Citat:
Ursprungligen postat av
ednbjuurolgn
Det här kan man väl hävda om alla ordspråk och stereotyper. Jag har aldrig hört att man har använt uttrycket för att någon enskild person ljuger, men om det går ett rykte på byggden att du slår din fru, och det är en etablerad sanning, så är sannolikheten rätt stor att det ligger något bakom det, och om det inte handlar om regelrätt misshandel, så kan du mycket väl bete dig som ett svin mot din fru, och det har blivit att du slår henne. Om det finns noll sanning i ett påstående, så är det väldigt osannolikt att det skulle pratas om det.
Jag vet inte om du förstår vad jag menar. Alltså jag menade att den som förtalar/skapar ryktet är den som ljuger. Alltså person A förtalar/ljuger om person B för att karaktärsmörda denna. Något som görs inom politik t.ex med högre frekvens i mycket korrupta sammanhang i vissa länder.
Om person A ljuger så vet du ju inte att person A ljuger. För du tror att de talar sanning och
resonerar att anklagelsen är beviset.
Det här är ju inte komplicerat...
Nej.
Det feta. Här säger du med andra ord att om det går ett rykte att jag slår min fru och jag också slår min fru så är ryktet om att jag slår min fru sant. Alltså....lol. Jag har ingen fru btw. Nu har ju historien visat oss också att de män som beter sig illa mot kvinnor ofta är de som visar en annan sida utåt. Manliga feminister.
Det andra fetade.
Där har du ju helt otroligt fel och du visar exakt det jag pekar på. Hjärnslut, kortslut, error, IQ under 0, dumtänk. Du säger ju med andra ord att om det sägs något så är det antagligen sant, men det är ju för fan det som är poängen med hela tråden. Att det finns folk som ljuger. Alltså jag vet knappt varför jag svarar på ditt inlägg. Det är så dumt att man får ont i magen. Det är ju detta tänket du har som gjorde att de brände kvinnor på bål och tyska folket började missakta judar genom propaganda. Du borde läsa på speciellt om det. Propagandamaskinen som pågick precis åren innan kriget startade. Hur de satte upp målningar av judar där deras ansikten inte reflekterades i glas och liknande avhumaniserande propaganda. Fy fan så vidrigt var det. Såg en bra dokumentär om detta.
I folkförföljelse tillämpas den typen av tänk. Man förtalar individer eller grupper och förtalet ses som sanning.
Jag tror inte jag orkar svara mer, men alltså hur svårt kan det vara att förstå att det snackas skit. Som att vi skulle leva i den där världen som är i "The invention of lying" med Ricky Gervais..
För att tro på saker behöver det ju finnas bevis och saker behöver undersökas så man kommer fram till sanningen. Om Trumpen t.ex säger att Biden slår sin fru (eller tvärtom) så behöver du ju undersöka detta. Men om den stackars damen kommer in med blåtiror då är det ju helt klart en annan situation. Det är t. ex inte särskilt vanligt att man slår sig själv eller att man betalar någon att slå en. Det är mycket viktigt att då ta reda på vad som hänt för att kunna hjälpa hustrun i fråga.
Sorry för mycket text. Tryckt i mig både celcius och starkt kaffe här på morgonen.