2023-12-19, 17:41
Medlem
Hejsan,

Jag ska nästa år flytta från ort X till ort Y pga av jobb men tanken är att bara stanna där ett tag (typ 2 år).

Nu undrar jag om det finns någon/några ekonomiska fördelar för mig att fortfarande vara skriven på ort X istället för Y (skatten är dock lägre i ort Y än X)?

Finns det några avdrag jag kan göra eller tjäna på detta? Det får ligga i gråzon men inte vara liksom olagligt. OBS - Jag har inget eget företag, utan jag kommer att vara anställd.

Tack på förhand
Citera
2023-12-19, 17:57
Avstängd
Det finns avdrag för dubbel bosättning, är dock tidsbegränsat, och folkbokförd kan du ändå bara vara på en adress
Citera
2023-12-19, 18:00
Medlem
Det är ju olagligt att vara skriven någonstans där du inte har din dygnsvila. Men om du inte bryr dig om det så kan du säkert göra avdrag för resor till/från jobbet. Men det beror ju på avståndet. Hur långt är det mellan x och y?
Citera
2023-12-19, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det finns avdrag för dubbel bosättning, är dock tidsbegränsat, och folkbokförd kan du ändå bara vara på en adress

Tror du att man kan använda det under ett kort tag - säg 1-3 månader utan ett kontrakt med tidsbegränsning?
Citera
2023-12-19, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infocus10
Det är ju olagligt att vara skriven någonstans där du inte har din dygnsvila. Men om du inte bryr dig om det så kan du säkert göra avdrag för resor till/från jobbet. Men det beror ju på avståndet. Hur långt är det mellan x och y?

Det är ca 60 mil mellan orterna.
Citera
2023-12-19, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olego
Det är ca 60 mil mellan orterna.

Ja då är det inte rimligt att dra av för dagliga pendling.
Citera
2023-12-20, 11:00
Medlem
Citat:
Tror du att man kan använda det under ett kort tag - säg 1-3 månader utan ett kontrakt med tidsbegränsning?

Som jag tolkar reglerna är det fullt möjligt.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...15/326327.html

Dubbel bosättning innebär att man har två bostäder på olika orter på grund av sitt arbete. För att få göra avdrag för dubbel bosättning måste man uppfylla vissa villkor. Man måste ha flyttat till en ny ort för att arbeta där, men samtidigt behålla sin gamla bostad på den tidigare orten. Man måste också övernatta på den nya orten och avståndet mellan de två orterna måste vara mer än 50 km.

Om man uppfyller dessa villkor kan man dra av sina logikostnader på den nya orten, innebärande den faktiska bostadskostnaden på arbetsorten. Avdraget gäller under högst 2 år, men kan förlängas om man har familj som bor kvar på den gamla orten.
Man kan också dra av för ökade utgifter för mat och andra småutgifter som uppstår på grund av dubbel bosättning. Detta avdrag kan man antingen göra med ett schablonbelopp eller med den faktiska utgiftsökningen, men bara under den första månaden på den nya orten.
Citera
2023-12-20, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Som jag tolkar reglerna är det fullt möjligt.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...15/326327.html

Dubbel bosättning innebär att man har två bostäder på olika orter på grund av sitt arbete. För att få göra avdrag för dubbel bosättning måste man uppfylla vissa villkor. Man måste ha flyttat till en ny ort för att arbeta där, men samtidigt behålla sin gamla bostad på den tidigare orten. Man måste också övernatta på den nya orten och avståndet mellan de två orterna måste vara mer än 50 km.

Om man uppfyller dessa villkor kan man dra av sina logikostnader på den nya orten, innebärande den faktiska bostadskostnaden på arbetsorten. Avdraget gäller under högst 2 år, men kan förlängas om man har familj som bor kvar på den gamla orten.
Man kan också dra av för ökade utgifter för mat och andra småutgifter som uppstår på grund av dubbel bosättning. Detta avdrag kan man antingen göra med ett schablonbelopp eller med den faktiska utgiftsökningen, men bara under den första månaden på den nya orten.

Jag har läst om detta och tolkade också att jag kan göra det. Har det någon påverkan om jag har ett arbete som är på distns, dvs jag kan utföra det varsom i världen?
Citera
2023-12-20, 11:41
Medlem
Citat:
Jag har läst om detta och tolkade också att jag kan göra det. Har det någon påverkan om jag har ett arbete som är på distns, dvs jag kan utföra det varsom i världen?

Tveksamt om avdrag då är möjligt. Enligt inkomstskattelagen 12 kap. 19 § är kravet för avdrag att man flyttat till en ny bostadsort på grund av sitt arbete.

Citat:
19 § Ökade levnadskostnader ska dras av om
- den skattskyldige på grund av sitt arbete har flyttat till en ny bostadsort, och
- en bostad för den skattskyldige, dennes make, sambo eller familj har behållits på den tidigare bostadsorten.
Citera
2023-12-21, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Tveksamt om avdrag då är möjligt. Enligt inkomstskattelagen 12 kap. 19 § är kravet för avdrag att man flyttat till en ny bostadsort på grund av sitt arbete.

Okej, jag tackar för tillfället för allt hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in