2023-12-17, 15:23
Medlem
Jaggermeisters avatar
Tja,

Jag har uppgraderat från en RX 6600 till en RX 6700 XT, och skillnaden var fan enormt mycket större än vad jag förväntade mig.

Datorn var från början en budget dator. Lade lite extra på CPU och GPU dock (Extra relativt till min ekonomi).

CPU är Ryzen 5 5500

Nu till problemet. Mitt PSU var en budget variant av Corsair (Corsair CV650 Dual EPS), och det ingår endast 1 PCI-E kabel, och den kabeln har en pigtail konfiguration med 6+2 pin. Jag kör alltså min RX 6700 XT med 1 kabel via pigtail.

Enligt HWiNFO64 så kommer min GPU bara upp till 190-195 watt (GPU TGP). GPU Total ASIC power är 195 watt, medans power limit ligger på över 200 watt (213 watt) med 99% GPU Utilization.

Är detta pga pigtail konfigurationen? Bör jag köpa en ny PSU, samt kommer det medföra märkbar ökad prestanda iom att min GPU ej får i sig så mkt watt den vill ha? Eller gör den det?

Speccs
Ryzen 5500
RX 6700 XT 12GB VRAM
2st budget SSD
1st NVME SSD
3st chassi fläktar med RGB
4st RAM (32GB)
Citera
2023-12-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggermeister
Tja,

Jag har uppgraderat från en RX 6600 till en RX 6700 XT, och skillnaden var fan enormt mycket större än vad jag förväntade mig.

Datorn var från början en budget dator. Lade lite extra på CPU och GPU dock (Extra relativt till min ekonomi).

CPU är Ryzen 5 5500

Nu till problemet. Mitt PSU var en budget variant av Corsair (Corsair CV650 Dual EPS), och det ingår endast 1 PCI-E kabel, och den kabeln har en pigtail konfiguration med 6+2 pin. Jag kör alltså min RX 6700 XT med 1 kabel via pigtail.

Enligt HWiNFO64 så kommer min GPU bara upp till 190-195 watt (GPU TGP). GPU Total ASIC power är 195 watt, medans power limit ligger på över 200 watt (213 watt) med 99% GPU Utilization.

Är detta pga pigtail konfigurationen? Bör jag köpa en ny PSU, samt kommer det medföra märkbar ökad prestanda iom att min GPU ej får i sig så mkt watt den vill ha? Eller gör den det?

Speccs
Ryzen 5500
RX 6700 XT 12GB VRAM
2st budget SSD
1st NVME SSD
3st chassi fläktar med RGB
4st RAM (32GB)

Enkla svaret är nej, en pigtail konfiguration kommer inte på något sätt hindra dit grafikkort.

Köper du en ny PSU kommer du märka 0% skillnad.
Troligtvis är det din CPU som är lägsta nivån så GPUn inte behöver använda den sista ”kraften” för att nå sin powerlimit.

Alternativt har du fått en bra GPU så den når andra barriärer före powerlimit.
Citera
2023-12-17, 17:04
Medlem
Jaggermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Enkla svaret är nej, en pigtail konfiguration kommer inte på något sätt hindra dit grafikkort.

Köper du en ny PSU kommer du märka 0% skillnad.
Troligtvis är det din CPU som är lägsta nivån så GPUn inte behöver använda den sista ”kraften” för att nå sin powerlimit.

Alternativt har du fått en bra GPU så den når andra barriärer före powerlimit.
Okej, ah men va skönt. Då kan jag lägga pengarna på en ny cpu ist. Tänkte köpa en RX 5600. Att min 5500 är en bottleneck, de vet jag.

Kmr jag märka någon skillnad ifall jag uppgraderar till rx 5600? Ganska kraftig ökning av L3 cache.

Kör för de mesta Digital combat simulator i VR med oculus rift s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in