2023-12-07, 14:59
Moderator
Morfar-52s avatar
Inget för drogrehab, vi provar annat delforum.

Drogrehabilitering --> Narkotikapolitik
/Moderator
Citera
2023-12-07, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Men iaf gratis droger.
Vissa droger bör vara gratis för de som behöver det som medicin.
Tycker man kan få ta profit på droger som används för nöje.

Ska alla mediciner vara gratis? Inget mig emot rent spontant men att betala inköpspris plus en liten slant extra känns för mig bättre. Vi får ju redan gratis vård och sedan finns ju högkostnadsskyddet.
Citera
2023-12-07, 15:46
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Ska alla mediciner vara gratis? Inget mig emot rent spontant men att betala inköpspris plus en liten slant extra känns för mig bättre. Vi får ju redan gratis vård och sedan finns ju högkostnadsskyddet.
Tycker medicin som folk behöver borde vara fritt.
Andra droger kan man köpa själv.
Edit: osäker på en sådan som mig. Klarar mig på 50g hasch i månaden och lite flödder.
Bör staten betala mitt hasch?
Är osäker på den men staten ger gräs till folk så kanske.
Behöver ju mitt hasch för att fungera som en normal människa.
Senast redigerad av Rastapunx 2023-12-07 kl. 15:49.
Citera
2023-12-07, 15:51
Medlem
hippien47s avatar
Citat:
Men iaf gratis droger.
Vissa droger bör vara gratis för de som behöver det som medicin.
Tycker man kan få ta profit på droger som används för nöje.

Tänkte inte på det först du nämnde det, blev lite pinsamt nu.
Det handlar ju om att hemlösa inte ska skjuta tranq och fentanylspetsade grejer på gatan av varierande kvalité. Det förebygger överdoser, förmodligen brottsligheten som helhet.
Citera
2023-12-07, 15:55
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippien47
Tänkte inte på det först du nämnde det, blev lite pinsamt nu.
Det handlar ju om att hemlösa inte ska skjuta tranq och fentanylspetsade grejer på gatan av varierande kvalité. Det förebygger överdoser, förmodligen brottsligheten som helhet.
Ja och att inte småflickor dör för de testar fel.
Behövs mycket i samhället när det kommer till droger hur vi använder det och hur vi undviker skador av det.
Citera
2023-12-07, 16:14
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Staten ska varken förbjuda eller dela ut droger. Vad fan. Hur svårt är det här?
Fast det är bättre på alla sätt och vis om narkomaner får sin lagliga dos i brukarrum.

Bättre för brukaren, bättre för samhället då det minskar merkostnader, så även om det känns som du har rätt så är du heeeelt ute och cyklar.
Citera
2023-12-07, 16:38
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Fast det är bättre på alla sätt och vis om narkomaner får sin lagliga dos i brukarrum.

Bättre för brukaren, bättre för samhället då det minskar merkostnader, så även om det känns som du har rätt så är du heeeelt ute och cyklar.
Detta gäller ju opiatbrukare.
Sveriges amfetaminister borde hjälpas mest med brukarrum och avkriminalisering.
Vi cannabisbrukare och psykadelia borde betala för oss tycker jag
Citera
2023-12-07, 17:00
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Detta gäller ju opiatbrukare.
Sveriges amfetaminister borde hjälpas mest med brukarrum och avkriminalisering.
Vi cannabisbrukare och psykadelia borde betala för oss tycker jag
Givetvis håller med dig fullständigt.
Citera
2023-12-07, 17:27
Medlem
Mjälls avatar
Citat:

Sådär kan man ju säga om vad som helst. "Om vi ger pengar till den här gruppen så blir det bättre för den här gruppen och i förlängningen samhället". Resurserna är dock inte oändliga. Och skyddsnät i form av bidrag finns redan, det kan väl räcka även till droger.

Allt handlar inte om utsatta människors behov. Tvärtom har allt sin grund i att kunna finansieras, dvs de skattebidragande människornas aktivitet. Följaktligen bör man ta hänsyn till dessa. Och vi bör försöka ha rättvisa regler som håller länge, då måste man ta hänsyn till mer än senaste talking points.
Senast redigerad av Mjäll 2023-12-07 kl. 17:29.
Citera
2023-12-07, 17:42
Medlem
hippien47s avatar
Citat:

Är du säker? Argumentet för den lagliga dosen kan vara att brottsligheten minskar i form av stölder då man ej behöver stjäla för att finansiera sitt bruk i samma utsträckning. Överdoserna minskar säkert men hemlösheten då? Man kanske skulle vara ganska nöjd av att sova på gatan om man var påtänd på heroin och fick maten finansierad av staten. Incitamentet för att skaffa en egen försörjning kan minska och då blir skattebetalarna färre.
Citera
2023-12-07, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippien47
Som jag förstått det så får man som hemlös i Sverige ekonomiskt bistånd att röra sig med för att kunna få sig en bit mat utan egentliga krav på nykter och drogfrihet?
Jag såg på ett dokumentär att i Kanada så kunde sköterskor dela ut narkotika gratis till hemlösa vilket tydligen ska minska benägenheten att begå brott. Hur låter detta egentligen? Om människor i Sverige fick gratis heroin och pengar, skulle de någonsin vilja förändra sin livsstil? Om heroinister får gratis heroin, borde inte alkoholister få gratis sprit?
Jag tycker personligen att heroinbehandlingar och liknande som i Schweiz bör diskuteras mer.

Genom LARO är det ju gratis droger. Och ja det minskar såklart brottslighet eftersom de får sin dagliga fix gratis och inte måste begå massa inbrott och liknande för att finansiera detta.
Citera
2023-12-07, 17:45
Medlem
Gingers avatar
Kanada ligger långt fram i synen på droger och människan!
Vi kommer aldrig kunna ta bort droger från samhället hur vi än gör så det är likabra att lägga pengarna på att hjälpa dom som fastnar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in