2006-08-07, 02:23
Medlem
Baffess avatar
Har tjuvlst forumet lnge nu, men nu reggade jag mig fr jag vill ha era rliga sikter och inte nn Aftonbladetssndagsbilagetjaffs om frtryckta kvinnar och grisiga mn.

Vi r bda 28 r och har varit ihop sen vi var 19 r. Nu r det s att vi vntar vrt frsta barn och min sambo r gravid i 12:e veckan... Vrt sexliv har varit normalt, det har gtt upp och ner som det nog gr fr alla, men det har varit suvernt sammanfattningsvis. Nu under graviditeten s har hon ftt en kad sexlust, jag dremot har totalt tappat min... Hur fasiken gr det ihop, borde det inte vara tvrtom? Min sambo vill nu nuffsa 1-2 ggr dagligen... jag dremot tycker det rcker men 1-2 ggr veckan, max, och d mest fr nrhetens skull. Jag knner att min sexualitet har vikit undan totalt sett med. Jag kollar inte in tjejer p stan, eller fantiserar om sex eller s ens heller, jag r uppe i ntt annat tydligen. Har hennes graviditet mentalt kastrerat mig? r det flera som upplevt detta? Vad r det som hnder? Gr det ver?

(Det r dock satans s sknt att inte styras av sina drifter, fasiken vad effektiv man blir och fr mycket utrttat mste jag sga nr man inte tnker s mkt p sex)
Citera
2006-08-07, 02:34
Medlem
StigAllans avatar
Sjlv s har jag en kad lust till gravida kvinnor av viss typ.
Men du kanske har satt fel brud p jsning och pitten inser det innan du gr detsamma.
Citera
2006-08-07, 02:35
Medlem
Ja, syftet med din sexualitet har ju uppfyllts eftersom du nu har tillverkat en bebis. D avtar ju sexdriften. Iallafall temporrt. (det r troligtvis drfr frresten bgar r s promiskusa) Nu r du mera inriktad p andra viktigare saker, t.ex skydda bebisen.

Men mammans kropp kanske inte r sker p att den ska f en bebis nnu, drfr vill den bli befruktad mnga gnger dagligen fr det verkligen ska bli helt skert?
Citera
2006-08-07, 02:44
Medlem
mjohanssons avatar
Om man skall se det ur ett etologiskt perspektiv:

Din huvuduppgift som man r utfrd; du har befruktat en kvinna. Fortplantningen har gt rum, du har spritt din sd som frmodligen kommer att generera en avkomma la Baffes Jr. och du har nu ingen direkt avgrande roll i fortplantningscykeln. Sexlust har ur detta perspektiv endast ett ml och ett syfte: fortplantning. Mlet r nu uppnt och sex har inget syfte lngre, drav avtar hela sexlusten.

Till strsta sannolikhet r detta endast temporrt d flertalet avkommor frmjar artens fortlevnad.

Hoppas att jag har frklarat pedagogiskt nog.

EDIT: belzebubb hann visst klmma in en mycket liknande frklaring samtidigt som jag skrev detta. Well, lter det st kvar nd.
Citera
2006-08-07, 02:48
Medlem
Erik1974s avatar
Det r ett mrkligt fenomen du beskriver. Frhllandet vergr genast till ngot annat nr det vntas barn. Min sambos sexlust kade ocks under graviditeten (dock inte till 1-2 gnger om dagen) medan jag sjlv tappade lite av min.

Ni fr helt enkelt prata om det s att det inte blir ngra spnningar, d r jag sker p att ni finner en lsning.

Gratulerar frresten. Du har en enastende tid framfr dig, jag lovar. Allt annat du har varit med om i ditt liv bleknar i jmfrelse med det du kommer att uppleva frsta gngen du hller ditt barn i handen p BB.
Citera
2006-08-07, 12:04
Medlem
Baffess avatar
det r nog s, men vad r det egentligen som gr att sexlusten avtar? Snder kvinnor ut n hormoner eller s som knsstympar mig? Eller rckte det bara med meddelandet om barn s kopplar hjrnan ur kontakten till paketet dr nere!

Jo, jag ser verkligen fram emot det, det ska bli askul! Har redan kpt en massa saker och leksaker och annat, man r lite smtt lyrisk... Frstagngsfrldrar mste vara en sljares vta drm, fr jag frstr att man tar ut hutlsa verpriser. Skriver de "Baby" och "skerhet" p frpackningen s kar priset med minst 30% p en gng!
Citera
2006-08-07, 12:20
Medlem
KnHunDeNs avatar
Till en brjan fr man vl gratulera, antar jag

Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Om man skall se det ur ett etologiskt perspektiv:

Din huvuduppgift som man r utfrd; du har befruktat en kvinna. Fortplantningen har gt rum, du har spritt din sd som frmodligen kommer att generera en avkomma la Baffes Jr. och du har nu ingen direkt avgrande roll i fortplantningscykeln. Sexlust har ur detta perspektiv endast ett ml och ett syfte: fortplantning. Mlet r nu uppnt och sex har inget syfte lngre, drav avtar hela sexlusten.

