2023-12-18, 02:09
Medlem
Masingas avatar
Firar i vanlig ordning julen ensam som alla andra år och tänkte att vad ska jag bjuda mig själv på?! En exklusiv stek lutar det åt denna gång. Vad lagar ni?
Citera
2023-12-18, 02:11
Medlem
lasse-bengtssons avatar
Jag brukar köpa färdig julskinka i bit o göra en pastarätt med grädde o parmesan.
Till det har jag antingen sofiero 7.5 eller t-röd beroende på hur mkt pengar jag känner att jag kan spendera
Citera
2023-12-18, 02:12
Medlem
psykoshippiens avatar
Kör en skinkstek (julskinka) med honung och till det akvavit eller annan nubbe tills julen är över ... ofta tills året tagit slut. Brukar bli sju flaskor och en stek på några kilo, samt några limpor bröd.
Citera
2023-12-18, 02:13
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasse-bengtsson
Jag brukar köpa färdig julskinka i bit o göra en pastarätt med grädde o parmesan.
Till det har jag antingen sofiero 7.5 eller t-röd beroende på hur mkt pengar är kvar
Låter najs, en slags jul carbonara?
Citera
2023-12-18, 02:15
Medlem
lasse-bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Låter najs, en slags jul carbonara?
javisst!
Citera
2023-12-18, 02:37
Medlem
Helt säkert en sil och ägg frukost ivf. Bra att du nämnde det, måste köpa stekt inlagd sill eller vad det heter. Sen får jag se, beror på vad jag hittar vid nästa inköp.
Citera
2023-12-18, 02:39
Citat:
Firar i vanlig ordning julen ensam som alla andra år och tänkte att vad ska jag bjuda mig själv på?! En exklusiv stek lutar det åt denna gång. Vad lagar ni?

Ska inte laga mat i år.
Finns bara en sak jag är sugen på och det är smörgås på vörtbröd med god ost. Jul-te till det. Klementiner och kanske päron som frukt på kvällen. Pepparkakor och choklad och glögg.

Tidigare år har jag gjort en lyxigare gryta på grönkål med julkryddor. Till det god potatis. Som dessert lingonpaj.
Citera
2023-12-18, 02:44
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Ska inte laga mat i år.
Finns bara en sak jag är sugen på och det är smörgås på vörtbröd med god ost. Jul-te till det. Klementiner och kanske päron som frukt på kvällen. Pepparkakor och choklad och glögg.

Tidigare år har jag gjort en lyxigare gryta på grönkål med julkryddor. Till det god potatis. Som dessert lingonpaj.
Låter "lätt" blir du mätt på det?
Citera
2023-12-18, 02:48
Medlem
ElakTants avatar
Citat:

Lite OT men slipper man spendera pengarna på andras julklappar har man oftast råd att beställa catering alt gå till en av alla uteställen som finns till förfogande för människor som är ofrivilligt ensamma. Typ Pustervik i Göteborg.

Ska mat lagas, och inte mamma kommer och lämnar, för att jag vill vara ensam hemma, så är dom enda måstena jansons, prinskorv, köttbullar, löksill och rödbetssallad.
Citera
2023-12-18, 02:49
Citat:
Låter "lätt" blir du mätt på det?

Ja. Sliter med ingen aptit och blir sällan hungrig. I år får detta bli strategin, så lite stress som möjligt och eftersom jag nu faktiskt saknar just vörtbröd/ost känns det som bättre än inte äta alls.

Vad ska du ha för tillbehör till steken?
Citera
2023-12-18, 02:58
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Ja. Sliter med ingen aptit och blir sällan hungrig. I år får detta bli strategin, så lite stress som möjligt och eftersom jag nu faktiskt saknar just vörtbröd/ost känns det som bättre än inte äta alls.

Vad ska du ha för tillbehör till steken?
Tänkte köra grillad sparris med någon god vinegrätt och hemmagjorda pommes i airfryer. Enkelt men gott!
Citera
2023-12-18, 03:02
Citat:
Tänkte köra grillad sparris med någon god vinegrätt och hemmagjorda pommes i airfryer. Enkelt men gott!

Sparris är ljuvligt! Hoppas du får en fin måltid och en god jul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in