2023-12-21, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Håller med på mycket här. Topp inlägg!

Sysslar Ryssland med "anfallskrig" ungefär som om det är något unikt för dem? De har svarat på USAs inringningsförsök och det var trubbel inom den ryska federationen på 90-talet. Jag ser inte till några anfallskrig. Det USA ska göra på Taiwan är att nedrusta totalt och ge sig av därifrån. Man står ju på kinesisk mark och seglar omkring där. Kanske Kina borde göra samma sak, upp och ned utanför Alaska och kaliforniska kusten, fast då är det ju plötsligt "provokationer".
Citera
2023-12-21, 18:02
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai
Sysslar Ryssland med "anfallskrig" ungefär som om det är något unikt för dem? De har svarat på USAs inringningsförsök och det var trubbel inom den ryska federationen på 90-talet. Jag ser inte till några anfallskrig. Det USA ska göra på Taiwan är att nedrusta totalt och ge sig av därifrån. Man står ju på kinesisk mark och seglar omkring där. Kanske Kina borde göra samma sak, upp och ned utanför Alaska och kaliforniska kusten, fast då är det ju plötsligt "provokationer".
Jag fattar ingenting alls. Du är väl rysk och kan inte svenska.
Ja Ryssland sysslar med anfallskrig i Ukraina tex. Annars när man tänker på anfallskrig så tänker jag instinktivt på USA som haft och tagit sig friheten att bomba och invadera jordens alla hörn.

God Jul
Citera
2023-12-21, 18:06
Bannlyst
Citat:
Alla regioner som tillhörde Sovjet med en majoritets befolkning som anser sig vara ryska kommer uppmärksammas och möjligen försvaras och tas över. Så ser jag det. Nu är Finland med i NATO så man kanske inte går in dit det första man gör men pga av den splittring i NATO mot Turkiet och USA tveksamma framtid i alliansen gör att NATO kanske kommer vara en allians att räkna med av endast England Frankrike Tyskland medans alla andra medlemsländer är behövande och inte stärkande.
Det kan absolut bli som Putin sa att allt i väst kommer smulas sönder och allianser och sanktioner kommer inte ha någon effekt att försämra Rysslands möjligheter på stridsfältet.

Finland var aldrig en del av Sovjetunionen. Mellan 1809 och 1917 var Finland en del av det ryska imperiet men nej, de senaste försöken att ta Finland stod Sovjetunionen för och Ryssland har inte likadana ambitioner som Stalins Sovjet hade (dessutom före andra världskriget, det var en bättre situation efteråt). Ryssarna verkar dessutom ganska så kolugna med finnarna och med balterna in på knuten. Ukraina motiverar ryssarna långt mer och detsamma gäller Vitryssland. de känner att det är deras hemmaplan (avseende Ukraina är det otroligt svårt för svenskar att begripa varför och jag tror det beror på hetsandet här samt svenskarnas brist på bildning.

Amerikaner på svensk mark och Sverige in i NATO, 30 år efter Sovjetunionens fall skulle kunna tyda på, i värsta fall, att USA har ambitionerna att förstöra hela Europa. Norddstream, tyska ekonomin och hela Ukraina skiter man ju ganska bra i.
Citera
2023-12-21, 18:09
Bannlyst
Citat:
Jag fattar ingenting alls. Du är väl rysk och kan inte svenska.
Ja Ryssland sysslar med anfallskrig i Ukraina tex. Annars när man tänker på anfallskrig så tänker jag instinktivt på USA som haft och tagit sig friheten att bomba och invadera jordens alla hörn.

God Jul

Nej. Man gick in med 190,000 man i vad som var en militär specialoperation, en upptrappning efter att väst hade försatt Ukraina i kris redan 2014 och börjat att bygga upp Ukrainas arme för att slå ned ryssarna i Ukraina. Det är annorlunda det än vad du vill få det till.

Men ni får låta hur ni vill. Ryssarna ska dock då såklart fortsätta att drämma till. Jag förstår dem helt och hållet.
Citera
2023-12-21, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Varför uppstår denna oro plötsligt efter att ett militärt avtal tecknats med USA?

https://www.dn.se/sverige/hela-svenska-samhallet-ska-forberedas-for-krig/

Ska vi tacka USA för denna oro?