Till strsta sannolikhet r detta endast temporrt d flertalet avkommor frmjar artens fortlevnad.

Hoppas att jag har frklarat pedagogiskt nog.

EDIT: belzebubb hann visst klmma in en mycket liknande frklaring samtidigt som jag skrev detta. Well, lter det st kvar nd.

Ok nu r en etologisk perspektiv frankrat. Om vi dremot breddar frgestllningen och inkluderar det faktum att kvinnan i detta fallet nskar "nufsa" 1 - 2 ggr/dag, torde detta faktum frsvra ekvationen. Fr ur etologisk synvinkel finns det vl ingen frklaring till detta, annat n att hon kanske vrnar om mannens mhet fr att p s vis knyta honom nrmare, och drmed frbttra avkommans verlevnadschanser?

Samma resonemang som applicerats p Baffes borde ju rimligtvis vara mer tillmpligt p hans kvinna? Hon r gravid, kan inte avla mer avkomma under viss tid, medans han fortfarande kan befrukta andra kvinnor. Samma etologi som anammats hr ger oss ocks rimliga frklaringar till otrohet, vilket lika/mer n grna kunde tillmpas p Baffes.
Citera
2006-08-07, 12:58
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Ok nu r en etologisk perspektiv frankrat. Om vi dremot breddar frgestllningen och inkluderar det faktum att kvinnan i detta fallet nskar "nufsa" 1 - 2 ggr/dag, torde detta faktum frsvra ekvationen. Fr ur etologisk synvinkel finns det vl ingen frklaring till detta, annat n att hon kanske vrnar om mannens mhet fr att p s vis knyta honom nrmare, och drmed frbttra avkommans verlevnadschanser?

Samma resonemang som applicerats p Baffes borde ju rimligtvis vara mer tillmpligt p hans kvinna? Hon r gravid, kan inte avla mer avkomma under viss tid, medans han fortfarande kan befrukta andra kvinnor. Samma etologi som anammats hr ger oss ocks rimliga frklaringar till otrohet, vilket lika/mer n grna kunde tillmpas p Baffes.
Teorin som gller fr mannen gr inte att, rakt av, applicera p kvinnan. Drav skrev jag "Din huvuduppgift som man [...]".

Skall man se p kvinnans betende ur ett etologiskt perspektiv rder inte samma principer och frutsttningar som fr mannen. Kvinnans prioritet just nu r att skerstlla relationen; hennes behov av skydd och mat kommer att ka i och med det nya tillskottet. Sledes frsmras hennes och barnets verlevnadschanser om hon blir lmnad ensam. Bde kvinnan och mannen vet om att det, tillsammans, inte gr att generera ett till barn nu p ett antal mnader, kvinnan vet ven om att mannens huvuduppgift med henne r avklarad.

Genom att erbjuda mycket sex under denna period kittlar kvinnan p mannens betingade betenden, hon "lurar" honom att befrukta henne om och om igen och hller sledes kvar honom.
Citera
2006-08-07, 14:56
Medlem
KnHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Teorin som gller fr mannen gr inte att, rakt av, applicera p kvinnan. Drav skrev jag "Din huvuduppgift som man [...]".

Skall man se p kvinnans betende ur ett etologiskt perspektiv rder inte samma principer och frutsttningar som fr mannen. Kvinnans prioritet just nu r att skerstlla relationen; hennes behov av skydd och mat kommer att ka i och med det nya tillskottet. Sledes frsmras hennes och barnets verlevnadschanser om hon blir lmnad ensam. Bde kvinnan och mannen vet om att det, tillsammans, inte gr att generera ett till barn nu p ett antal mnader, kvinnan vet ven om att mannens huvuduppgift med henne r avklarad.

Genom att erbjuda mycket sex under denna period kittlar kvinnan p mannens betingade betenden, hon "lurar" honom att befrukta henne om och om igen och hller sledes kvar honom.

S min initiala hypotes om kvinnan ur ett etologiskt perspektiv stmde m.a.o.? Du menar allts att kvinnans kade sexlust r ett stt att snrja mannen frn att verge henne fr andra (obefruktade) kvinnor, samtidigt som mannen redan r frsvagad av oxytosinets (?) verkan. Ja se kvinnor, luriga varelser
Citera
2006-08-07, 16:20
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
S min initiala hypotes om kvinnan ur ett etologiskt perspektiv stmde m.a.o.? Du menar allts att kvinnans kade sexlust r ett stt att snrja mannen frn att verge henne fr andra (obefruktade) kvinnor, samtidigt som mannen redan r frsvagad av oxytosinets (?) verkan. Ja se kvinnor, luriga varelser
Yes! Men man br, fr det mesta, resonera utefter kn nr man analyserar ur ett utvecklingsbiologiskt och etologiskt perspektiv. S att applicera samma teori t bda hllen finner iaf jag orimligt.

Jo, luriga jvlar det dr kvinnofolket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in