågor som om butiker ska få hålla öppet på söndagar eller om förskola ska erbjudas från 5 eller 6 års ålder.

Problemet med Schweiz demokrati är satt så pass får röstar i de olika folkomröstningarna ofta nere på 20-30 procent av de röstberättigade, så det kan bli så att 11 procent beslutar vad de resterande 89 procenten ska göra.
Du dissar folkomröstningar....

Ja JG dömdes för spioneri och nu kan man få samma straff för mindre ansedda brott.

Jag vill rösta om NATO och stora frågor och det ser du ju att jag skriver.
Men du klanka ner att Schweiz visst inte har en direkt demokrati och sedan ska du svänga lite till och påstå att dom har det.

Vad är ditt mål med denna diskussion mer än att få mig att ha fel fast jag inte har det?
Amatör guling
Citera
2023-12-22, 08:57
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Haha.... öde mark .... Märkligt.. Kanske LKAB Gällivare Kiruna ville de ta över... stål material...

Jag är långt ifrån norra Sverige.
Norra Sverige och Östra Ukraina har sina likheter.
Dom styrande ledarna väljer krig, kriget väljer inte dom.
Man kollar såklart var man kan möta sin fiende.
Slaget om den "fria" världen kommer inte ske på Paris gator eller Berlins och gör dom det är det när kriget är i sin slutligt avgörande fas.
Citera
2023-12-22, 08:59
Medlem
Citat:
Norra Sverige och Östra Ukraina har sina likheter.
Dom styrande ledarna väljer krig, kriget väljer inte dom.
Man kollar såklart var man kan möta sin fiende.
Slaget om den "fria" världen kommer inte ske på Paris gator eller Berlins och gör dom det är det när kriget är i sin slutligt avgörande fas.

De ryzzarincel går över Finland och Norge vidare till Sverige norra verkar bli jobbigt...
Citera
2023-12-22, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Varför uppstår denna oro plötsligt efter att ett militärt avtal tecknats med USA?

https://www.dn.se/sverige/hela-svenska-samhallet-ska-forberedas-for-krig/

Ska vi tacka USA för denna oro?

Synd att USA och nato ger Sveriges ledare hybris och sätter oss på piedestal för att bli kanonmat och lägga miljarder på militär utrustning för deras skull. När vi egentligen skulle kunna vara de vi gör bäst att vara diplomater, ligga lågt, inte bli ägd av andra länder och spara pengar. Men regering förstår inte att de har piedestal tugget från USA är ett sätt att sälja ut Sverige. Visserligen gillar ju moderaterna att sälja ut våra resurser till vrakpriser
Citera
2023-12-22, 09:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Ryssland har inget med krigsoro att göra?
Fortfarande pekar ryssland ut sverige specifikt, hur kommer detta sig, tror du? Dessutom är nog inte nato själva så jävla oskyldiga heller
Citera
2023-12-22, 10:07
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Du dissar folkomröstningar....

Ja JG dömdes för spioneri och nu kan man få samma straff för mindre ansedda brott.

Jag vill rösta om NATO och stora frågor och det ser du ju att jag skriver.
Men du klanka ner att Schweiz visst inte har en direkt demokrati och sedan ska du svänga lite till och påstå att dom har det.

Vad är ditt mål med denna diskussion mer än att få mig att ha fel fast jag inte har det?
Amatör guling

Jag dissar folkomröstningar genomförda av en ockupationsmakt - det borde alla med mer än två hjärnceller göra.

Du valde att inte rösta på något parti som var emot Nato anslutning 2022 så alltså kan man slå fast att den frågan inte var så viktig för dig. För det var solklart innan valet var de olika partierna stod i Nato frågan.

Du kan ju flytta till Schweiz om du vill men tro inte du automatiskt får rösträtt där....
Citera
2023-12-22, 10:29
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Du har inga bra underrättelseuppgifter som bekräftar det du skriver, så jag avfärdar allting rakt av som trams och off-topic.
Extremt mycket humor i rysk stats-TV som bl.a. pratar entusiastiskt om det jag nämnde. Det är ett par rätt galna "programledare" som propagerar ryskt världsherravälde på alla möjliga och omöjliga sätt samt hur allt och alla skall atombombas höger och vänster.
Man sitter där och undrar... är det verkligen detta den ryska befolkningen sväljer med hull och hår???
Senast redigerad av Beta-Bum 2023-12-22 kl. 10:31.
Citera
2023-12-22, 10:36
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Extremt mycket humor i rysk stats-TV som bl.a. pratar entusiastiskt om det jag nämnde. Det är ett par rätt galna "programledare" som propagerar ryskt världsherravälde på alla möjliga och omöjliga sätt samt hur allt och alla skall atombombas höger och vänster.
Man sitter där och undrar... är det verkligen detta den ryska befolkningen sväljer med hull och hår???
Ryssar är hjärntvättade sen barnsben och går på allt som ryska propagandakanaler vräker ur sig.
Tänk om vi hade haft nån programledare som vräkte ur sig sån skit som bla Vladimir Solovyov gör.
Den skulle få sparken direkt i sändningen.
Solo och hans kollegor är ju hjältar i Ryssland vilket säger det mesta om den ryska befolkningen.
Citera
2023-12-22, 10:39
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Jag dissar folkomröstningar genomförda av en ockupationsmakt - det borde alla med mer än två hjärnceller göra.

Du valde att inte rösta på något parti som var emot Nato anslutning 2022 så alltså kan man slå fast att den frågan inte var så viktig för dig. För det var solklart innan valet var de olika partierna stod i Nato frågan.

Du kan ju flytta till Schweiz om du vill men tro inte du automatiskt får rösträtt där....
Så Sveriges enda möjlighet att förbli neutralt skulle alltså varit att behövt bli kommunistiskt - alltså att en majoritet skulle ha behövt rösta på Vänsterpartiet. Hoppas du ser nu att ditt resonemang inte håller...eller var MP också ett alternativ? Kommer inte ihåg hur de senare ställde sig men jag kommer verkligen ihåg att folket inte gavs ett reellt alternativ eftersom både Maggan och Uffe som var statsministerkandidaterna bjöd över varandra när det gällde NATO-inträde. För jävligt som det gått till. Klart att vi borde ha haft en folkomröstning och framför allt en utredning som då kommit fram till att vi inte skulle ha sökt medlemskap pga svårigheterna som "vi nu sett komma"!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in