• 1
  • 2
2023-12-16, 03:17
Medlem
zombie-nations avatar
Kollade igenom en livförsäkring som frågade en massa, på vissa jag skulle svara ja på om sjukdomar. Dock har jag direkt inga sjukdomar som drastiskt förkortar livet. Skulle de skratta om jag skickade in en ansökan? Detta tror jag var på Folksam, man betalar väldigt lite och det utbetalade beloppet är inte stort heller. Men det skulle täcka begravning och dödsboet för att rensa ut sig själv.
Citera
2023-12-16, 03:37
Medlem
ThExanors avatar
Tror du att dina saker kommer ligga kvar?
Citera
2023-12-16, 03:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThExanor
Tror du att dina saker kommer ligga kvar?

Det brukar ligga på arvtagaren att rensa ut. Finns det inga pengar att göra detta så är det ju tröstlöst. Vet en person som blev kvar med ett stort dödsbo som inte var värt mycket men bara att dra allt till tippen skulle kosta 20-30K.
Citera
2023-12-16, 04:35
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Om ska ta en livförsäkring och är 17-20 lite olika från olika försäkringsbolag så får du gå och besikta dig hos doktorn.

Sen är ju frågan varför man ska ha en billig livförsäkring,gravstenen?

Om det är till graven så finns det bättre alternativ.
Senast redigerad av HoraTheExplorer 2023-12-16 kl. 04:37.
Citera
2023-12-16, 05:43
Medlem
ThExanors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det brukar ligga på arvtagaren att rensa ut. Finns det inga pengar att göra detta så är det ju tröstlöst. Vet en person som blev kvar med ett stort dödsbo som inte var värt mycket men bara att dra allt till tippen skulle kosta 20-30K.

Ja, men det kommer inte stå och göra sig okänligt, sen när är man oförsäkrad har familj, jobb och bil
Citera
2023-12-16, 07:16
Medlem
borrizs avatar
Det brukar gå att ordna en livförsäkring, även om du inte är frisk som en nötkärna. Försäkringsbolaget gör då görs undantag för din sjukdom, räkna även med att avgiften kommer att bli en smula högre.

Säljaren kommer att svara att det inte är möjligt att fixa en försäkring till dig och tacka för visat intresse, be då vänligt (så att du inte får luren i örat) om att få bli kopplad till säljarens chef.
Ett annat alternativ är att du tar kntakt med en försäkringsmäklare.
Senast redigerad av borriz 2023-12-16 kl. 07:19.
Citera
2023-12-16, 07:30
Medlem
Sonny00s avatar
Om man har ett jobb med kollektivavtal så har man automatiskt en livförsäkring som arbetsgivaren betalar. Har för mig att den är på 6 basbelopp.
Citera
2023-12-16, 17:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoraTheExplorer
Om ska ta en livförsäkring och är 17-20 lite olika från olika försäkringsbolag så får du gå och besikta dig hos doktorn.

Sen är ju frågan varför man ska ha en billig livförsäkring,gravstenen?

Om det är till graven så finns det bättre alternativ.

Det är oerhört dyrt att dö, även om man tar de billigaste alternativen. Är absolut inte så ung, och som sagt, har sjukdomar så skulle inte gå igenom en besiktning.
Citera
2023-12-16, 17:57
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det brukar gå att ordna en livförsäkring, även om du inte är frisk som en nötkärna. Försäkringsbolaget gör då görs undantag för din sjukdom, räkna även med att avgiften kommer att bli en smula högre.

Säljaren kommer att svara att det inte är möjligt att fixa en försäkring till dig och tacka för visat intresse, be då vänligt (så att du inte får luren i örat) om att få bli kopplad till säljarens chef.
Ett annat alternativ är att du tar kntakt med en försäkringsmäklare.

Låter väldigt bökigt. Att de ställer frågor (har bara sett ansökning på nätet), är det bara till för att rensa ut människor? Jag har varit med om en sådan utrensning och då räckte det med att man hade en sjukdom på en lista, så fick man inte teckna. Men denna fortsatte att ställa frågor, vilket skulle varit helt onödigt om man redan blivit diskvalificerad. Eller vill de att man ansöker så att de får mer att göra? Det låter konstigt.
Citera
2023-12-16, 17:58
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThExanor
Ja, men det kommer inte stå och göra sig okänligt, sen när är man oförsäkrad har familj, jobb och bil

Förstår inte ditt inlägg och har ingen familj, jobb och bil, vad det nu har med saken att göra.
Citera
2023-12-16, 17:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Om man har ett jobb med kollektivavtal så har man automatiskt en livförsäkring som arbetsgivaren betalar. Har för mig att den är på 6 basbelopp.

Mm, jag vet. Men har inte något sådant.
Citera
2023-12-16, 21:04
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Låter väldigt bökigt. Att de ställer frågor (har bara sett ansökning på nätet), är det bara till för att rensa ut människor? Jag har varit med om en sådan utrensning och då räckte det med att man hade en sjukdom på en lista, så fick man inte teckna. Men denna fortsatte att ställa frågor, vilket skulle varit helt onödigt om man redan blivit diskvalificerad. Eller vill de att man ansöker så att de får mer att göra? Det låter konstigt.
Den som ställer frågornma har i regel inte en susning om vad som krävs. Det är därför jag tipsade dig om att prata med chefen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in