• 5
  • 6
2023-12-17, 11:03
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bur-q-ua12
Ett paket nudlar, t.ex. "Samyang Ramen", innehåller 85 g.
Känner nog inte till "YumYum Shrimp flavor" men namnet påminner om en karaktär i boken "Mio min Mio" av Astrid Lindgren.

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det var bara ett exempel.
Hämtat varifrån?

Citat:
Går det ens att köpa ett kilo tortellini på ICA?

Citat:
Du fick en länk.
Jaha? Har du ätit den maten?

Citat:
På vilket sätt är det bra att spara kokvatten till nästa potatiskok?

Citat:
Ett exempel om man vill komma riktigt billigt undan.

Var det något mer du inte förstod?
Nä, jag förstod det mesta. Gjorde du?
Provat att koka soppa på en spik?
Senast redigerad av Bur-q-ua12 2023-12-17 kl. 11:06.
Citera
2023-12-17, 11:16
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Syftar på småpåsarna som ingår. De kastar jag. Ibland har jag kokat vatten o för i och dricker. Föredrar att ha i egna kryddor. Men det vanliga i nudelpåsen är väl ngn form av buljong? Samt olja. Det i ett vattenglas som man sveper i sig ger bra energi. Salt är nödvändigt men inte för mkt. Har ju i olivolja, chiliflakes och ngn halv buljongtärning, helst svampbuljong. Gillar den lite mer mustiga smaken.

Har varit med i svenska mästerkocken, åkte ut tidigt, kan inte hacka lök på det sättet kockar gör. Men har lagat sedan 14 års ålder. Är 43. Man lär sig på vägen sen var jag kökschef i 2 stötar en i Norrland en i Uppsala. Kan smaker. Är nog min största styrka, smaker och balans.

På kanelbullens så dag köper jag en påse från Thelins och ger till min käresta. Tror inte på dessa jävla ”dagar” om kreti o pleti.

Har aldrig testat den vegetariska, men oavsett, köper 5 för 100kr på Willys, en veckas lunch, inga pengar egentligen men föredrar egna matlådor.
Var kan någon se dig i "svenska mästerkocken"? De som åker ut är minst lika angelägna, som de andra.
Kan du hacka lök utan att fälla tårar (oavsett din kompetens rörande att hacka löken)?
Hur ser du på "umami" och den där prylen, som ska få vatten att smaka annorlunda genom doft? Bara att skruva på och så vips! Haha.
Verkligheten - illusionen: 0-1.
Citera
2023-12-17, 11:22
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Var kan någon se dig i "svenska mästerkocken"? De som åker ut är minst lika angelägna, som de andra.
Kan du hacka lök utan att fälla tårar (oavsett din kompetens rörande att hacka löken)?
Hur ser du på "umami" och den där prylen, som ska få vatten att smaka annorlunda genom doft? Bara att skruva på och så vips! Haha.
Verkligheten - illusionen: 0-1.

Det var 2016, man får inte outa sig här då blir det varning. Tåras sällan när jag hackar. Umami är en smakförstärkare men inte en ny ”smak” som salt, sött, surt, bittert. Isf är fett en bättre krydda än umami. Använder inte det alls. Vet inte vad det är för pryl?
Citera
2023-12-17, 14:07
Avstängd
Citat:
Skippa tillmälen. Det är jul för i helvete. Skriv God Jul. I Asien äts det extrema mängder nudlar men de vi får hitskickade går nog inte att jämföra riktigt. Tror vi får det som de inte vill köpa/äta. Precis som vin från Italien. Klart som fan att Spaggisarna dricker det bästa själva. Vi får ”resterna” i boxformat.

Ramen är ju gott. Ramen är väl nudlar men ser ut mer som spagetti.

Sen äter ju Asiater mkt vegetariskt tror det spelar in ur hälsoaspekt

God Jul

Ramen är inte snabbnudlar, fattar du det
Citera
2023-12-17, 14:32
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Ramen är inte snabbnudlar, fattar du det

Klart det är så. Men Ramen är ju basfödan du pratar om. Snabbnudlar är billig studentföda. Men har svårt att tro att typ 300 miljoner vuxna kineser eller + äter snabbnudlar. Du måste sluta vara så utskämd.
Citera
2023-12-17, 15:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Varför tänker alla här att nudlar = snabbnudlar?

Som om en tråd om pasta och så snackar alla uteslutande om Kungsörnens snabbmakaroner.
Min tanke också när jag läste igenom tråden lätt.
En annan intressant observation och där man klagar på nudlarna är typ bara nudlar, precis som de inte kan greppa konceptet att man kan pimpar upp den.
Vilket jag alltid gör och om jag lagar snabbnudlar.
Citera
2023-12-17, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Varför tänker alla här att nudlar = snabbnudlar?
Energiinnehållet som citeras i trådstarten visar att det handlar om snabbnudlar. I vilket fall inte om nudlar som enbart nudlar.
Citera
2023-12-18, 04:04
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Vet inte. Men jämför kilopriset mot t ex pasta så inser du att nudlar är dyrt.
Okej, så du rekommenderar (annan) pasta istället för nudlar?
Citera
2023-12-18, 04:09
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Det var 2016, man får inte outa sig här då blir det varning. Tåras sällan när jag hackar. Umami är en smakförstärkare men inte en ny ”smak” som salt, sött, surt, bittert. Isf är fett en bättre krydda än umami. Använder inte det alls. Vet inte vad det är för pryl?
Ingen anledning att "outa" då. Umami har dock ibland presenterats som just en ny smak. Det lär även finnas röda bär, som förändrar smaken på annat. Den där prylen är återkommande i YouTube-reklam. Kanske riktad? Strunt i det.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in