2023-12-14, 22:29
Medlem
SamuraiBennys avatar
Rykten gör gällande att det var planerat.
Citera
2023-12-14, 23:10
Medlem
Jag tolkar det som att rätten tycker det är för många gamla i Sverige
Citera
2023-12-15, 00:07
Medlem
Nu tycker jag att det är bra att hon blev friad, man ska inte dömas för något man inte menat göra. Ta körkortet men utöver det är skammen mer än tillräckligt med straff.

Däremot har jag svårt att se hur detta inte klassas som vårdslöshet? Någon jurist i tråden som kan förklara? I mina ögon är det väldigt vårdslöst att råka köra ihjäl någon.
Citera
2023-12-15, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Märkligt.. på alla bilar som jag har kört måste man ha en viss hastighet för att kunna återaktivera farthållaren, det händer ingenting om man försöker göra det från stillastående just för att sånt här inte ska kunna inträffa. Har de verkligen kontrollerat bilen om det ens är möjligt??

Har du någonsin hört talas om en kvinna som har tagit ansvar för sitt agerande?
Tex:
Fan, jag är nog för gammal för att köra bil...
Citera
2023-12-15, 01:12
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genara
Yes det funkar.
Står jag still och sätter på farthållaren så lägger den sig i 30(tror jag) förutsätt att man inte har något framför.

Det vettifan, men jag ska inte låtsas som om jag kan din bil bättre än du. Men det spelar liksom ingen roll eftersom du först måste välja körriktning på något sätt, eller hur? Du har åtminstone någon slags spak eller vred för D, P, N, R (eller liknande).
Citera
2023-12-15, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det vettifan, men jag ska inte låtsas som om jag kan din bil bättre än du. Men det spelar liksom ingen roll eftersom du först måste välja körriktning på något sätt, eller hur? Du har åtminstone någon slags spak eller vred för D, P, N, R (eller liknande).

Och man har ju sällan en växel i när man startar en automat eftersom man i regel måste lägga i P för att kunna ta ur nyckeln ur tändningen. Dvs hon startade bilen, lade i D och gasade på rakt fram medan hon stirrade i backspegeln 😅. Låter vårdslöst i mina öron
Citera
2023-12-15, 03:31
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
Och man har ju sällan en växel i när man startar en automat eftersom man i regel måste lägga i P för att kunna ta ur nyckeln ur tändningen. Dvs hon startade bilen, lade i D och gasade på rakt fram medan hon stirrade i backspegeln 😅. Låter vårdslöst i mina öron

Nyckel? Det är inte 2005 längre
En elbil behöver dessutom inte starta på samma sätt som en bensin/diesel motor så i vissa fall behöver du inte ens starta motorn med någon knapp utan kan lägga i D och gasa direkt.
Citera
2023-12-15, 03:32
Medlem
HassanVonEssens avatar
Åldersrabatt finns sannerligen åt båda hållen. Däremot borde man inte få köra bil överhuvudtaget i den åldern. Man har helt enkelt inte tillräckligt bra reflexer. Skulle hellre ta skjuts av en lätt alkoholpåverkad man än av en 80-årig tant.
Citera
2023-12-15, 06:42
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det vettifan

”Det vete fan” (det må djävulen veta) heter det på riktig svenska.
Citera
2023-12-15, 08:22
Medlem
Fackmannens avatar
Bilen borde lämnas in för teknisk undersökning för att styrka kvinnams förklaring om den ska användas för att fria henne.
Citera
2023-12-15, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Bilen borde lämnas in för teknisk undersökning för att styrka kvinnams förklaring om den ska användas för att fria henne.
Ansvarsfrågan för (hel eller halvt) självkörande har diskuterats mycket iom att det är dit vi är på väg. Och jag var var ganska säker på att det var föraren som var ansvarig även om bilen är "självkörande" mha ny teknik. Detta är alltså inte frågan om tekniskt fel på bilen typ tekniskt fel på bromsarna som inte tar. Överklagar man borde hon åka dit. edit: Alltså oavsett om hon använde fasthållare eller ej.
Senast redigerad av Excenter32 2023-12-15 kl. 08:57.
Citera
2023-12-15, 09:04
Medlem
har alltid sagt att när man kommer upp till en viss ålder borde du få göra ett lämplighetstest för om du fortfarande har kapaciteten och reaktionerna för att fortsätta köra bil.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in