• 6
  • 7
2023-12-15, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Ansvarsfrågan för (hel eller halvt) självkörande har diskuterats mycket iom att det är dit vi är på väg. Och jag var var ganska säker på att det var föraren som var ansvarig även om bilen är "självkörande" mha ny teknik. Detta är alltså inte frågan om tekniskt fel på bilen typ tekniskt fel på bromsarna som inte tar. Överklagar man borde hon åka dit. edit: Alltså oavsett om hon använde fasthållare eller ej.

I detta var var det sbs - Skit bakom spakarna - Var det bilen själv som la växeln med då eller?..
Citera
2023-12-15, 11:10
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ansvarsfrågan för (hel eller halvt) självkörande har diskuterats mycket iom att det är dit vi är på väg. Och jag var var ganska säker på att det var föraren som var ansvarig även om bilen är "självkörande" mha ny teknik. Detta är alltså inte frågan om tekniskt fel på bilen typ tekniskt fel på bromsarna som inte tar. Överklagar man borde hon åka dit. edit: Alltså oavsett om hon använde fasthållare eller ej.

Fast saken är väl den att farthållarförklaringen är rent påhitt, bilen accelererar inte från noll om man pillar på den när bilen står still och hon skulle ju backa men körde framåt.
Citera
2023-12-15, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Fast saken är väl den att farthållarförklaringen är rent påhitt, bilen accelererar inte från noll om man pillar på den när bilen står still och hon skulle ju backa men körde framåt.
Ja det är klart hon helt enkelt körde åt fel håll. Men det hon skyllde på är inte ens en giltig undanflykt. 1) Hennes historia är inte trovärdig. 2) Tekniskt är den omöjlig. 3) Och ändå hennes juridiska ansvar. Mycket märklig dom.
Citera
2023-12-15, 12:47
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ja det är klart hon helt enkelt körde åt fel håll. Men det hon skyllde på är inte ens en giltig undanflykt. 1) Hennes historia är inte trovärdig. 2) Tekniskt är den omöjlig. 3) Och ändå hennes juridiska ansvar. Mycket märklig dom.

Ja måtte den överklagas!
Citera
2023-12-15, 13:15
Medlem
TR leverar i vanlig ordning. Inte ens en parkeringsbot
Citera
2023-12-15, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Märkligt.. på alla bilar som jag har kört måste man ha en viss hastighet för att kunna återaktivera farthållaren, det händer ingenting om man försöker göra det från stillastående just för att sånt här inte ska kunna inträffa. Har de verkligen kontrollerat bilen om det ens är möjligt??

Exakt
Citera
2023-12-15, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
https://www.smp.se/vaxjo/frias-efter...a-farthallare/

"En kvinna i 80-årsåldern frias från åtal om vållande till annans död efter en dödsolycka på en parkeringsplats i Växjö i mars, rapporterar Smålandsposten.

Den nu friade kvinnan skulle backa, men körde i stället framåt och träffade en kvinna i 75-årsåldern som omkom.

Åklagaren anser att föraren hade missat att lägga i backväxeln på den automatväxlade elbilen och i stället gasade framåt.

Kvinnan säger i sin tur att hon råkade komma åt elbilens farthållare som kan aktiveras med en knapp på ratten – en förklaring som rätten anser inte är otänkbar.

Kvinnan frias från alla brottsmisstankar, inklusive vårdslöshet i trafik.
"

Är det inte konstigt att man kan köra ihjäl en annan människa och inte ens klassas som vårdslös?

Hade det blivit samma utgång om det var en 35-årig man som hade råkat göra det?

Kommer vi nu få höra om händelser där personer kör i ihjäl någon med flit men påstår att de råkat trycka in farthållaren? Tydligen är det ju inte otänkbart att det kan ske, så då kan det ju ske fler gånger. Är det inte oaktsamt att råka trycka in den och köra ihjäl någon annan, eller är det bara "shit happens" ?

Min erfarenhet av elbil är att det finns otroligt mycket reglage på ratten! Men man ska ändå inte "råka" lägga in farthållaren, så enkelt? Löjligt överautomatiserade bilar. Massa onödigt trams - borde inte vara så. Med el skulle det ju vara mycket enklare istället.
Jag får känslan de strösslar med en massa teknisk lull-lull, för att försöka imponera.

Undrar var i Växjö, vilken parkeringsplats. Och hur långt avståndet var mellan hon tryckte på gasen och dit offret var? Låter som hon haft en "bra advokat", eller..? Helt friad.
Citera
2023-12-16, 15:01
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Min erfarenhet av elbil är att det finns otroligt mycket reglage på ratten! Men man ska ändå inte "råka" lägga in farthållaren, så enkelt? Löjligt överautomatiserade bilar. Massa onödigt trams - borde inte vara så. Med el skulle det ju vara mycket enklare istället.
Jag får känslan de strösslar med en massa teknisk lull-lull, för att försöka imponera.

Undrar var i Växjö, vilken parkeringsplats. Och hur långt avståndet var mellan hon tryckte på gasen och dit offret var? Låter som hon haft en "bra advokat", eller..? Helt friad.
Det var på Ica Teleborgs parkering. Den är trång, så några långa avstånd kan det inte ha handlat om.
Citera
2024-02-05, 21:10
Medlem
fartbag21s avatar
Hej, jag är släkt med kvinnan som omkom. Hon hade precis handlat på ICA med sitt barnbarn när hon blev påbackad av en bil på parkeringen. Hon ramlade och slog ihjäl sig direkt. Barnbarnet rullade in under bilen men är (fysiskt) okej.

Kvinnan som hade ihjäl henne har inte fått betala skadestånd eller liknande till min familj. Har för mig att hon skickade blommor till begravningen men kan ha fel.

Är fortfarande extremt upprörd då min släkting var en extremt trevlig person som betydde mycket för mig + att hennes barnbarn kunde ha kommit till skada och ändå måste kvinnan som backade på henne inte betala ett skit.

Det känns jävligt orättvist och hela familjen är omskakad
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in