2023-12-19, 17:41
Medlem
Hejsan,

Jag ska nsta r flytta frn ort X till ort Y pga av jobb men tanken r att bara stanna dr ett tag (typ 2 r).

Nu undrar jag om det finns ngon/ngra ekonomiska frdelar fr mig att fortfarande vara skriven p ort X istllet fr Y (skatten r dock lgre i ort Y n X)?

Finns det ngra avdrag jag kan gra eller tjna p detta? Det fr ligga i grzon men inte vara liksom olagligt. OBS - Jag har inget eget fretag, utan jag kommer att vara anstlld.

Tack p frhand
Citera
2023-12-19, 17:57
Medlem
Det finns avdrag fr dubbel bosttning, r dock tidsbegrnsat, och folkbokfrd kan du nd bara vara p en adress
Citera
2023-12-19, 18:00
Medlem
Det r ju olagligt att vara skriven ngonstans dr du inte har din dygnsvila. Men om du inte bryr dig om det s kan du skert gra avdrag fr resor till/frn jobbet. Men det beror ju p avstndet. Hur lngt r det mellan x och y?
Citera
2023-12-19, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det finns avdrag fr dubbel bosttning, r dock tidsbegrnsat, och folkbokfrd kan du nd bara vara p en adress

Tror du att man kan anvnda det under ett kort tag - sg 1-3 mnader utan ett kontrakt med tidsbegrnsning?
Citera
2023-12-19, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infocus10
Det r ju olagligt att vara skriven ngonstans dr du inte har din dygnsvila. Men om du inte bryr dig om det s kan du skert gra avdrag fr resor till/frn jobbet. Men det beror ju p avstndet. Hur lngt r det mellan x och y?

Det r ca 60 mil mellan orterna.
Citera
2023-12-19, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olego
Det r ca 60 mil mellan orterna.

Ja d r det inte rimligt att dra av fr dagliga pendling.
Citera
2023-12-20, 11:00
Medlem
Citat:
Tror du att man kan anvnda det under ett kort tag - sg 1-3 mnader utan ett kontrakt med tidsbegrnsning?

Som jag tolkar reglerna r det fullt mjligt.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...15/326327.html

Dubbel bosttning innebr att man har tv bostder p olika orter p grund av sitt arbete. Fr att f gra avdrag fr dubbel bosttning mste man uppfylla vissa villkor. Man mste ha flyttat till en ny ort fr att arbeta dr, men samtidigt behlla sin gamla bostad p den tidigare orten. Man mste ocks vernatta p den nya orten och avstndet mellan de tv orterna mste vara mer n 50 km.

Om man uppfyller dessa villkor kan man dra av sina logikostnader p den nya orten, innebrande den faktiska bostadskostnaden p arbetsorten. Avdraget gller under hgst 2 r, men kan frlngas om man har familj som bor kvar p den gamla orten.
Man kan ocks dra av fr kade utgifter fr mat och andra smutgifter som uppstr p grund av dubbel bosttning. Detta avdrag kan man antingen gra med ett schablonbelopp eller med den faktiska utgiftskningen, men bara under den frsta mnaden p den nya orten.
Citera
2023-12-20, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Som jag tolkar reglerna r det fullt mjligt.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...15/326327.html

Dubbel bosttning innebr att man har tv bostder p olika orter p grund av sitt arbete. Fr att f gra avdrag fr dubbel bosttning mste man uppfylla vissa villkor. Man mste ha flyttat till en ny ort fr att arbeta dr, men samtidigt behlla sin gamla bostad p den tidigare orten. Man mste ocks vernatta p den nya orten och avstndet mellan de tv orterna mste vara mer n 50 km.

Om man uppfyller dessa villkor kan man dra av sina logikostnader p den nya orten, innebrande den faktiska bostadskostnaden p arbetsorten. Avdraget gller under hgst 2 r, men kan frlngas om man har familj som bor kvar p den gamla orten.
Man kan ocks dra av fr kade utgifter fr mat och andra smutgifter som uppstr p grund av dubbel bosttning. Detta avdrag kan man antingen gra med ett schablonbelopp eller med den faktiska utgiftskningen, men bara under den frsta mnaden p den nya orten.

Jag har lst om detta och tolkade ocks att jag kan gra det. Har det ngon pverkan om jag har ett arbete som r p distns, dvs jag kan utfra det varsom i vrlden?
Citera
2023-12-20, 11:41
Medlem
Citat:
Jag har lst om detta och tolkade ocks att jag kan gra det. Har det ngon pverkan om jag har ett arbete som r p distns, dvs jag kan utfra det varsom i vrlden?

Tveksamt om avdrag d r mjligt. Enligt inkomstskattelagen 12 kap. 19 r kravet fr avdrag att man flyttat till en ny bostadsort p grund av sitt arbete.

Citat:
19 kade levnadskostnader ska dras av om
- den skattskyldige p grund av sitt arbete har flyttat till en ny bostadsort, och
- en bostad fr den skattskyldige, dennes make, sambo eller familj har behllits p den tidigare bostadsorten.
Citera
2023-12-21, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Tveksamt om avdrag d r mjligt. Enligt inkomstskattelagen 12 kap. 19 r kravet fr avdrag att man flyttat till en ny bostadsort p grund av sitt arbete.

Okej, jag tackar fr tillfllet fr allt hjlp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in