Citat:
Nej, inte helst.
De SKA konstrueras bort om det är möjligt.
Citat:
Går inte det ska ”skyddsåtgärder” istället genomföras.
De risker som ändå kvarstår ska dokumenteras.
En springande punkt där är väl vad som faller under ”så långt möjligt”. Jag kan mycket väl tänka mig att den konstruktionsförändring som skulle behövas för att förhindra att en 2tons hisskorg drar med sig en mastsektion som helt lämnas oförbunden, ligger bortom ”så långt möjligt”.
De risker som ändå kvarstår ska dokumenteras.
En springande punkt där är väl vad som faller under ”så långt möjligt”. Jag kan mycket väl tänka mig att den konstruktionsförändring som skulle behövas för att förhindra att en 2tons hisskorg drar med sig en mastsektion som helt lämnas oförbunden, ligger bortom ”så långt möjligt”.
Jaha. Och vilken kompetens har du som kan göra en sådan bedömning? Och på vad grundar du ett sådant påstående?
Trots att det är flertalet skribenter i tråden som skriver om möjliga lösningar och trots att det finns en konkurrent i branschen som har minst två olika lösningar som reducerar eller undanröjer denna risk, så försöker du påstå att det inte går?
Om jag förstått rätt kan den totala lasten uppgå till ca 5 ton, och jag ser inga som helst problem att konstruera in enkla effektiva lösningar som undanröjer denna risk, och jag vet att flera med mig har sett samma möjligheter. Någon har till och med gjort en youtube-video om det.
Citat:
Du tycker inte att det är meningsfullt att lyssna på de i tråden som har yrkesmässig erfarenhet av att utveckla produkter under maskindirektivet och kraven för CE-märkning etc?
Ha-ha-ha