Citat:
Ursprungligen postat av
TheContender
Som rubriken lyder! Jag har precis flyttat och har ej wi-fi här. Så jag fixade obegränsat comviq surf i 30 dagar för 399kr.
Funkar på telefonen men jag vill helst dela surfen med min Chromebook Laptop. Blir väldigt jobbigt för ryggen att sitta framlutad jämt över 2 x 4 tums skärmyta!
Hur fasen gör man då? Koppla den som försök genom mobil hotspot. Det ska generera telefonen till en mobil router. Men nähe! Får ej till det ändå!
Hjälp jag får panik över tekniska saker och låser mig då.
Tacksam för alla bidrag. Skam den som ger upp!
Det är inget speciellt på din Laptop (irrelevant att du har en Chromebook).
Har du en Android eller iPhone?
Det är straight forward att ställa in på båda operativsystemen.
I princip är det enbart att kryssa i en ruta, kolla vilket namn som nätverket får (går att ställa in eget namn om man vill) och vilken lösenord som det får. Sen väljer du rätt Wifi-nätverk (alltså telefonens) på laptopen och skriver in lösenordet.
Du kan även prova att koppla en sladd mellan laptopens USB-uttag och mobilen. Detta fungerar i varje fall bra på Windows och Mac och bör marginellt gå snabbare än wifi hotspot.
I min bok fungerar wifi-delning på Android något bättre än på iPhone. Iphone har en tendens att stänga ned sig om man gör något annat på telefonen. Oklart om det är en bugg eller ”feature”.