Om man ska hård dra Sveriges historia har väl Sverige aldrig varit neutralt. Oftast gjort beslut som varit som ett halmstrå i vinden böjt sig efter tron på vinnare..det vände extremt snabbt efter nazisterna fall! Likaså nu. Vi är inga lejon vi är en hamster som söker beskyddare! Ett land som ryter och tror är mer betydelsefulla än vad historien säger. Blatten som springer först när det smäller det är Sverige! Äckligt är bara förnamnet.
Citera
2023-12-21, 18:10
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Finland var aldrig en del av Sovjetunionen. Mellan 1809 och 1917 var Finland en del av det ryska imperiet men nej, de senaste försöken att ta Finland stod Sovjetunionen för och Ryssland har inte likadana ambitioner som Stalins Sovjet hade (dessutom före andra världskriget, det var en bättre situation efteråt). Ryssarna verkar dessutom ganska så kolugna med finnarna och med balterna in på knuten. Ukraina motiverar ryssarna långt mer och detsamma gäller Vitryssland. de känner att det är deras hemmaplan (avseende Ukraina är det otroligt svårt för svenskar att begripa varför och jag tror det beror på hetsandet här samt svenskarnas brist på bildning.

Amerikaner på svensk mark och Sverige in i NATO, 30 år efter Sovjetunionens fall skulle kunna tyda på, i värsta fall, att USA har ambitionerna att förstöra hela Europa. Norddstream, tyska ekonomin och hela Ukraina skiter man ju ganska bra i.
Nu förstår jag bättre. Du har dina poänger!
Citera
2023-12-21, 18:13
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Nej. Man gick in med 190,000 man i vad som var en militär specialoperation, en upptrappning efter att väst hade försatt Ukraina i kris redan 2014 och börjat att bygga upp Ukrainas arme för att slå ned ryssarna i Ukraina. Det är annorlunda det än vad du vill få det till.
Jag vill inte få något till något. Spänn av. Ryssland utför en viktigt sak för sitt land. USA invaderar lite på måfå nästan ibland. Ryssland vill inte ha krig medans USA njuter av atlanten och gärna skicka trupper lite varstans och destabiliserar regioner.
Bath regimen med Saddam som högsta höns är dom som startade daesh och många fler gerillor och ondskefulla grupper har startat efter att USA destabiliserat en region och sedan lämnat alla vapen kvar.
Medvetet eller snålhet, who knows?
Citera
2023-12-21, 18:15
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Om man ska hård dra Sveriges historia har väl Sverige aldrig varit neutralt. Oftast gjort beslut som varit som ett halmstrå i vinden böjt sig efter tron på vinnare..det vände extremt snabbt efter nazisterna fall! Likaså nu. Vi är inga lejon vi är en hamster som söker beskyddare! Ett land som ryter och tror är mer betydelsefulla än vad historien säger. Blatten som springer först när det smäller det är Sverige! Äckligt är bara förnamnet.
Ja Sverige är nazistiskt och den som förnekar det är fan väck.
Men vi har också haft många "fredsuppdrag" och haft medling i många konflikter pga att vi börja uppföra oss som den snälla samariten likt Tyskland för att vi hade blod på händerna, eller järnmalm i fickorna. You pick!
Citera
2023-12-21, 18:17
Medlem
hydrols avatar
Citat:

Men ni får låta hur ni vill. Ryssarna ska dock då såklart fortsätta att drämma till. Jag förstår dem helt och hållet.

Jag ska göra ett påstående som du endast får svara ja jag håller med eller nej jag håller inte med på:

Om Ryssland upphör att strida och tar hem sina trupper i Ukraina så finns Ryssland kvar.
Om Ukraina slutar strida så upphör landet att existera.

Ja / nej ?
Citera
2023-12-21, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av realist1

Vi var stolta en gång för länge sedan och gick vår egen väg. Karl XII sket i vad stormakterna i centraleuropa ville ha honom till. Karl XII såg endast till Sveriges intressen. Stormakterna 1705-1706 ville ha svenska armen på sin sida i det pågående storkriget där, när vi hade gjort halt i trakterna av Berlin, men Karl XII visste ju att Sveriges uppgift var att slåss mot Ryssland då och inget annat. Men det var då det. Det är länge sedan nu. Nu är vi en mus som ryter, av någon anledning. Undrar om folken i Donbass och på Krim förstår sig på svenskarna och håller med dem. Det gör de inte och de behöver inte lyssna heller.

Dumt folk, dålig korrupt statsledning, fel vänner (USA). Vi behöver inga amerikaner på svensk mark. Bombas vi kommer även de bombas dessutom och inget bra kommer utav det.
Citera
2023-12-21, 18:19
Avslutad
Det finns inget att försvara ändå. Försvara fem miljoner parasiter på samhällskroppen? Det är bättre att 95% av befolkningen dör. Sen kan vi börja om.
Senast redigerad av Juristen08 2023-12-21 kl. 18:22.
Citera
2023-12-21, 18:20
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotorbladet
Presentera ett citat där han säger/skriver att han vill återförena hela Ryssland och invadera baltstaterna.

Sluta larva dig och håll dig till topic för den här tråden.

Det som är att klassa som väl känt finns det inget behov av att styrka med källor och om du trots allt missat det och vill läsa själv fungerar Google säkert lika bra på din plattform som på min.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in