• 1
  • 2
2023-12-15, 23:06
Medlem
Falskt larm - man glömde pengar i bankomaten, fejkade därefter att han blivit rånad

https://polisen.se/aktuellt/handelse....29-ran-boras/
15 december 20.29, Rån, Borås

En man i 30-årsåldern blir rånad i en gångtunnel under Skaraborgsvägen och larmar polis.

Två gärningsmän har hållit fast målsägande, tryckt upp honom mot en vägg och tilltvingat sig kontanter. Därefter sprang de från platsen. Polisen söker i närområdet, än så länge utan att ha påträffat någon misstänkt person.

Uppdatering: Gärningsmännen har inte påträffats. En anmälan gällande rån upprättas.

Uppdatering 22:00: Ny information har framkommit i ärendet. Den man som larmade polisen, uppgav att han strax innan händelsen hade tagit ut pengar från en bankomat. Bilder från en övervakningskamera visar dock att han glömt kontanterna i automaten. Mannen misstänks nu för falsklarm.
Vet någon mer?
Citera
2023-12-15, 23:14
Bannlyst
För jävla korkat och dumt!

Vad kan man Max plocka ut ur bankomaten per uttag, 5 000?

Att risker allt detta för 5 lax med eventuella påföljder och annat, jävligt korkat!

Eller vet vi om det rörde sig om typ 5 st Utah om 5 000 kronor?
Citera
2023-12-15, 23:23
Medlem
Efterbliven..

Pengarna åker väl tbx på kontot om man glömmer ta dom? Eller?
Citera
2023-12-15, 23:25
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Haha, jag är en väldigt ärlig person och har inte ens snattat men för rätt många år sedan såg jag en femhundring sticka ut ur en bankomat, jag tog den.

Sen gick jag och polaren och åt pizza och drack öl.
Citera
2023-12-15, 23:25
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Efterbliven..

Pengarna åker väl tbx på kontot om man glömmer ta dom? Eller?
Lol...nej.

Tror du Sveriges Riksbank skulle tillåta det? Att någon tar 500-lappen som du lämnat kvar och som funkar som betalningsmedel. Samtidigt får du tillbaka 500 spänn på kontot?! 500 kr som du hade på ditt konto har helt plötsligt blivit 1000 kr som delas på dig och en annan. Nähädu
Citera
2023-12-15, 23:31
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Lol...nej.

Tror du Sveriges Riksbank skulle tillåta det? Att någon tar 500-lappen som du lämnat kvar och som funkar som betalningsmedel. Samtidigt får du tillbaka 500 spänn på kontot?! 500 kr som du hade på ditt konto har helt plötsligt blivit 1000 kr som delas på dig och en annan. Nähädu

Jag antar att dagens automater suger in sedeln efter 20-30s om man inte tar den och då sätts tillbaka.
Citera
2023-12-15, 23:36
Medlem
Inte vidare smart agerat.
Citera
2023-12-15, 23:41
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langbana
Inte vidare smart agerat.

Nyfiken fråga, finner du dig själv som smart?
Citera
2023-12-15, 23:49
Medlem
Citat:
Lol...nej.

Pengarna åker tillbaka in i maskinen efter en viss tid.
Citera
2023-12-15, 23:54
Medlem
Citat:
Lol...nej.

Bankomaten tar tillbaka pengarna efter 30 sek om man glömmer dem. https://www.bankomat.se/nyheter/faq/...a-i-automaten/

Finns även fall för folk har dömts för att tagit kvarglömda pengar. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...g-maste-betala
Citera
2023-12-16, 00:00
Medlem
Hur fan kan man glömma att ta pengarna från bankomaten? Fattar ingenting......
Citera
2023-12-16, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Hur fan kan man glömma att ta pengarna från bankomaten? Fattar ingenting......

Jag glömde det en gång, jag var trött och stressad. Kom på det strax efter men då var de inte kvar. Någon hade tagit dem. Jag tänkte att det var rätt åt mig bara. Hoppas personen blev glad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in