När jag startade Kim Wall-tråden handlade den inte alls om henne. Det fanns inte ens på tapeten att det skett ett mord. Istället befarade man att 2 personer drunknat.
Jag hade sett en notis om att en ubåt saknades i svensk-danskt vatten. Att det fanns risk att den sjunkit. I ubåten fanns Peter Madsen samt en journalist vars namn inte var känt.
Jag har en liten svaghet för ubåtar och kände därför till Peter Madsens ubåt. Och läser gärna trådar i delforumet Olyckor och katastrofer. Så jag vara bara tvungen att starta en tråd där om att en dansk privatägd ubåt var försvunnen
Mitt första inlägg kretsade därför bara kring att det skulle vara en ubåtsolycka. För det var ju det vi alla trodde.
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Men nånstans under trådens gång kommer tvisten. Inte direkt. Bara ett litet lätt snurrande några grader då och då. Vi började definitivt ana oråd när bara Madsen räddades från ubåten och hade väldigt märkliga förklaringar kring vad som hänt Kim Wall. Och ganska fort stod det klart för oss att Kim Wall dödats. Senare förstod vi också att hon styckats. Ännu lite senare att hon våldtagits. Och även torterats. Att det hela handlade om ett av de mest sadistiska morden i dansk kriminalhistoria.
Det tråden måste ligga på den yttersta topplistan när det gäller hur en enkel tråd där man tror sig veta exakt vad det hela handlar om, helt oväntat utvecklas till nåt fullständigt svårgripbart och bisarrt.
Det känns fortfarande ofattbart för mig att en liten tråd i olycksforumet för nästan bara ubåtsintresserade, relativt snabbt utvecklas till en stor tråd i brottsforumet med ständiga sensationer.
Jag hade fram till dess trott att Madsen var en ofarlig nörd. Kanske en smula autistisk. En man som hade stora drömmar och ville bygga ubåtar och rymdraketer.
Men jag hade fel. Istället var han en sadistisk psykopat som var beredd att offra allt bara han fick plåga en kvinna, våldta, köra kniv in i underlivet på henne, strypa henne och stycka den döda kroppen.