2023-12-12, 09:55
Medlem
okok1s avatar
Ska 5 ens åka i en sådan hiss?
Citera
2023-12-12, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ja, så länge den är monterad rätt.
Citera
2023-12-12, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamenvemvet
Är detta samma modell som hissen?

https://www.mostphotos.com/sv-se/23594679/bygghiss

Jag undrar också hur golvet kan ha släppt - borde det inte varit fastmonterat, som nån skrev? Eller kan det, trots montage, ha lossnat av kraften i smällen?
Det är det jag menar , även om någon / några överlevt fallet så har dem ju fått bottenplattan över sig...
Citera
2023-12-12, 09:59
Medlem
Vitman-33s avatar
Funderar på hur man skulle kunna skapa ett extra skydd så att inte detta kan ske tex med en vajer med motvikt och broms som fästs nedtill och upptill som skulle kunna bromsa hela hissen vid ovanlig hastighetsökning skulle tex hissen falla ur på detta sättet alltså eliminera möjligheten att sånna här olyckor sker. Jag vet inte om jag skulle vilja ställa mig i en sån där hiss efter något sånt här hänt utan ett extra skyddslager ärligt talat.
Citera
2023-12-12, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Ja, så länge den är monterad rätt.
5??? brukar va 15 ibland. hissen tar ju 2500kg ca.
Citera
2023-12-12, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Andersson Company Byggnads AB tror jag.

Från deras hemsida:

"Kriget i Ukraina
Vi på Andersson Company Byggnads AB har skänkt en gåva till UNHCR och Röda Korset, insamlingar som gör skillnad för människor i Ukraina.

Allt stöd behövs och gör stor skillnad för människor på flykt."

Låter fint….Finns det någon riktig journalist kvar där ute är det nog dags att börja vässa pennan. Det jag undrar över -Är det sant att företaget är känt för att ta in den billigaste arbetskraften på marknaden ? -Stämmer det att de sen låter de allra billigaste pruta så mycket att när det väl fått jobbet får pruta ännu mer trots att kalkylen knappast går ihop. Hur många underentreprenörer är ok ? Är inte slarvet med hissen och tidigare arbetsplatsolycka skäl nog för en ordentlig granskning ?
Citera
2023-12-12, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattaasikterna
Tyvärr så är de väl helt säkra, annars skulle de inte våga skandera.

Men varför är det fortfarande i skrivande stund inte flera döda enligt aftonbladet eller DN? Där är dom fortfarande allvarligt skakade.
Citera
2023-12-12, 10:06
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vincentswe95
Eftersom en hel del verkar ha svårt med teorin om att masten har saknat mastbultar så har jag tagit ett foto på en mastbult så ni själva kan se att hade man glömt spänna bultarna så hade dom ändå skadat masten som sitter kvar i hissen. Jag är helt övertygad om att där aldrig har suttit några.

Bilder på Mastbulten: https://imgur.com/a/AKfgZar

Bilder på den oskadade mastsektionen: https://imgur.com/a/dlmLWe6

Som ni ser så "skakar" dom inte loss heller. Alimak är inga idioter. Dom konstruerar allt med hängsle och livrem. Av dom 1000-tals bygghissar jag projekterat och monterat så har jag varit med om att en bult skakat loss en gång. Det säger rätt mycket. Att alla 4 skulle skakat loss samtidigt? Då ska du inte montera bygghissar.

Jag säger inte emot dig men det känns knepigt att mastbiten har kunnat balansera högst upp och stått helt rätt under lång tid (?) med diverse vibrationer under drift och dessutom burit lasten vid uppfart utan att ha något alls som höll fast sista mastbiten. Kan man ha stuckit i några korta bultar/buntbandat den bara för att hålla fast den i sidled, och avsett att avsluta monteringen senare (men glömt det)?
Citera
2023-12-12, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastback231
Kan väl suttit nå stag som ska stabilisera tornet sidled etc. Bör sitta några fästpunkter mot fasaden på jämna mellanrur, som höll för korgens vikt men sen när det traskade in flera pers så vart det förmycket🤷‍♂️
Har säkert inte varit någon väggföankring högst upp.. Då hade det nog aldrig hänt
Citera
2023-12-12, 10:09
Medlem
Liivs avatar
Citat:

Ni kan åka 20 st i en sån hiss. Om ni får plats.
Citera
2023-12-12, 10:10
Medlem
Citat:
5 är inga problem viktmässigt. Jag körde in en maskin som vägde ca 500kg, +att vi var ca 4 pers minst. Ingen brytare som sa ifrån iaf
Citera
2023-12-12, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Jag säger inte emot dig men det känns knepigt att mastbiten har kunnat balansera högst upp och stått helt rätt under lång tid (?) med diverse vibrationer under drift och dessutom burit lasten vid uppfart utan att ha något alls som höll fast sista mastbiten. Kan man ha stuckit i några korta bultar/buntbandat den bara för att hålla fast den i sidled, och avsett att avsluta monteringen senare (men glömt det)?

Jag är också förundrad över det. Men mastbitarna är "konande" dvs att den övre biten sticker in 10mm ner i den andra. Allt är galvat också så det sitter rätt tajt. Och sen väger det 200kg så det står rätt bra där sålänge man inte kör upp på biten. Titta igen på Aftonbladets bild så har hissen bara kört upp en decimeter ovanför skarven och sen har det vält.

Ibland så trär inte mastbitarna i varandra pga galvningen men det spänner man till med mastbultarna så tvingar man dom rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in