Tror man att tillverkaren kommer hållas ansvarig så är man rätt efterbliven. Tillverkaren säljer hissar.. sen hyr diverse uthyrningsföretag, ramirent mfl ut dom till olika projekt. Endera med montering av eget folk eller fristående firmor som monterar. Uthyraren är den som ansvarar för att grejerna är i ordning etc.. Där har vi antagligen dom som kommer hållas ansvariga. Skulle det röra sig om materialutmattning eller liknade i detta fall vilket jag betvivlar, så är det fortf uthyrarens ansvar.
Om jag hyr en bil på en uthyrningsfirma och ngt i bromssystemet går väck på den så jag susar in i en hög med andra bilister, så är det väl knappast biltillverkaren som ska hållas ansvarig. Såvida det inte är ett konstruktionsfel. Uthyraren däremot kan ha brustit i kontroller, eller att nån verkstad som dom anlitat har monterat ngt fel/glömt att dra fast ett bromsok så det lossnar eller liknande. Inget tillverkaren kan förutse eller hållas till svars för.
Hursom.. jag åker rätt ofta exakt såna där hissar och man har funderat lite när man står i dom, mer än en gång på om det skulle kunna bli ngt fel på tex drivningen. Tex att det blir kuggrent på motorn så det inte greppar mot kuggstången.. men en sån gång så är det nog nå säkerhetssystem som bromsar antar jag.. har även funderat på scenariot att hissen går förbi översta planet och lixom "hakar ur" på toppen. Vilket även det lär vara snudd på omöjligt, bör vara nån brytare som tvärnitar så fort den går för långt. Är väl mest att man bara tänker smått på olika scenarion när man står där å int har nå bättre för sig, hör diverse missljud m.m, (för dom går juh int direkt tyst som en vanlig hiss😅

, utan att vara onödigt oroad eg, sånt lär juh inte hända.. men nu har man däremot ngt nytt att oroa sig för och det är om dom som monterat klantat sig eller ej😬