Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-10, 18:48
Medlem
Stig-Britts avatar
a, a och o, alltså å ä och ö har slutat fungear. Jag har sett det hos någon annan användare också.

Vad beror det på?
Citera
2023-12-10, 18:49
Avstängd
Menar du ÅÄÖ?

Funkar utmärkt, även a a o.

Felet är hos dig, se över språket på ditt tangentbord.
Citera
2023-12-10, 18:58
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Menar du ÅÄÖ?

Funkar utmärkt, även a a o.

Felet är hos dig, se över språket på ditt tangentbord.

Mitt sprak ar installt pa svenska och har alltid varit. Det bara slutade fungera en dag for ett tag sedan. Som sagt, jag sag nagon annan anvandare haromdagen med samma problem. Det ar antingen en uppdatering i webblasaren eller pa Flashback, inte en sprakinstallning i min dator.
Citera
2023-12-10, 19:02
Medlem
pn222jws avatar
Testa

INSTÄLLNINGAR --->SPRÅK --->SVENSKA

Det kan "hoppa över" till US Engelska ibland.
Citera
2023-12-10, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Mitt sprak ar installt pa svenska och har alltid varit. Det bara slutade fungera en dag for ett tag sedan. Som sagt, jag sag nagon annan anvandare haromdagen med samma problem. Det ar antingen en uppdatering i webblasaren eller pa Flashback, inte en sprakinstallning i min dator.

Sant. Det är alltid någon annans fel.

pillat på tangtbordet?
Senast redigerad av baralitesmartare 2023-12-10 kl. 19:25.
Citera
2023-12-10, 21:51
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
a, a och o, alltså å ä och ö har slutat fungear. Jag har sett det hos någon annan användare också.

Vad beror det på?

Tycker det det där dyker upp då och då. I regel bland Linux-användare. Helt klart någon sammanblanding av teckentabeller.

OS? Window Manager? Desktop Environment? Browser? Övrigt som kan vara relevant?

Min obekräftade tes är att Flashback gissar att användaren skickar en viss teckentabell när den egentligen skickar en annan, men jag har inte riktigt lyckats ukristallisera det till något mer konkret. Eftersom det blir fyra tecken av ett (å -> Ã¥) antar jag att det är feltolkning i två led.
Citera
2023-12-10, 23:13
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Tycker det det där dyker upp då och då. I regel bland Linux-användare. Helt klart någon sammanblanding av teckentabeller.

Min obekräftade tes är att Flashback gissar att användaren skickar en viss teckentabell när den egentligen skickar en annan, men jag har inte riktigt lyckats ukristallisera det till något mer konkret. Eftersom det blir fyra tecken av ett (å -> Ã¥) antar jag att det är feltolkning i två led.
Om du har ftfy kan du testa följande i Python:
Kod:
import ftfy.bad_codecs

klartext = 'a, a och o, alltså å ä och ö har slutat fungear. Jag har sett det hos någon annan användare också.'

print(klartext.encode('UTF-8').decode('Latin-1').encode('UTF-8').decode('sloppy-windows-1252'))
Citera
2023-12-11, 03:30
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:

Linux i3 Firefox. Detta har jag kort i flera ar utan problem. Det intressanta ar att jag sag en annan anvandare haromdagen med precis samma problem - sa det kan vara som du sager att det dyker upp da och da. Mig har det inte hant forut, men bara intressant i sammanhanget att det drabbar nagon annan ungefar samtidigt som mig.

Ovrigt: Det hander bara pa Flashback, jag hade inte uppdaterat nagot nar felet upptradde, jag har inte konfigurerat om nagot.
Citera
2023-12-11, 08:10
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om du har ftfy kan du testa följande i Python:
Kod:
import ftfy.bad_codecs

klartext = 'a, a och o, alltså å ä och ö har slutat fungear. Jag har sett det hos någon annan användare också.'

print(klartext.encode('UTF-8').decode('Latin-1').encode('UTF-8').decode('sloppy-windows-1252'))

Hah! Kul paket, och bra grävt. Det blir ju f.ö. samma resultat med vanlig windows-1252 som finns i standardlibbet.

Noterar att Flashback, åtminstone till mig, i den här tråden påstår att det skickar content-type: text/html; charset=ISO-8859-1. Om jag däremot går till en sida med en emoji så nöjer det sig med content-type: text/html.
Nu är ju inte ISO-8859-1 exakt samma som windows-1252, och att köra samma kedja med latin-1 på slutet ger ett lite annat resultat, så det verkar ju ändå inte riktigt förklara (ens den sista) förväxlingen.

Men det måste ju åtminstone börja i att Stig-Britt skickar UTF-8 när han skriver inlägg, och Flashback av någon anledning får för sig att det är Latin-1. Högst oklart varför. Ljuger hans Firefox?
Citera
2023-12-11, 09:09
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Hah! Kul paket, och bra grävt. Det blir ju f.ö. samma resultat med vanlig windows-1252 som finns i standardlibbet.

