Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-10, 14:02
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Elgiganten har demoex/returnerade för 6 293 sek. Då med garantier med mera som motsvarande ny produkt.

Så din ettåring, är väl säljbar för knappt hälften av det, alltså typ 3 000 sek. Nyfiken på vad det är för delar du bytt.

https://www.elgiganten.se/product/ou...-i38256/510966
Ledsen för sent svar, haft fullt upp, delarna som byttes ut var batteriet och hårddisken, den kraschade för några månader sen så dom bytte ut allt gratis på garantin.

Jag gick igår till pantbanken och fick 1200 för den i belåning, väldigt snålt men tänker att jag hämtar ut den igen när ekonomin ser annorlunda ut, har 6 månader på mig.
Citera
2023-12-10, 14:05
  #14
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Ledsen för sent svar, haft fullt upp, delarna som byttes ut var batteriet och hårddisken, den kraschade för några månader sen så dom bytte ut allt gratis på garantin.

Jag gick igår till pantbanken och fick 1200 för den i belåning, väldigt snålt men tänker att jag hämtar ut den igen när ekonomin ser annorlunda ut, har 6 månader på mig.


Vilket betyder att de värderar den till ungefär det dubbla. Så nu har du fått den värderad.
Citera
2023-12-10, 14:06
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Ledsen för sent svar, haft fullt upp, delarna som byttes ut var batteriet och hårddisken, den kraschade för några månader sen så dom bytte ut allt gratis på garantin.

Jag gick igår till pantbanken och fick 1200 för den i belåning, väldigt snålt men tänker att jag hämtar ut den igen när ekonomin ser annorlunda ut, har 6 månader på mig.
Man kan inte säga att pantbanken ger för dåligt betalt.

Om du inte hämtar ut den, så auktioneras den ut, och du får mellanskillnaden. Alltså, säljs den för 2 000 sek, så får du 800 sek. Minus någon eventuell avgift.

Men hoppas ekonomin löser sig, så du kan ta tillbaka datorn.
Citera
2023-12-10, 14:09
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Juridiskt stämmer det, men precis som att butiker inte är tvingade ge någon ångerrätt/öppet köp men gör det ändå, tror jag de flesta elektronikkedjor skulle acceptera ett garantiärende ändå.
Det är dock inget man kan räkna med som köpare. Man får helt enkelt tänka som att det inte finns någon garanti, vilket naturligtvis påverkar priset.
Citera
2023-12-10, 22:35
  #17
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Man kan inte säga att pantbanken ger för dåligt betalt.

Om du inte hämtar ut den, så auktioneras den ut, och du får mellanskillnaden. Alltså, säljs den för 2 000 sek, så får du 800 sek. Minus någon eventuell avgift.

Men hoppas ekonomin löser sig, så du kan ta tillbaka datorn.

Det fetade:
Du glömde räntan, den blir flera hundra kronor.

Jag testade att slå in 1200 kr på 6 månader i Sveriges största pantbank, räntesatsen* och avgifterna är olika beroende på ort.

Totalkostnad för lån:
Växjö 481 kr (inklusive förseningsavgift)
Stockholm 315 kr
Göteborg 279 kr

Så om datorn säljs för 2000 kr så kanske TS får tillbaka ca 300-500 kr
Men jag vet inte vilken ränta och avgifter som gäller i TS fall.

*) 3,25-4,67% per månad eller 42,75-59,75% per år

@TS: Lös ut datorn så fort som möjligt.
Lycka till!
Citera
2023-12-10, 22:37
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Det fetade:
Du glömde räntan, den blir flera hundra kronor.

Jag testade att slå in 1200 kr på 6 månader i Sveriges största pantbank, räntesatsen* och avgifterna är olika beroende på ort.

Totalkostnad för lån:
Växjö 481 kr (inklusive förseningsavgift)
Stockholm 315 kr
Göteborg 279 kr

Så om datorn säljs för 2000 kr så kanske TS får tillbaka ca 300-500 kr
Men jag vet inte vilken ränta och avgifter som gäller i TS fall.

*) 3,25-4,67% per månad eller 42,75-59,75% per år

@TS: Lös ut datorn så fort som möjligt.
Lycka till!
Självklart får man betala ränta för lånet. Om man inte hänger med på den biten, så kanske man inte ens ska ha en dator.
Citera
2023-12-10, 22:44
  #19
Medlem
KiselMupps avatar
Det håller jag med om!
Jag reagerade bara på att du skrev att TS får 800 kr tillbaka...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback