2023-12-21, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai
Vi var stolta en gång för länge sedan och gick vår egen väg. Karl XII sket i vad stormakterna i centraleuropa ville ha honom till. Karl XII såg endast till Sveriges intressen. Stormakterna 1705-1706 ville ha svenska armen på sin sida i det pågående storkriget där, när vi hade gjort halt i trakterna av Berlin, men Karl XII visste ju att Sveriges uppgift var att slåss mot Ryssland då och inget annat. Men det var då det. Det är länge sedan nu. Nu är vi en mus som ryter, av någon anledning. Undrar om folken i Donbass och på Krim förstår sig på svenskarna och håller med dem. Det gör de inte och de behöver inte lyssna heller.

Dumt folk, dålig korrupt statsledning, fel vänner (USA). Vi behöver inga amerikaner på svensk mark. Bombas vi kommer även de bombas dessutom och inget bra kommer utav det.

Det stämmer att vi krigade mot ryssarna men både innan dess och efter har vi gjort handelsavtal till olika konstellationer både tyskar, ryssar och till England lite efter vindarna blåst...dessutom har vi oftast haft polacker/finnar eller tyskar i armén eller annat löst folk när vi krigat mot Ryssland. Fan det är dags att visa vad skåpet ska stå! Men jag är med Sveriges utveckling oroad över att Sverige curlande befolkning verkar tro att USA är räddningen! De kommer skita totalt i oss när det smäller!
Citera
2023-12-21, 18:54
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotorbladet
Det är inte alls off topic, tvärtom. Hela våran "förberedelse för krig" har med Ryssland och det påstådda hotet därifrån. Då vore det klädsamt om ni som målar upp det hotet kan presentera åtminstone ett citat där Putin uttrycker hur baltstaterna ska invaderas och hur resten av Europa inkl Sverige kommer läggas under deras fötter.

Vad menar du?
Var målade jag upp Ryssland som ett hot för Sverige?
Var påstod jag att "resten av Europa inkl Sverige kommer läggas under deras fötter."?

Personligen ser jag det inte som helt osannolikt att nästa stora krig kommer vara ett krig där det snarare är religion som står i fokus. Skulle inte bli förvånad om vi fick ett "inbördeskrig" där det är Islam som ska sparkas ut ur väst som är den stora målsättningen.

Att Ryssland håller på och jagar sina spöken och försöker återskapa något mystiskt ryskt sagoland leder troligen mest till destabilisering och oro utanför deras egna målbild. Något som mest får folk ute i övriga Europa att bli stressade och börja fatta panikartade beslut som drabbar dem själva och folk som får ta smällen för det.
Citera
2023-12-21, 18:56
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Det stämmer att vi krigade mot ryssarna men både innan dess och efter har vi gjort handelsavtal till olika konstellationer både tyskar, ryssar och till England lite efter vindarna blåst...dessutom har vi oftast haft polacker/finnar eller tyskar i armén eller annat löst folk när vi krigat mot Ryssland. Fan det är dags att visa vad skåpet ska stå! Men jag är med Sveriges utveckling oroad över att Sverige curlande befolkning verkar tro att USA är räddningen! De kommer skita totalt i oss när det smäller!
Ja, som om en medel amerikan eller ens en vanlig politiker bryr sig för fem öre vad som sker i Sverige.
Ukraina är fan mkt större och viktigare än oss. Vi är inte ens en bråkdel av Norge i internationella sammanhang. Vi kan drömma om hjälp men vad vi har precis skrivit på är att vara garage till USA.
Våran fjantiga tomtenisse som tydligen varit fallskärmsjägare till försvarsminister sitter som en jävla fåne och ler som den ynkrygg och landsförrädare han är.
Må han brinna i helvetet.
Citera
2023-12-21, 18:58
Medlem
Lord.Hells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Oron uppstod när ryssland invaderade Ukraina.
Svenska politiker insåg (till slut) att det var ett stort misstag att man avvecklade majoriteten av Sveriges försvarsförmåga efter Sovjetunionens fall.

Avvecklingen skedde eftersom svenska politiker utgick från att ryssarnas imperialistiska stormaktsambitioner var över.

Det var uppenbarligen fel beslut. Eftersom Försvarsmakten bara är en spillra av vad den var under kalla kriget, är vi nästan försvarslösa.
NATO är (i nuläget) det enda som kan skydda Sverige mot den lede fi (alltid ryssland).

Hotet uppstod när vi bröt vår neutralitet och tvärtom även började förse Ukraina med vapen som dödat massa ryssar. Självklart vill ryssarna se blood i Sverige
Citera
2023-12-21, 18:58
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Det finns runt fem procent vettiga människor i landet.

Jag har ingen koll på procentsatsen, men säger inte emot dig.

Hjälper dock hellre till att försvara den lilla procenten och lika gärna några andra när jag ändå håller på än ger upp och kastar in handduken.
Citera
2023-12-21, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Ja återkom du. Precis samma nonsens som dina gelikar sa för 2 år sen när kriget började.
Så fort som Sverige ansöker om Nato-medlemskap så kommer Ryssland att svara på det med missilattacker. Ja det har vi sett mycket av.

Du gillar det inte, jag fattar. Men det är bara för dig att acceptera att Sverige har nära band med USA och Nato-länder, och haft det sedan kalla kriget. Vi hade beskydd redan då, och detta skydd utökas nu. Desinformation och propaganda kommer du inte långt med.
Hahha, jämföra Sverige med Ukraina på det viset. Hur lågbegåvad är du på en skala?

Hur ska de ta sig till Norrland menar du? De lär inte kunna ta sig igenom Finland till att börja med, och hela Östersjön och Bottenhavet kommer vara under Natos kontroll.

En sak till. Så fort som Ryssland visar tecken på att förbereda en attack så kommer USA och Nato vara väl informerad och redan på plats.
Finns inte en chans att det skulle undgå nån. Vi såg hur Ryssarna förberedde invasionen av Ukraina under lång tid. En invasion av Nato (ja Sverige kommer att vara Nato-medlem innan Ryssland ens har möjlighet till anfall mot andra länder) är en mycket komplicerad operation som man inte gör på en piss kvart.
Är du verkligen så jävla dum att du inte förstår detta?

Om Ukraina får all hjälp de behöver så är det möjligt. Men inte som det ser ut nu när knappt något stöd tilldelats som gör det möjligt för dom att avancera.

Ja förr hade vi en betydligt större militärmakt än vad vi har i dag. Men detsamma kan sägas om Ryssland. Jämför Ryssland idag med Sovjet så är skillnaderna enorma.
Går lixom inte att jämföra.

Men vänta. Lyssna på detta.
Ryssland har under 2023 lagt $84 miljarder på försvaret, Nato 1,26 biljoner.
Hur mycket de än spenderar på sitt försvar så kommer de aldrig att komma i närheten av Nato.
Därför är det dömt att misslyckas att ge sig på oss.
Eller du kanske tror att Kina ska hjälpa Putin? Det typ det som behövs i såna fall.

Gör dig nu själv en tjänst och logga ut från flashback innan du skämmer ut dig ännu mer.
Ryssland har ju byggt upp sitt försvar under väldigt lång tid men det har inte Nato gjort.
Nato fick panik och öste ut våldsamma summor på försvaret medans då Ryssland redan hade allt detta sedan tidigare.
Sedan att kosta på försvaret i ryssland kostar inte alls lika mycket som det gör i väst där allting är svindyrt.
Så att jämföra i kostnader för dom båda sidorna och enbart 2023 blir helt felaktigt.
Citera
2023-12-21, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av realist1

Hela kriget Karl XII slogs i var ju också resultatet att Sverige 1617 hade spärrat ryssarna från Östersjön. Poängen var bara den att Sveriges statsledning på den tiden såg till Sveriges intressen. Det var inga politiker som idag. De vansköter landet och skor sig och det enda de kan få svenskarna att samlas omkring är påhittade hot som Ryssland, väder och virus. Skolboks-exempel på ett illa skött land och vad politikerna hittar på då.

USA skiter i oss när det smäller. De skiter i Ukraina. Det gör ju vi också (men svenskarna är dumma i huvudet så de tror annorlunda). I år har vi slängt ut 30 miljarder på Ukraina och vi göder vår krigsindustri. Ukraina har samtidigt förstörts något enormt grovt och den förstörelsen upphör så fort väst slutar skicka dem pengar och vapen. Ukrainarna överlever då dessutom. Nu går det ut på att offra dem för det tjänar man pengar och politiskt förtroendekapital på.

USA-vännerna i tråden, politikertyper allihop? Tycker att Sveriges politikerskara och näringsliv är något att se upp till?????????
Citera
2023-12-21, 19:20
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Vad menar du?
Var målade jag upp Ryssland som ett hot för Sverige?
Var påstod jag att "resten av Europa inkl Sverige kommer läggas under deras fötter."?

Personligen ser jag det inte som helt osannolikt att nästa stora krig kommer vara ett krig där det snarare är religion som står i fokus. Skulle inte bli förvånad om vi fick ett "inbördeskrig" där det är Islam som ska sparkas ut ur väst som är den stora målsättningen.

Att Ryssland håller på och jagar sina spöken och försöker återskapa något mystiskt ryskt sagoland leder troligen mest till destabilisering och oro utanför deras egna målbild. Något som mest får folk ute i övriga Europa att bli stressade och börja fatta panikartade beslut som drabbar dem själva och folk som får ta smällen för det.

Fetade är en bra beskrivning av försvarsminister Pål Jonssons agerande. Över huvudet på Svenska medborgare. På många vis kändes det tryggare med Hultqvist som åtminstone hade en tydlig åsikt gällande NATO. Eller inte... https://www.youtube.com/watch?v=wAdHWt3OQr0&t=3s
Citera
2023-12-21, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Eftersom valet står mellan USA och ryssland. USA är the lesser of two evils med god marginal.

Utan NATO och USA skulle ryssland styra och ställa i hela norra och östra europa.
Nordeuropéer och östeuropér vet vilka odjur ryssarna är och det sista vi vill är att ryssarna ska kunna dominera över oss.

Fråga gärna en finländare eller en estländare om det är USA eller ryssland som är "extremt onda".
Varför har nästan alla länder som styrdes av Moskva, valt att söka sig till NATO?

För att det är bättre än alternativet. Givetvis.

Är du efterbliven? Vet du ens vad invasion betyder?
Att "gå in" militärt i ett annat land, utan deras tillstånd, är att anfalla det landet.

Ordet invasion kommer från latinets invasio som betyder anfall/angrepp.

Om Sverige "går in" i Finland så är det en invasion. Det spelar ingen roll att det är "historiskt svenskt område".
Det spelar ingen roll om vi bara "går in" i de svenskspråkiga delarna heller. Det skulle ändå vara en invasion av Finland.

Tror du att irländare ser sig som engelsmän bara för att de är engelskspråkiga?

Fattar du verkligen inte detta? Då är du nog efterbliven.

Jag har levt ett långt liv, konspirationsteoretikerna har kommit och gått och de har aldrig haft rätt.

Konspirationsteorier blir inte sanna bara för att du och andra dårar tror på dem.

Lyssna aldrig på en yrande dåre.
Klart att Finland inte är förtjust i Ryssland när dom har varit i krig och det i sig är ju inte direkt ovanligt när dom har en stor gräns mellan varandra.
Medans då usa som aldrig varit i krig med Finland så är ju svaret givet vad finnarna väljer.
Men det behöver ju inte betyda att USA är ett mindre krigiskt land än vad Ryssland är, snarare tvärtom.
Däremot är ju usa betydligt bättre på demokrati än vad Ryssland är.
Men usa behöver ju bara Finland för att komma åt Ryssland, landet i sig skiter dom nog i.
Citera
2023-12-21, 19:28
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Bara för att du är en jävla loser som inte har något liv och därmed inget att försvara finns det många med god stridsmoral i Sverige.

Jag är en av dem och vi kommer att skjuta landsförrädare som du det första vi gör, i händelse av krig.
Jag hade stått bakom dig om det inte hade varit för den enormtkorrupta oärliga politiken och ledningen detta land har drabbats av. Vid en stort angrepp kommer vi antingen kapitulera eller se ut som Ukraina gör.
Jag skulle flytta från Sverige om det var möjligt, för den dagen kriget kommer har ingen något val, då är det kriminellt att vägra och står fienden och knackar på dörren kan man inte backa. Men om man kan vara efterklok redan nu så hade jag gärna lämnat och du anser du säkert att jag är förrädare och mycket mer och på det har jag inga kommentarer.
Jag har barn och jag tycker det spel som spelas om världens naturresurser osv är en helt annan värld än den du och jag lever i, med det sagt menar jag att det är svårt för mig att verkligen den ena eller den andra pga deras ideologier. Vill någon förslava Sverige så ger jag mitt liv men om vi ska vara en bricka i USAs provocerande för världs dominans på handel är jag fan inte motiverad alls.

Gällande islameringen är det absolut en kulturkrock och då ska man diskutera och hitta lösningar.
Gällande extrem islam gäller samma sak som all extrem politisk/religiös verksamhet att den är fel och till viss del skadlig och att en minoritet kan aldrig avgöra vad en majoritet ska göra.
Landets värderingar har förändrats och tyvärr har inte folket fått se en öppen debatt och gått till urnorna utan man har fått hänga på dom statliga beskeden och tycka vart efter.

God Jul
Citera
2023-12-21, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Varför uppstår denna oro plötsligt efter att ett militärt avtal tecknats med USA?

https://www.dn.se/sverige/hela-svenska-samhallet-ska-forberedas-for-krig/

Ska vi tacka USA för denna oro?
Vissa av personer i Civilförsvarsförbundet påtalade reda 30 år sedan att tex om vi råkar ut för en kris, så står sjukvården utan injektionsnålar inom en vecka!!
Citera
2023-12-21, 19:33
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ryssland har ju byggt upp sitt försvar under väldigt lång tid men det har inte Nato gjort.
Nato fick panik och öste ut våldsamma summor på försvaret medans då Ryssland redan hade allt detta sedan tidigare.
Sedan att kosta på försvaret i ryssland kostar inte alls lika mycket som det gör i väst där allting är svindyrt.
Så att jämföra i kostnader för dom båda sidorna och enbart 2023 blir helt felaktigt.

Ryssland hade byggt upp ett försvar som nu ådragit sig extrema förluster i manskap och materiel i Ukraina.
Ett krig som fortfarande pågår och sannolikt inte kommer ta slut än på länge.
Lär ta tid innan de kan ersätta dessa förluster.

Med tusentals högteknologiska stridsflyg och långdistansvapen så behöver man inte 10tals miljoner artillerigranater per nation som Ryssland förlitar sig stort på. När man kan slå mot motståndaren från avstånd långt inne på fiende territorium så har man ett övertag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in