Citat:
Ursprungligen postat av
Galant-Rabalder
Det bemötandet kan mötas med att “amoralisten” kan såklart säga att X är fel, men han/hon besitter faktiskt inte uppfattningen eller faktiskt fäller omdömet att X är fel.
Är (sanna) moraliska utsagor alltid motiverande för personen som fäller dessa utsagor?
Vad som är "fel" för en amoralist skulle jag anta vara något de lärt sig av andra eller hittat på själva. Amoralisten kan hävda att X är fel när hon inte vill någon gör X, antingen för någon annans skull eller sin egen. På så sätt kan hon säga att X är fel utan att faktisk anse att X är fel.
Citat:
Om du känner något liknande en negativ attityd eller en negativ känsla för att lida, så är du motiverad att inte lida, eller är motiverad att undvika lidandet.
Lidande motiverar mig inte att sluta eller undvika lidande, men lidande är smärtsamt och dåligt.
Citat:
Hur går eran diskussion om det är möjligt att man kan anse att X är rätt, men inte vara motiverad att göra X?
Man har inte alltid ett motiv av att göra det rätta. Har man hämnd i fokus så är man motiverad att bete sig fel mot personen. Det kan också vara för att man inte bryr sig, att konsekvenser inte spelar någon roll.
Citat:
Så moraliska utsagor är (inte) sanna eller falska?
Samt (inte) nödvändigt motiverande?
Finns det amoralister?
Moraliska utsagor kan vara sanna om man anser att de är sanna och utgår från sanningsrelativism. Men även inom en relativism så finns det något objektivt, om andra inte håller med kan man övertygas om att vissa moraliska utsagor är sanna genom påstådda konsekvenser på särskilt agerande. Vad en grupp efterlever blir sanning. Från en amoralists perspektiv är dessa moraliska system inte en äkta moral, eftersom den inte är universell. Det tror jag.