Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-01-02, 11:36
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Tack för svar.
Nej, jag önskar att kunna ta bilder i olika format. Men jag gillar verkligen 2.35:1. Därför önskar jag det alternativet. Men om det finns objektiv som gör att jag kan fotografera i detta format, är det väldigt bra.
Det finns nog inge anamorfiska linser specifikt för småbild. Den linsen trycker ihop bilden på bredden. Vid uppspelning så har man en motsvarade lins som drar ut bilden igen. Och oavsett så är det även där så att man väljer en brännvidd - det är inte en fast sådan, utan endast ett förhållande mellan sidorna.

Mit tops är fortfarande att du gör en enkel mask på kamerans skärm.
Provade precis och det funkar utmärkt. Poängen är inte att bilderna kommer få det formatet - utan att du på skärmen kommer kunna se hur kompositionen ter sig i det formatet. Beskärningen får du göra i datorn efteråt.
Citera
2024-01-02, 11:41
  #38
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Tack för tipset ang. Sony A7 III. Den är väldigt intressant.
Men om jag skulle lyssna på dig ang en billigare instegskamera - vad skulle du rekommendera?
Jag har tidigare sett på en Nikon Z30.
En vän köpte precis en sådan för att hålla på med sina Youtube-videor. Och det är en "vlogg-kamera". Men om jag startade med en sådan? Och när jag utvecklas, kan jag använda Z30:n som en reservkamera.
Just nu går den för ca. 11.000 inkl. två objektiv - https://www.scandinavianphoto.se/nik...f45-63-1056652


Jag skulle nog inte säga att jag tipsar om A7 III, utan mer kommenterar att den i allmänhet är en väldigt bra kamera. För din del skulle jag kunna tänka mig att vilken modern kamera som helst nästan med råge nog skulle uppfylla dina behov i och med att dina tidigare erfarenheter är med en Canon D550.

Men då du vill croppa till det speciella Cinemascope-formatet i dina stillbilder så tänker jag att du får bättre resultat ju högre upplösning du har att spela med. (Tyvärr tror jag att du måste göra den här croppingen efteråt, oavsett vilken kamera du väljer om du vill ha 2.35:1-format.) Så kanske någon begagnad kamera med hög upplösning, typ som en äldre kamera ur Sony A7R-serien, typ Mark I eller II som kanske kan hittas för bra pris på begagnatmarknaden. (Obs gissning och inte på något vis kvalificerad rekommendation.)
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback