2024-01-13, 11:32
Medlem
Inte ett ord om Bruvolls skejtskär på upploppet? Helt okej i Ski Classics eller?
Givetvis inte medvetet men man måste väl ta ansvar för sina egna rörelser.
Citera
2024-01-13, 11:37
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Inte ett ord om Bruvolls skejtskär på upploppet? Helt okej i Ski Classics eller?
Givetvis inte medvetet men man måste väl ta ansvar för sina egna rörelser.
Och Nygård klarar sig med gult kort...
Citera
2024-01-13, 11:42
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Ja, folk glömmer att det är extremt sällsynt med manliga tonåringar som är riktigt bra i världscupen.
Alvar har väl 2 år kvar som tonåring.

En herråkare i världscupen anses nog som ung även nåt år efter 20, så tycker inte alvar ska stressa på nåt sätt.

Åkte han öppet idag?
Har inte sett några startlistor nämligen

Yes verkligen! En konditionssport utöver det vanliga kräver tid. Bara att sitta lugnt i båten! Alvar blev 28a idag.
Citera
2024-01-13, 13:45
Medlem
FNLSs avatar
Imponerande att de kan köra flera mil långa slingor i ski classic medan världscupen har fullt sjå att få ihop 5 km.
Citera
2024-01-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Imponerande att de kan köra flera mil långa slingor i ski classic medan världscupen har fullt sjå att få ihop 5 km.
Idag körde man ju på exakt den slingan där det fanns för lite för två veckor sedan..
Citera
2024-01-13, 16:35
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPORTNERD888
Yes verkligen! En konditionssport utöver det vanliga kräver tid. Bara att sitta lugnt i båten! Alvar blev 28a idag.
Er vel kanskje som å "banne i kirken" det her, men tror at Alvar er på litt feil spor nå. Det å i hans alder bygge opp muskelgrupper som er spesialinnrettet på stakeløp, ser ut til å skape en disharmoni i hans kropp for de kvalitetene som behøves i tradisjonell langrenn.

Etter å ha studért han så godt det går denne sesongen, synes jeg meg å se at hans teknikk i trad., ikke bare har blitt sakte men sikkert dårligere, men er i ferd med å fallere totalt nå, etter at han gikk ut av skigymnaset. Vi behøver virkelig ikke en til stakemaskin, men derimot behøver vi et nytt stort løfte i tradisjonell svensk herrelangrenn.
Og for at det skal kunne innfris, behøves en muskulær harmoni, finslepen motorikk og følelse for underlaget, noe som stakingsløp slett ikke gjør et dugg for å forbedre. Her håper vi bare på at han får en trener som fokuserer på de kvalitetene, i stedet for å produsere nok en stakemaskin.
Citera
2024-01-13, 16:46
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Er vel kanskje som å "banne i kirken" det her, men tror at Alvar er på litt feil spor nå. Det å i hans alder bygge opp muskelgrupper som er spesialinnrettet på stakeløp, ser ut til å skape en disharmoni i hans kropp for de kvalitetene som behøves i tradisjonell langrenn.

Etter å ha studért han så godt det går denne sesongen, synes jeg meg å se at hans teknikk i trad., ikke bare har blitt sakte men sikkert dårligere, men er i ferd med å fallere totalt nå, etter at han gikk ut av skigymnaset. Vi behøver virkelig ikke en til stakemaskin, men derimot behøver vi et nytt stort løfte i tradisjonell svensk herrelangrenn.
Og for at det skal kunne innfris, behøves en muskulær harmoni, finslepen motorikk og følelse for underlaget, noe som stakingsløp slett ikke gjør et dugg for å forbedre. Her håper vi bare på at han får en trener som fokuserer på de kvalitetene, i stedet for å produsere nok en stakemaskin.
Oja en ny elefantkyrkogårdsåkare vill jag inte ha fram i svensk längdskidåkning😂 Tror mycket sitter i ryggmärgen och Alvar har åkt få traditionella lopp i sitt väldigt unga skidliv hittills. Antagligen kört fler långlopp än tradlopp på seniornivå liksom. Får han bara mer vana så blir det nog snabbt bättre!
Citera
2024-01-13, 17:02
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Oja en ny elefantkyrkogårdsåkare vill jag inte ha fram i svensk längdskidåkning😂 Tror mycket sitter i ryggmärgen och Alvar har åkt få traditionella lopp i sitt väldigt unga skidliv hittills. Antagligen kört fler långlopp än tradlopp på seniornivå liksom. Får han bara mer vana så blir det nog snabbt bättre!
Hi-hi. Det var et uttrykk etter min smak på elendigheten
Vi får vel bare krysse fingrene og alt vi ellers har å krysse, for at han får rådgivere, trenere og ledere som slenger alt han nu holder på med i "papperskorgen" , og fokuserer på teknisk eminens, motorisk stålkontroll og elegant "skibalett" i stedet.
Citera
2024-01-13, 17:53
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Citat:
Hi-hi. Det var et uttrykk etter min smak på elendigheten
Vi får vel bare krysse fingrene og alt vi ellers har å krysse, for at han får rådgivere, trenere og ledere som slenger alt han nu holder på med i "papperskorgen" , og fokuserer på teknisk eminens, motorisk stålkontroll og elegant "skibalett" i stedet.
Skiclassics får allt tåla lite skit haha! 🫰🙏
Citera
2024-01-13, 18:28
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Skiclassics får allt tåla lite skit haha! 🫰🙏
Hi-hi, ja mitt forslag er jo å gjøre sendingene mye billigere for tv-bolagen, ved at alle utøverne heller står og staker på sin egen stakmaskin hjemme hos seg selv, med en energimåler og et web-kamera. Så kan man heller slenge inn noen vakre naturbilder som t.ex fra Summit Senja innimellom som ekstra krydder i disse uutholdelig spennende sendinger . ( Som vi jo støtt må plages med hele vinteren )
Citera
2024-01-13, 18:33
Medlem
Citat:

Håller med hade jag varit ung lovande skidåkare hade jag inte gett ski classic något fokus. För mig är det en kommersiell cirkus som inte är med i nåt förbund, inga dopingkontroller, inget mästerskap osv. Nästan bara Norska och Svenska åkare och många av dem pensionerade åkare. Jag är förvånad att företag pumpar in pengar i detta men gissar det bygger på att det finns företagsledare som på något sätt har nära koppling till utövare.
Citera
2024-01-13, 19:07
Medlem
Ja snacka om tråkiga skidlopp. Kan funka dom sakta tv kanske för att finna harmoni. Men då ser jag hellre den stora älgvandringen.

Den gode Petter Northug 8 min efter. Är det åldern som tar ut sin rätt. Är det över nu?? Vasaloppsdrömmen och hemma vm i Trondheim som går i kras😭
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in