2023-12-12, 17:42
Medlem
Utländsk ficktjuv gripen med övervakningsbilder och ansiktsigenkänning/biometri

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...v-i-stockholm/
Kort karriär för flyhänt ficktjuv i Stockholm

Polisregion Stockholms brottsamordnare och en snabb identifikation av nationellt forensiskt center fick stopp på ficktjuvens framfart.

Under november fick polisen i lokalpolisområde Skärholmen in många anmälningar om en ficktjuv som var verksam i affärer och köpcentrum längs tunnelbanelinjen och tvärbanan. Ficktjuven riktade in sig på att stjäla mobiltelefoner, från personer i hög ålder och ibland med synliga funktionsvariationer.

Utredarna i lokalpolisområde Skärholmen såg ett samband mellan fickstölderna i området och tog kontakt med regionens brottsamordning. Utredarna fick snabbt tillbaka ett 30-tal ärenden som stämde överens med ficktjuvens tillvägagångssätt.

Identifiering med ansiktsigenkänning

Brottsamordningen gjorde även en karta över platser med tidpunkter där det var troligt att ficktjuven begått brott. I ett flertal ärenden fanns övervakningsbilder på ficktjuven. Bilderna skickades till nationellt forensisk center, NFC som med hjälp av biometri jämför dem med foton i ett signalementsregister.

Inom 24 timmar hade utredarna ett namn på ficktjuven och en adress. Ficktjuven kunde lokaliseras genom spaning och han greps klockan 02.30 en natt i slutet av november.

Det tog en dryg vecka från att ficktjuven var identifierad tills att han var häktad. Mannen är misstänkt för närmare ett 20-tal grova stölder och två rån. Han är inte svensk medborgare. Förundersökning pågår.
Citera
2023-12-12, 18:18
Bannlyst
i psykiatrin menas det väl att egenskapen med att se kopplingar mellan saker är en fallenhet, så knappast föga förvånande att det lär vara ett satans hittepå

jag önskar och ber för att fler kopplingar bill kännandes för polisen i detta avlånga land, i Jesus Kristus Namn

vi vet ju föga om vem GM är i detta, men jag lägger en tia ´på att det är en muhammedan. de bör misstänkas för varje brott - för deras idlol- som de faktiskt tilllber, var en kriminell och pervers phan!....

d4et är nästan så jag vill påstå att alla sätt är bra, om vi fördriver dessa falska profetens avkommor, från landet snarast möjligt. men rom byggdes inte på en dag.
Citera
2023-12-12, 18:29
Medlem
franges avatar
Känns snarare som en öststats-zigenare, va?
Citera
2023-12-12, 18:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveletter666
i psykiatrin menas det väl att egenskapen med att se kopplingar mellan saker är en fallenhet, så knappast föga förvånande att det lär vara ett satans hittepå

jag önskar och ber för att fler kopplingar bill kännandes för polisen i detta avlånga land, i Jesus Kristus Namn

vi vet ju föga om vem GM är i detta, men jag lägger en tia ´på att det är en muhammedan. de bör misstänkas för varje brott - för deras idlol- som de faktiskt tilllber, var en kriminell och pervers phan!....

d4et är nästan så jag vill påstå att alla sätt är bra, om vi fördriver dessa falska profetens avkommor, från landet snarast möjligt. men rom byggdes inte på en dag.

Nu vill inte jag vara sån men jag tycker det låter mera som någon rumän eller polack men det är egentligen skitsamma då det alla är avskum när de kommer hit till landet bara för att begå brott.
Bra att de fick tag på fanstyget och hoppas att straffet blir arbetsläger i fem år och sen utvisning resten av livet gällande hela personens hemland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in