• 1
  • 2
2023-12-16, 12:03
Medlem
Jag har hittat ett par komradio motorola för lite olika frekvenser och ett par handhållna enheter Icom och boafeng.

Sammanlagt massa olika områden jag kan lyssna på.

För att få det att fungera bra ska man såklart ha lite olika antenner på taket osv.

Vad är det bästa att köpa för antenner.
Tänker mig en eller två på taket.

Vad kan man få on egentligen.

Långväga?
Eller bara på 100 MHz och på 300-400 MHz.
Citera
2023-12-16, 13:11
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Vilken trafik avser du att lyssna på?
Citera
2023-12-18, 14:46
Medlem
Limma skinkbits avatar
Om vi förutsätter att det handlar om de vanligaste komradiofrekvenserna från ca 68 MHz till 470 MHz (VHF/UHF) så brukar en vanlig lösning vara en disconeantenn. Discone beskriver antennens utseende och kommer av orden disc och cone
Här är en variant:
https://butik.limmared.nu/sv/basante...-2000-mhz.html

VHF och UHF når i princip till horisonten och inte så mycket längre. Ju högre över omgivande mark antennen monteras, desto avlägsnare stationer kan man höra.

Vad kan man höra då? Tja, jag vet inte så noga... Polis och räddningstjänst har gått över till Rakel som är både digitalt och krypterat. Många yrkesgrupper som förr använde komradio kör väl vanlig mobiltelefon eller något system som bygger på mobildata. Återstår gör väl typ jägare, sjö- och hamnradio, radioamatörer, ordningsvakter på dansställen osv. Själv har jag hört rökdykare som övar på den lokala brandstationen ett par kilometer bort.
Generellt kan man nog säga att traditionell komradio idag mest används för kortdistanskommunikation. Typ från ena änden av en byggnad till den andra eller inom ett festivalområde och liknande. Taxiväxlarna och lastbilscentralerna som nådde hela kommunen från en hög mast finns knappast längre.
Citera
2024-08-06, 00:32
Medlem
RiMaXs avatar
Varför bry sig på detta idag? Banden är tysta om det är lokaltrafik du vill lyssna på.
Det är väl lite "håll-i-gång" på kortvågen men i övrigt stendött överallt!
Citera
2024-08-10, 15:37
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Varför bry sig på detta idag? Banden är tysta om det är lokaltrafik du vill lyssna på.
Det är väl lite "håll-i-gång" på kortvågen men i övrigt stendött överallt!
Banden är inte tysta, det finns en hel del att lyssna på, flyg, marin-VHF, amatörradio (2/70), jakt, åkeri...
Citera
2024-08-19, 10:10
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Banden är inte tysta, det finns en hel del att lyssna på, flyg, marin-VHF, amatörradio (2/70), jakt, åkeri...

I SM7-land är det stendött på 2/70-banden iallafall, både vad gäller analogt och digitalt. Satt en helg för inte så länge sen och scannade över de frekvenserna som man brukade köra på förr i tiden - knäpp tyst! Nån gick in och öppnade en repeater men gjorde inget anrop. Vet inte hur det är på 80m just nu men det är nog inte som förr där heller.
Citera
2024-08-20, 15:30
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
I SM7-land är det stendött på 2/70-banden iallafall, både vad gäller analogt och digitalt. Satt en helg för inte så länge sen och scannade över de frekvenserna som man brukade köra på förr i tiden - knäpp tyst! Nån gick in och öppnade en repeater men gjorde inget anrop. Vet inte hur det är på 80m just nu men det är nog inte som förr där heller.
Så illa alltså? Men bara för nån timme sen var en tjomme mobil utanför Kalmar och körde allmänt anrop på talgrupp 240, alltså gick ut över hela landet. Men det är möjligen lite mer trafik i distrikt 5, där kör dom lite radionät ibland på 2/70. Men höjdpunkten är väl ändå när veckans bulle läses upp, oerhört intressant... not...

Själv scannar jag mest flyget, och då Östgöta TMA och dom fyra underliggande flygplatserna.
Samt marint, men där är det inte mycket numera, bara lots och sjöräddningen i princip.
73
Citera
2024-08-24, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Så illa alltså? Men bara för nån timme sen var en tjomme mobil utanför Kalmar och körde allmänt anrop på talgrupp 240, alltså gick ut över hela landet. Men det är möjligen lite mer trafik i distrikt 5, där kör dom lite radionät ibland på 2/70. Men höjdpunkten är väl ändå när veckans bulle läses upp, oerhört intressant... not...

Själv scannar jag mest flyget, och då Östgöta TMA och dom fyra underliggande flygplatserna.
Samt marint, men där är det inte mycket numera, bara lots och sjöräddningen i princip.
73
En positiv grej med svxlink, det går att hitta någon även om det är tomt och svårt. Brukar börja mina egna allmänna anrop först i mitt egna sm-land för att sedan gå över till tsllgrupp 240. Inte alltid man får tag på någon. Har varit på Gotland också och där var det stendött i en vecka på båda, inklusive klubb repeatrar.

Men antenn mässigt så är en magnetfotsantenn utmärkt. Placera på bilens tak eller fönsterblecket. Du slipper stå och frysa vid öppet fönster utan kan sitta. Du når mycket nätter trots att din handapparat inte blivit starkare. Min ger fortfarande bara 5w men det är bättre.
Citera
2024-08-30, 10:40
Medlem
448s avatar
Den vettigaste komradion idag är en duobandrare som kör 66-88 och 136-174 Mhz o en kombinationsantemn.

Som bärbara har Wouxun några , ta en med massa minneskanaler...se nedan

Då kan ni ha åkeririxar,skogsrixar,trafikverkets gamla simplexardom 18 licensfria 69MHz kanalerna.
Sedan marina vhf bandet,jaktkanalerna och även 2m amatörbandet.

Lite möjligheter för snack o kontakt

Sedan klar tvåa men kräver helst bas eller mobil , värdelöst för bärbart-bärbart p.g.a det kräver långa antenner

27MHz , en variant som är öppnad för ssb på alla kamaler.
27.555 är inoficiell amatörpiratradio och man har paneuropeiska kontakter men även mot uk,us and so on
Citera
2024-10-13, 10:43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Fullt pådrag på 40 m 7165 LSB, idag, med goda konditioner.
Senare, vid 12-tiden passerar ISS, och då är SSTV möjlig på 145.800 FM.
73
Citera
2025-02-02, 16:12
Medlem
biljardballes avatar
Jag har en Baofeng BF-UV10R med originalantenn.
Vad kan jag lyssna på? Ska jag köra VHF eller UHF?
Senast redigerad av biljardballe 2025-02-02 kl. 16:17.
Citera
2025-02-05, 13:10
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljardballe
Jag har en Baofeng BF-UV10R med originalantenn.
Vad kan jag lyssna på? Ska jag köra VHF eller UHF?

Finns mycket frekvenser men hur mycket trafik det är på dessa vet jag ej.
http://www.jerkasmarknad.com/alla_frekvenser.html

Men tryck på VFO/MR-knappen så den säger "frequency mode" & tryck sedan på "scan" till höger om knappen märkt "3" så scannar den igenom alla frekvenser den klarar.
Hittar man någon att lyssna på så tryck på PTT-knappen så stannar den på frekvensen.
För fortsatt scanning, tryck "scan" igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in