Noterar att Flashback, åtminstone till mig, i den här tråden påstår att det skickar content-type: text/html; charset=ISO-8859-1. Om jag däremot går till en sida med en emoji så nöjer det sig med content-type: text/html.
Nu är ju inte ISO-8859-1 exakt samma som windows-1252, och att köra samma kedja med latin-1 på slutet ger ett lite annat resultat, så det verkar ju ändå inte riktigt förklara (ens den sista) förväxlingen.

Men det måste ju åtminstone börja i att Stig-Britt skickar UTF-8 när han skriver inlägg, och Flashback av någon anledning får för sig att det är Latin-1. Högst oklart varför. Ljuger hans Firefox?
Du kan testa följande också, vilket (åtminstone i detta specifika fall) bör ge samma resultat:
Kod:

print(klartext.encode('UTF-8').decode('windows-1252').encode('UTF-8').decode('windows-1252'))
Enligt HTML-standarden (källa) ska webbläsare tolka ISO-8859-1 som windows-1252. Det kan vara en del av förklaringen till den sista förväxlingen.
Citera
2023-12-12, 12:46
Medlem
diseuses avatar
Stig-Britt: du kanske kan erbjuda lite mer detaljer kring när felet faktiskt uppstår.

När jag skriver inlägg på Flashback är det en vit ruta med två knappar längst ner. En grön knapp där det står ”Skicka svar”, och en grå knapp där det står ”Förhandsgranska inlägg”. Står denna knapp med ö och ä, eller är det knasiga tecken redan här?

Om du sen trycker på någon tangent dyker en bokstav upp i den vita rutan. Är denna korrekt, eller blir det ett knasigt tecken ifall du trycker på åäö?

Om du sen, efter att ha skrivit in något, trycker på ”Förhandsgranska inlägg” borde den visa en förhandsgranskning. Är det korrekta tecken i förhandsvisningen, eller knasiga tecken?

Om du trycker på ”Skicka svar” görs inlägget. Ser det publicerade inlägget korrekt ut i din webbläsare, eller knasigt?
Citera
2023-12-12, 13:11
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Stig-Britt: du kanske kan erbjuda lite mer detaljer kring när felet faktiskt uppstår.

När jag skriver inlägg pÃ¥ Flashback är det en vit ruta med tvÃ¥ knappar längst ner. En grön knapp där det stÃ¥r â€Skicka svarâ€, och en grÃ¥ knapp där det stÃ¥r â€Förhandsgranska inläggâ€. StÃ¥r denna knapp med ö och ä, eller är det knasiga tecken redan här?

Om du sen trycker på någon tangent dyker en bokstav upp i den vita rutan. Är denna korrekt, eller blir det ett knasigt tecken ifall du trycker på åäö?

Om du sen, efter att ha skrivit in nÃ¥got, trycker pÃ¥ â€Förhandsgranska inlägg†borde den visa en förhandsgranskning. Är det korrekta tecken i förhandsvisningen, eller knasiga tecken?

Om du trycker pÃ¥ â€Skicka svar†görs inlägget. Ser det publicerade inlägget korrekt ut i din webbläsare, eller knasigt?

Tack, bra fragor. Det kan vara sa att detta dok upp i samband med en uppdatering av Firefox for ett tag sedan, men jag ar osaker. Dessa kommer ganska regelbundet...

Citat:
När jag skriver inlägg pÃ¥ Flashback är det en vit ruta med tvÃ¥ knappar längst ner. En grön knapp där det stÃ¥r â€Skicka svarâ€, och en grÃ¥ knapp där det stÃ¥r â€Förhandsgranska inläggâ€. StÃ¥r denna knapp med ö och ä, eller är det knasiga tecken redan här?

Dessa tecken ser helt normala ut. Inget knasigt.

Citat:

Nar jag skriver sa ser det korrekt ut. Ex. detta ser ratt ut for mig nu nar jag skriver inlagget: åäöÅÄÖ

Citat:
Om du sen, efter att ha skrivit in nÃ¥got, trycker pÃ¥ â€Förhandsgranska inlägg†borde den visa en förhandsgranskning. Är det korrekta tecken i förhandsvisningen, eller knasiga tecken?

Om jag trycker pa forhandsgranska inlagg sa laddas sidan om med en forhandsgranskning. Da ar alla problematiska tecken forstorda i forhandsgranskningen och i textrutan dar jag kan skriva. Trycker jag pa forhandsgranskning igen sa blir det en niva till av problematiskt. Jag ska visa i ett inlagg efter detta.

Citat:
Om du trycker pÃ¥ â€Skicka svar†görs inlägget. Ser det publicerade inlägget korrekt ut i din webbläsare, eller knasigt?

Nej, det ser trasigt ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in