2023-12-15, 17:11
Medlem
Medicinens avatar
Det gjordes nyligen en undersökning, jag vet inte av vem. Jag gissar att det var någon tidning. De kom fram till att köttbullar jag vunnit över skinkan. De gissade att det kom dig av ålder. Unga människor gillar köttbullar mer än skinka.
Är det verkligen så?
Mina barn äter allt. Så skinka, sill, Janson, köttbullar och prinskorv. Det finns av det mesta på vårat julbord. På juldagen blir det kalkon och på annandagen lutfisk.
Hur ser eran julmat ut?
Har eran skinka något speciellt recept? Doppar ni. Börjar ni dagen med risgrynsgröt?
Citera
2023-12-15, 17:34
Medlem
Hellre julskinka än köttbullar. Jag köper en liten bit färdigkokt som jag griljerar själv. Jag har tre vuxna barn, så de får äta vad de vill.
Citera
2023-12-15, 17:40
Medlem
hippilis avatar
För våran det är det köttbullar, skinka blev det inte förra julen och inte i år heller
Citera
2023-12-15, 17:42
Medlem
Det ena utesluter ju inte det andra. Julbord är allt extra och lite till. Själv så är jag extra förtjust i silbordet och skulle inte kunna vara utan det. Olika åldrar tycker bäst om olika saker men lär sig gilla allt med tiden när smaken förändras. Löjligt att ha tävling om vad som är bäst när variationen av mat är det bästa!
Citera
2023-12-15, 17:49
Medlem
Lite rolig fråga ändå, jag var ihop med en norska, jag bjöd henne ute i Åre på svenskt julbord, hon la ut detta på FB, samtliga norrmän svara ett svensk julbord går inte o äta, varav jag blev lite fundersam, fråga henne vad är fel? Buustamon är kända för att ha bra julbord, man blir hämtade med bandvagn då det ligger upp i fjällen.
Mycket riktigt hon fick inte i sig mycket, mest efterrätt trots att hon är ganska glad i mat.
Vi tog sedan ett norskt julbord och det skiljde sig stort hur vårt svenska såg ut.
Citera
2023-12-15, 17:56
Medlem
Medicinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Lite rolig fråga ändå, jag var ihop med en norska, jag bjöd henne ute i Åre på svenskt julbord, hon la ut detta på FB, samtliga norrmän svara ett svensk julbord går inte o äta, varav jag blev lite fundersam, fråga henne vad är fel? Buustamon är kända för att ha bra julbord, man blir hämtade med bandvagn då det ligger upp i fjällen.
Mycket riktigt hon fick inte i sig mycket, mest efterrätt trots att hon är ganska glad i mat.
Vi tog sedan ett norskt julbord och det skiljde sig stort hur vårt svenska såg ut.
Hur ser deras julbord ut? Är det fårhuvud och annat? Lutfisk äter ju dom.
Citera
2023-12-15, 19:32
Medlem
Skinka är nummer ett och mest viktig, sedan får jag se om jag köper köttbulle och prinskorv.
Citera
2023-12-15, 20:16
Medlem
HubertOlssons avatar
Själv struntar jag i julen och tycker mer om nyårsafton istället för att tycka om en överviktig gubbe i rödvita kläder. Skinka är gott på mackan men att äta det med annat mat är ju konstigt.
Citera
2023-12-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medicinen
Hur ser deras julbord ut? Är det fårhuvud och annat? Lutfisk äter ju dom.
Dom är lite enklare än våra svenska julbord.

Hemma vid är det oftast pinnekött eller ribbe, potatis, rotfrukter i en mosad blandning
Går man ut på julbord är det kustmat som gäller, det är lite kul o testa, finns det mesta från havet man sällan annars har testat här hemma.
Svenskarna o danskarna är mest lika varandra vid jul mat, norge sina egna ideer.
Citera
2023-12-16, 11:33
Medlem
Sladdarens avatar
Man kan tex variera sin Jansson på 3 olika sätt (purjolök tex) utan kaviar ja som ni vill kanske med matjesill

Man kan lägga in sill på tex 3 olika sätt
Man kan göra olika varianter på köttbullar på 3 olika sätt
Man kan göra 3 olika kryddningar och glace till revbensspjäll

Nu är vi uppe på 12 olika smaker på jultallriken

Sen är det så att hel och halvfabrikat som skinkan, ev syltor av kvalite, pastejer av kvalite, är det inte mycket att göra åt. Folk gör fel här att köpa billiga tråkiga smaklösa syltor, och ev pastejer, prinskorv, lax, samt krämiga sallader. Det ska vara kvalité

Det är inte en fråga om skinka el köttbullar, båda bör vara med
Senast redigerad av Sladdaren 2023-12-16 kl. 11:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in