Till en brjan fr man vl gratulera, antar jag
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Om man skall se det ur ett etologiskt perspektiv:
Din huvuduppgift som man r utfrd; du har befruktat en kvinna. Fortplantningen har gt rum, du har spritt din sd som frmodligen kommer att generera en avkomma la Baffes Jr. och du har nu ingen direkt avgrande roll i fortplantningscykeln. Sexlust har ur detta perspektiv endast ett ml och ett syfte: fortplantning. Mlet r nu uppnt och sex har inget syfte lngre, drav avtar hela sexlusten.
Till strsta sannolikhet r detta endast temporrt d flertalet avkommor frmjar artens fortlevnad.
Hoppas att jag har frklarat pedagogiskt nog.
EDIT: belzebubb hann visst klmma in en mycket liknande frklaring samtidigt som jag skrev detta. Well, lter det st kvar nd.
Ok nu r en etologisk perspektiv frankrat. Om vi dremot breddar frgestllningen och inkluderar det faktum att kvinnan i detta fallet nskar "nufsa" 1 - 2 ggr/dag, torde detta faktum frsvra ekvationen. Fr ur etologisk synvinkel finns det vl ingen frklaring till detta, annat n att hon kanske vrnar om mannens mhet fr att p s vis knyta honom nrmare, och drmed frbttra avkommans verlevnadschanser?
Samma resonemang som applicerats p
Baffes borde ju rimligtvis vara mer tillmpligt p hans kvinna? Hon r gravid, kan inte avla mer avkomma under viss tid, medans han fortfarande kan befrukta andra kvinnor. Samma etologi som anammats hr ger oss ocks rimliga frklaringar till otrohet, vilket lika/mer n grna kunde tillmpas p
Baffes.