• 1
  • 2
2023-12-15, 15:23
Medlem
Full norrman borrade flera hål i träd i Luleå – ska betala böter
UPPDATERAD 13 DECEMBER 2023PUBLICERAD 13 DECEMBER 2023
En full norrman ska betala 16 000 kronor i böter efter att han i somras borrade flera hål i ett träd intill sin uppställningsplats på en camping i Luleå.

Det var i augusti som den trogne säsongsgästen fick för sig att borra nio hål i den 20 meter höga tallen.

Vittnen ska sedan ha sett hur mannen hällde rinnande vätska i hålen. I polisförhör har mannen sagt att han inte minns något på grund av berusning, men även att han inte är missnöjd över sin campingplats.

– Vi har bra solförhållanden hela dagen, sade han i förhör.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...-boter--5ujjf1
Citera
2023-12-15, 15:33
Medlem
Skön inställning ändå när man ska få böta 16 lakan. "Vi har bra solförhållanden hela dagen" Inte mycket bekymmer för den karln inte

Skål kamrater
Citera
2023-12-15, 15:50
Medlem
Hannitys avatar
Citat:
En full norrman ska betala 16 000 kronor i böter

Är han fortfarande på fyllan, den gode norrmannen?

Vad var syftet med dessa borrhål måntro? Hälla vätska i, låter som ett mycket märkligt påfund.
Citera
2023-12-15, 16:06
Medlem
olasvenssons avatar
Försökte han döda trädet?
Citera
2023-12-15, 16:23
Bannlyst
Ett träd är väl värt en femhundring
Citera
2023-12-15, 16:24
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Försökte han döda trädet?
Undrar lite, var det någon form av växtdödande medel han hällde i?
Orsaken skulle kunna vara att han tyckte tallen skymde utsikten.
Överlever trädet medlet borde man kunna täppa igen hålen med vax, då läker trädet helt på några år.
Citera
2023-12-15, 16:26
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveletter666
Skulle du åta dig att återplantera en 20 meter hög tall för en femhundring?
Citera
2023-12-15, 16:27
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Tydligen värt mer än mäniskor. Fick inte så mycket i skadestånd när jag slogs sönder.
Citera
2023-12-15, 16:28
Medlem
Citat:

Finns alltid en risk att domar blir prejudicerande. Om jag skulle få för mig att kapa några träd utanför min tomt i syfte att förbättra utsikten och således värdet på fastigheten är en femhundring en försumbar summa. Det är förvisso 18 000:- också men det är åtminstone en väsentligt högre summa.
Citera
2023-12-15, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Undrar lite, var det någon form av växtdödande medel han hällde i?
Orsaken skulle kunna vara att han tyckte tallen skymde utsikten.
Överlever trädet medlet borde man kunna täppa igen hålen med vax, då läker trädet helt på några år.

Ja, det verkar ju uppenbart så, men tallen lär ju inte dö under tiden som han campade där, men det är väl möjligt han tänker campa där nästa år också, om han nu är välkommen. Vettigare hade ju bara varit att såga ner trädet direkt om han nu tyckte den skymde sikten, men å andra sidan så var ju han full, så det är väl möjligt att han inte tänkte så långt. Det kan väl också vara så att han bara hade en borr med sig och tog vad han hade. Han hade väl visserligen kunnat köra ner trädet med eller ja det hade ju också kunnat slutat hur som helst med en rattfull norrman på en smockfull camping som försöker köra ner ett träd.
Citera
2023-12-15, 16:45
Bannlyst
Han kanske var drogad och lätt att styra/lurad och nån sade åt honom att göra det och sen stod med kameran och filmade det hela
Citera
2023-12-15, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Skulle du åta dig att återplantera en 20 meter hög tall för en femhundring?
Nej, det var fullvuxen tall jag syftade på. Eller iaf medelstorlek.

Mig veterligen så får man inte mer pengar än vad det kostade att köpa in i normala fall heller, vid skadestånd. Står iofs böter i TS, men har aldrig hört talas om det. Små dvärgtallar som man slänger ned i marken får man väl för en femma

Möjligen kan den höga bötessuman bero på en synnerligen hög inkomst hos GM
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in