Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Kommer civila biljettkontrollanter återigen att misshandla resenärer?
Ja
75,41%
46 röster
Nej
24,59%
15 röster
2024-02-12, 03:52
  #181
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Skulle du bli tagen på bar gärning har en kontrollant rätt att gripa dig och hålla kvar dig på platsen tills dess att en polis kommer dit.

Fan vad alla säger olika. Hälften av folket säger att kontrollanterna inte har någon rätt att hålla kvar en. Andra halvan säger dom har det. Vad fan är det som är rätt?
Citera
2024-02-13, 07:28
  #182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Fan vad alla säger olika. Hälften av folket säger att kontrollanterna inte har någon rätt att hålla kvar en. Andra halvan säger dom har det. Vad fan är det som är rätt?


De har inte rätt att hålla kvar dig om du säger att du har köpt biljett, men inte vill visa upp den. Då har de enbart rätt att avvisa dig från fordonet.


De har rätt att hålla dig kvar dig om:
- Erkänner att du inte har köpt någon biljett
- Reser på fel biljett (tex ungdom när du är vuxen)
- Reser på förfalskad biljett
Citera
2024-02-13, 07:50
  #183
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
De har inte rätt att hålla kvar dig om du säger att du har köpt biljett, men inte vill visa upp den. Då har de enbart rätt att avvisa dig från fordonet.


De har rätt att hålla dig kvar dig om:
- Erkänner att du inte har köpt någon biljett
- Reser på fel biljett (tex ungdom när du är vuxen)
- Reser på förfalskad biljett

Bra svar, tack
Citera
2024-02-13, 07:58
  #184
Medlem
Biljettkontrollanter är nog dom största idioterna som existerar.
Jag var på tillfälligt besök i Göteborg med min tjej och satt på en buss. Så kom det fram en babbe och sa tjena tjena till oss och ville se biljetter. En oartig kamelfösare. Sa till honom jag är inte någon tjena tjena för dig eller min tjej. Och var lite professionell i ditt jobb. Han gick därifrån. Självfallet hade vi biljetter för övrigt.
Citera
2024-02-14, 19:17
  #185
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perpetuate
Biljettkontrollanter är nog dom största idioterna som existerar.
Jag var på tillfälligt besök i Göteborg med min tjej och satt på en buss. Så kom det fram en babbe och sa tjena tjena till oss och ville se biljetter. En oartig kamelfösare. Sa till honom jag är inte någon tjena tjena för dig eller min tjej. Och var lite professionell i ditt jobb. Han gick därifrån. Självfallet hade vi biljetter för övrigt.
Du är väl en sån där lättstött tjena tjena mupp, som letar efter konflikter i allt här i världen.
Andra bryr sig inte, provoceras inte av någon som säger tjena tjena.
Han tänkte väl att det är ingen ide att slösa tid på idioter, vilket jag håller med honom om.
Citera
2024-02-16, 11:52
  #186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Jag hoppas innerligt att de blir nedslagna och misshandlade av alla babbar ute i Angered, Gårdsten och Bergsjön där fuskåkningen är nästan 100%.

De borde ju fatta själva att civilklädda kontrollanter kan innebära livsfara för deras medarbetare. Och jag kommer personligen inte ha någon sympati för deras medarbetare eller västtrafik.

Jag tjuvåker själv och har gjort i många år och det har säkert sparat mig över 10 000kr och det ångrar jag inte ett dugg. För en tusenlapp i månaden av lönen det har man bara inte råd att betala. Då är det billigare och bättre att bara ta bilen in, och det bidrar ju inte till klimatet på något vis.

Hade en månadsladdning kostat högst 500kr så hade jag pröjsat för det. Men 850 nu eller vad det är asså glöm det. Jag har bara inte råd med det. Jag har heller inte lust att betala då deras service har blivit så usel där försenade och inställda spårvagnar och bussar har blivit normen. Och det förväntas man betala för? Herregud.


Om de vill att folk ska betala för sig så kan de börja med att sänka biljettpriset, REJÄLT. De får gärna ha fler vanliga kontrollanter då man i stort sett aldrig råkar ut för dom. Men civila kontrollanter som leker poliser och tror de har rätt att hålla kvar folk och annat är helt fel väg att gå. Vi såg ju vad som hände för 10 år sedan och det skulle inte förvåna mig om de kommer bete sig likadant.

Då vet vi hur alla de idioter beter sig som gör att priserna behöver höjas och civila kontrollanter införas. Ärkeufo.
Citera
2024-02-16, 12:06
  #187
Medlem
Unbynbjornfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
De har inte rätt att hålla kvar dig om du säger att du har köpt biljett, men inte vill visa upp den. Då har de enbart rätt att avvisa dig från fordonet.


