2023-12-16, 11:04
Medlem
TetraQuarks avatar
Tnkte vi kunde starta en trd om brilliant retorik som du beundrar men inte hller med om eller har svrt att argumentera emot. Fr mig r det Tage Danielssons text om sannolikhet och Harrisburg som nr jag hr/lser den samtidigt blir arg och full av beundran fr.

Arg blir jag fr han blandar ihop korten fr vad sannolikhet betyder och full av beundran fr hur han lyckas anvnda ordet sannolikhet s som mnga tror att det fungerar. Som t.ex att om ngt har hnt s r sannolikheten mindre att det hnder igen eller att eftersom sannolikheten var lg frn brjan att det hnde s (miss)frstr han (medvetet) inte varfr man mste gra mer fr att minska sannolikheten att det hnder igen (dvs de som sger detta tror inte sjlva p att sannolikheten r lg). Det blir helt enkelt jttesvrt att argumentera mot detta med gemene man. Det r helt enkelt brilliant men jag gillar det inte.
Citera
2023-12-16, 11:16
Allt av Lena Andersson. Som tur r (fr min mentala hygien tminstone) s ska hon med dagens text i SvD "Varje kamp har ocks ett slut" avsluta "sitt schemalagda krnikeskrivande". "Hennes nrvaro" ska i framtiden bli "mer sporadisk och spontan". Det r ju snyggt retoriskt att sluta frihetskampen fr liberalism med en text om historiens slut. Ltt pompst som alltid, men det r ju det man gillar - och str sig hrt p - med henne.
Senast redigerad av ConvoPost 2023-12-16 kl. 11:18.
Citera
2023-12-16, 14:10
Medlem
pn222jws avatar
UKIP krde en slogan 2016 - 17 ...i stil med "Om Norge och Schweiz kan vara rikare utanfr n i EU s kan vi ocks det!" Jag tyckte resonemanget var helt vansinnigt men det fungerade retoriskt, bremainarna var tvungna att argumentera varfr det var naivt - och framstod d som antiengelska och opatriotiska. Mycket i politiken r nog retorik.
Citera
2023-12-17, 06:34
Medlem
Ekofetts avatar
Invandringen till Sverige r en samhllsekonomisk vinst.....
Och de som kommer r alla lkare, ingenjrer, kulturberikare mm

......denna retorik backades upp av medier, politiker och feministiska svenskar under en alltfr lng tid. Nstan alla kpte retoriken....eller var tvungna att kpa den fr att behlla jobbet, sociala status osv.

Nu har vi fullt med arbetsskygga, stora flertalet dessutom analfabeter, i Sverige som bekostas av samma personer som riskerade bli av med sina jobb om de protesterat mot den tidens retorik. Och alla r numera arga p alla, utom p sig sjlva, vilka r de som br skulden.

Ironiskt!
Senast redigerad av Ekofett 2023-12-17 kl. 06:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in