2023-12-13, 17:57
Medlem
Hej,

Vad händer om man säger till jobbet att man vabbar, men lämnar ungen på skolan och ansöker inte om vabb till försäkringskassan?

Alltså, man vabbar utan ersättning
Citera
2023-12-13, 18:02
Medlem
Du hamnar på minus hos chefen, om han får reda på det. Du får heller ingen lön eller ersättning.
Citera
2023-12-13, 18:10
Medlem
Får försäkringskassan reda på det sätts väl din SGI ner till miniminivå. Räcker väl med en dag "oförsäkrad" så ryker den.
Citera
2023-12-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Du hamnar på minus hos chefen, om han får reda på det. Du får heller ingen lön eller ersättning.
Det är jag medveten om, men är det det enda?
Citera
2023-12-13, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryhardereminem
Får försäkringskassan reda på det sätts väl din SGI ner till miniminivå. Räcker väl med en dag "oförsäkrad" så ryker den.
Så det räcker med att man glömmer att ansöka om ersättning 1 dag så ryker sgi? Försäkringskassan borde ju vara glada om man inte ansöker om ersättning kan jag tycka

Det enda jag kunde läsa om sgi är:

"Du kan förlora din SGI om du slutar arbeta och inte längre har en inkomst. Det innebär att du inte har rätt till ersättning om du exempelvis skulle bli sjuk eller om du behöver vabba. Däremot finns det undantag som gör att du kan skydda och behålla din SGI även om du slutar att arbeta"
Senast redigerad av Lagolydig 2023-12-13 kl. 18:19.
Citera
2023-12-13, 18:24
Medlem
Banditas avatar
På sin höjd kan du väl åka dit på ogiltig frånvaro från arbetet om du blir påkommen. Det leder väl oftast initialt till en erinran från arbetsgivaren, och fortsatt misskötsel kan leda till uppsägning.
Citera
2023-12-13, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
På sin höjd kan du väl åka dit på ogiltig frånvaro från arbetet om du blir påkommen. Det leder väl oftast initialt till en erinran från arbetsgivaren, och fortsatt misskötsel kan leda till uppsägning.
Tack för ditt svar! Är det en spekulation eller något du vet?
Citera
2023-12-13, 18:34
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagolydig
Tack för ditt svar! Är det en spekulation eller något du vet?

Jag har arbetat fackligt en del, och så har då all form av olovlig frånvaro hanterats, oavsett om det gäller folk som helt bara struntat i att dyka upp på jobbet, eller som anmält sig vara sjuka med sedan påträffats någonstans i allra högsta grad osjuka.
Citera
2023-12-13, 18:41
Medlem
Det är ju inte så att arbetsgivaren kan kolla upp om ditt barn verkligen varit sjukt, du har ingen skyldighet att kontakta försäkringskassan för vab heller. Inte för det spelar någon roll, arbetsgivaren har ingen rättighet till sjukintyg på dina barn. Så det är i princip "riskfritt", även om du har någon kollega eller dylikt som har barn i samma klass/förskola så är det ju inte mer än hörsägen och inget din chef "kan" gå vidare med.
Citera
2023-12-13, 19:19
Medlem
Citat:
Så det räcker med att man glömmer att ansöka om ersättning 1 dag så ryker sgi? Försäkringskassan borde ju vara glada om man inte ansöker om ersättning kan jag tycka

Det enda jag kunde läsa om sgi är:

"Du kan förlora din SGI om du slutar arbeta och inte längre har en inkomst. Det innebär att du inte har rätt till ersättning om du exempelvis skulle bli sjuk eller om du behöver vabba. Däremot finns det undantag som gör att du kan skydda och behålla din SGI även om du slutar att arbeta"

Nä det kanske är något jag fått om bakfoten.
Citera
2023-12-13, 21:17
Bannlyst
Citat:
Hej,

Vad händer om man säger till jobbet att man vabbar, men lämnar ungen på skolan och ansöker inte om vabb till försäkringskassan?

Alltså, man vabbar utan ersättning
Du kan bli anmäld för bedrägeri!
Citera
2023-12-13, 21:48
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Men varför? Om någon skulle ertappad dig är det ju ogiltig frånvaro.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in