De har rätt att hålla dig kvar dig om:
- Erkänner att du inte har köpt någon biljett
- Reser på fel biljett (tex ungdom när du är vuxen)
- Reser på förfalskad biljett


däremot har de rätt att ställa sig framför dig och om du så mycket som rör vid dom har de full rättighet att hålla fast dig tills dess polis anlänt för att lagföra dig, då åker du på våld mot tjänsteman även om du bara tryckte kontrollanten.
Citera
2024-02-16, 12:18
  #188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
De har inte rätt att hålla kvar dig om du säger att du har köpt biljett, men inte vill visa upp den. Då har de enbart rätt att avvisa dig från fordonet.


De har rätt att hålla dig kvar dig om:
- Erkänner att du inte har köpt någon biljett
- Reser på fel biljett (tex ungdom när du är vuxen)
- Reser på förfalskad biljett

Citat:
Ursprungligen postat av Unbynbjornfot
däremot har de rätt att ställa sig framför dig och om du så mycket som rör vid dom har de full rättighet att hålla fast dig tills dess polis anlänt för att lagföra dig, då åker du på våld mot tjänsteman även om du bara tryckte kontrollanten.

Det bästa ni kan göra om de "tar" er är att bara kuta fort som fan därifrån när ni är utanför bussen eller vagnen. Jag gjorde det 3 gånger när jag var yngre faktiskt. Det var var aldrig någon som pallade jaga mig.

Att bara gå iväg eller argumentera att dom inte har rätt att hålla en kan vara risky. För vad fan gör ni om dom de hävdar att de visst har rätt och att de sedan håller fast en? Då kan det sluta i handgemäng eller nått och till sist åker ni dit för våld på tjänsteman eller nått. Många nya kontrollanter verkar även vara blattar som antagligen struntar i vad ni hävdar. Det här med att dom inte får hålla kvar en är ju även en definitionsfråga. För som jag förstått det får dom hålla kvar er om ni ertappas utan biljett. Och vad menad så med ertappas utan biljett? Dom kan ju hävda att det innebär att ni bara inte visar bevis på biljett?

Jag väger ju nästan 130 pannor och är vältränad så idag kan jag ju mer eller mindre bara strunta i att argumentera med dom och ignorera dom, och sedan bara gå min väg utan att dom kan göra nått. Men när jag var yngre kutade jag bara. Men då hade jag bättre kondition och vägde 30 kg mindre. Idag vet jag inte om jag hade pallat kuta och jogga en så lång väg. Men om ni orkar så gör det. Ett tips. Är man ung och rapp så bara sprinta ifrån dom så fort ni lämnar fordonet. Dom flesta av dom är inte sprinters. Speciellt dom större kontrollanterna som har lite vikt och muskler. Och dom små jävlarna kommer inte våga jaga er själva.

Ett till tips är att när dom är "civila" så har dom antagligen sitt tjänstekort hängandes runt halsen, framför jackan. Man kan känna igen dom på det. Men ni får vara vaksamma.

Tips från en tidigare tjuvåkare. Tjuvåker inte längre ska tilläggas. Men det är alltid kul att dela med sig. Speciellt nu när dom flesta av dom är blattar. Då blir man ännu mer motiverad att lura dom.
__________________
Senast redigerad av Hexenomen 2024-02-16 kl. 12:23.
Citera
2024-02-18, 16:04
  #189
Moderator
Neksnors avatar
Omröstningen har stängts. Att bara gissa huruvida det kommer att misshandlas är ganska meningslöst.

/Mod
Citera
2024-02-18, 16:13
  #190
Moderator
Neksnors avatar
Lite siffror från en låst artikel:
Citat:
Västtrafiks kontroller vecka 6
Antal tilläggsavgifter: 437, varav 180 utställda av civila kontrollanter

Antal kontroller: 72 076, varav 8 860 av civila kontrollanter

Antal kontrollanter: 90, varav 17 civila
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/j...7-8a04f2fe1aa5

Det innebär att den uniformerade medelkontrollanten genomförde 866 kontroller och utfärdade 3,5 tilläggsavgifter.
Den civilklädda kollegan genomförde samtidigt 521 kontroller och utfärdade 10,6 tilläggsavgifter.

De civilklädda kontrollerar inte lika mycket som de uniformerade, men utfärdar fler tilläggsavgifter, och de uniformerade kontrollerar i högre utsträckning resenärer som har biljett.
Citera
2024-03-07, 23:39
  #191
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Det bästa är att säga att du har biljett men inte tänker visa upp den, samt att du tänker gå av vid nästa hållplats. De har då ingen som helst rätt att hålla kvar dig, då du varken är "tagen på bar gärning" eller "på flyende fot från ett brott".

Erkänn aldrig att du inte har biljett.

Det är väl bara brottsligt att fly från polis, eller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback