2023-12-12, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Senast jag hörde om en bygghiss som rasade var 35-40år sedan. Den gången var det ett gäng småkillar som hade tagit sig in på ett bygge varav en skadades så pass svårt att han mer eller mindre blev och är en "grönsak" än idag. Vidare vad det gäller säkerheten på byggarbetsplatser har den förbättrats enormt under det tidsspannet du nämner, skillnaden är näst intill som natt och dag. Men du har väl fullt med exempel på havererade bygghissar från senare år?

Ja de e ju så simpelt som att dessa hissar trillar ju inte bara ner sådär.... Detta handlar enbart om den mänskliga faktorn...

Alimak kommer inte gå med ngt ansvar ur detta, det är ja beredd å sätta mitt liv på!
Citera
2023-12-12, 08:27
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Samtliga lär ju vara omkomna om inte annat för att ingen som jobbat på sjukan dykt upp i tråden, eller någon av deras släkt/vänner. Brukar inte ta lång tid för sånt att läcka ut på FB i stora fall, och här har det varit dötyst.

Det är nog garanterat litauer, polacker eller bulgarer det rör sig om, att söka upp familjer etc i dessa länder tar lite längre tid än här genom lite sökningar i all vår digitala värld.
Citera
2023-12-12, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Otroligt att inte Alimak inte har utbildningar för att installera och är med första gången vid installationen. Nu skickar man bara ut ett säkerhetsprotokoll och så får man installera själva. Låter inte klokt.

Det är så långt ifrån sanningen som man bara kommer. Jag har själv flygit till Skellefteå för att sitta på en 4 dagars utbildning hos Alimak som certifierar en för specifik hissmodell.
Citera
2023-12-12, 08:34
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Det är nog garanterat litauer, polacker eller bulgarer det rör sig om, att söka upp familjer etc i dessa länder tar lite längre tid än här genom lite sökningar i all vår digitala värld.

Det positiva i allt är att hade inte utlänningarna blivit anställda , hade de varit svenskar i hissen.
Citera
2023-12-12, 08:36
Medlem
Fyfan had suttit i en hiss som rasat 10 våningar när nån spärr släppte eller nåt liknande på ett bygge. Det va en innehiss inte en bygghiss. Fyfan det tog ett tag innan jag steg in i en hiss igen kan jag säga.

Vilken firma driver detta bygge? Låt mig gissa? Skanska?
Citera
2023-12-12, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Hoppas det bara var en olycka och inte medvetet sabotage/terrorism.

Från och med nu hoppas jag alla blir mer uppmärksamma så att detta inte kan ske igen.
Men snälla...
Klart att det är en olycka!
Sluta med att försöka hitta på något så korkat 😆
Citera
2023-12-12, 08:42
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyckfullsomfan
(...)
Klart att det är en olycka! (...)

Oavsett vad så ska man ska tänka i fler perspektiv.
Citera
2023-12-12, 08:51
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeedGrower
(...)
Vilken firma driver detta bygge?
(...)

Andersson Company Byggnads AB tror jag.

Från deras hemsida:

"Kriget i Ukraina
Vi på Andersson Company Byggnads AB har skänkt en gåva till UNHCR och Röda Korset, insamlingar som gör skillnad för människor i Ukraina.

Allt stöd behövs och gör stor skillnad för människor på flykt."
Citera
2023-12-12, 08:57
Medlem
Eftersom en hel del verkar ha svårt med teorin om att masten har saknat mastbultar så har jag tagit ett foto på en mastbult så ni själva kan se att hade man glömt spänna bultarna så hade dom ändå skadat masten som sitter kvar i hissen. Jag är helt övertygad om att där aldrig har suttit några.

Bilder på Mastbulten: https://imgur.com/a/AKfgZar

Bilder på den oskadade mastsektionen: https://imgur.com/a/dlmLWe6

Som ni ser så "skakar" dom inte loss heller. Alimak är inga idioter. Dom konstruerar allt med hängsle och livrem. Av dom 1000-tals bygghissar jag projekterat och monterat så har jag varit med om att en bult skakat loss en gång. Det säger rätt mycket. Att alla 4 skulle skakat loss samtidigt? Då ska du inte montera bygghissar.
Citera
2023-12-12, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Andersson Company Byggnads AB tror jag.

Från deras hemsida:

"Kriget i Ukraina
Vi på Andersson Company Byggnads AB har skänkt en gåva till UNHCR och Röda Korset, insamlingar som gör skillnad för människor i Ukraina.

Allt stöd behövs och gör stor skillnad för människor på flykt."

Många ukrainare åkte hem vid krigets start. Ukrainare har mer ryggrad än de flesta ändra män runt om i världen som flyr krig. Ukrainarna åker hem för att försvara... numera får män i krigföring ålder ej lämna U.
Jag tror mer på balter, polacker eller vitryssar, än ukrainska byggarbetare.
De östeuropeer jag har mött, har varit väldigt professionella i sin yrkesroll. De har i och för sig varit arbetsledare och arbetat för svenska företag. Jävligt duktiga, sympatiska och skarpt intellekt.
Citera
2023-12-12, 09:07
Medlem
okok1s avatar
Ojdå! Verkar ha begåtts flera brott:

Citat:
– Förundersökningen har inletts eftersom det finns anledning att anta att arbetsmiljöbrott i flera fall har begåtts, säger senior åklagare Gunnar Jonasson på Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål i ett pressmeddelande.

I nuläget finns det ingen misstänkt.
https://www.mitti.se/nyheter/aklagare-om-hissolyckan-kan-anta-att-brott-begatts-6.3.193082.07af31eb1a
Citera
2023-12-12, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincentswe95
Eftersom en hel del verkar ha svårt med teorin om att masten har saknat mastbultar så har jag tagit ett foto på en mastbult så ni själva kan se att hade man glömt spänna bultarna så hade dom ändå skadat masten som sitter kvar i hissen. Jag är helt övertygad om att där aldrig har suttit några.

Bilder på Mastbulten: https://imgur.com/a/AKfgZar

Bilder på den oskadade mastsektionen: https://imgur.com/a/dlmLWe6

Som ni ser så "skakar" dom inte loss heller. Alimak är inga idioter. Dom konstruerar allt med hängsle och livrem. Av dom 1000-tals bygghissar jag projekterat och monterat så har jag varit med om att en bult skakat loss en gång. Det säger rätt mycket. Att alla 4 skulle skakat loss samtidigt? Då ska du inte montera bygghissar.

Men är inte det där toppen på mastbiten? Mao om den är skadad i skarven så är väl det i änden som inte syns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in