• 1
  • 2
2023-12-07, 19:14
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Har inte Länsförsäkringar några kontor?? LF har fler kontor än dom flesta storbankerna! Var har du fått detta ifrån?
Hmm... Har deras kontor hand om bankärenden också? Tänkte att de var inriktade på försäkringsärenden men har väl inte hängt med riktigt.
Citera
2023-12-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
På plats i sverige kan du vandra in på valfritt SEB, Nordea, Swedbank kontor och öppna
konto i din dotters namn

Kan vara svårt om man är skriven utomlands eftersom banken behöver förstå hur kontot ska användas (och när de förstår att det bara är till en engångsöverföring blir de nog inte så sugna)
Citera
2023-12-07, 23:49
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Kan vara svårt om man är skriven utomlands eftersom banken behöver förstå hur kontot ska användas (och när de förstår att det bara är till en engångsöverföring blir de nog inte så sugna)

Vi kommer behålla kontot efter det, kanske kommer in lite pengar från farmor när det är födelsedag osv.
Men vad hände med oskyldig tills motsatsen bevisats? Kan lätt bevisa pengarnas ursprung. Räcker med en transaktionslogg från mitt SEB-konto där överföringar matchar insättningar på min dotters ISK varje månad de senaste ~5 åren.
Citera
2023-12-08, 04:54
Medlem
Duerfs avatar
Om man är bosatt utanför EU kan det vara svårt att bli kund och öppna nytt konto, även om man är svensk medborgare.

Bankerna har hårda krav på kundkännedom (pga. penningtvättslagen) så de har tvingats bli mer restriktiva. T.ex. kan svenskar som bosatt sig i Thailand ha mycket svårt att skaffa nytt BankID eller någon som bor i Tyskland inte får ta nya bolån eftersom den är bosatt utanför bankens hemmamarknad.

Det är en lite tråkig utveckling kan jag tycka, men viktigt att de som skriver sig i andra länder är medvetna om vad det faktiskt innebär.
Citera
2023-12-08, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Vi kommer behålla kontot efter det, kanske kommer in lite pengar från farmor när det är födelsedag osv.
Men vad hände med oskyldig tills motsatsen bevisats? Kan lätt bevisa pengarnas ursprung. Räcker med en transaktionslogg från mitt SEB-konto där överföringar matchar insättningar på min dotters ISK varje månad de senaste ~5 åren.

Hur menar du? Det är inget straff att inte banken vill ha dottern som kund?

Angående Avanza så är det väl bara att avsluta kontot så blir det deras problem att lösa hur medlen ska betalas ut?
Citera
2023-12-08, 10:31
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur menar du? Det är inget straff att inte banken vill ha dottern som kund?

Angående Avanza så är det väl bara att avsluta kontot så blir det deras problem att lösa hur medlen ska betalas ut?

Nej inget straff förstås men hur kan de neka på godtyckliga grunder?

Citat:
Du har rätt till ett vanligt bankkonto
Du kanske vill eller måste öppna ett bankkonto i ditt hemland eller i något annat EU-land.

Om du är lagligt bosatt i ett EU-land har du rätt att öppna ett "grundläggande betalkonto". En bank får inte neka din ansökan om ett konto bara för att du inte bor i landet.

Rätten gäller inte andra typer av konton, till exempel sparkonton.

Kan banken neka mig ett konto?
Du kan nekas att öppna ett konto om du bryter mot EU:s regler om penningtvätt och finansiering av terrorism .

I vissa EU-länder kan du nekas att öppna ett grundläggande betalkonto om du redan har ett liknande konto hos en annan bank i samma land.

Om du ansöker om ett bankkonto i ett annat land än där du bor kan banken i vissa fall be dig visa att du verkligen har anledning att öppna ett konto. En anledning kan till exempel vara att du bor i ett land men jobbar i ett annat.

https://europa.eu/youreurope/citizen...u/index_sv.htm
Citera
2023-12-08, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Vi har haft ett fondsparande i min dotters namn på Avanza, men nu har vi flyttat utomlands så vi vill ta ut pengarna och avsluta kontot.
Pengarna kan bara tas ut till ett konto i hennes namn, och det måste vara ett svenskt konto.

SEB vägrar öppna ett konto. Har snurrat i 2 månader med kundtjänst och fått olika besked varje gång. Så nu är jag beredd att bryta mitt kundförhållande efter 20+ år och se mig om efter en annan bank.

Har någon varit i liknande situation och fått ett konto öppnat i ett barns namn, trots att ni bott utomlands?

Kan pengarna verkligen bara tas ut i ett konto i hennes namn? Det känns lite märkligt, tror ni borde kunna få till det så att Avanza för över det till erat konto sen att ni för över det till dotterns konto (i vilket land ni nu befinner er).
Citera
2024-03-06, 13:52
Medlem
glemmys avatar
Kan uppdatera att det till slut löste sig.
Bra där av Avanzas kundtjänst som var villiga att hitta en lösning.

Vi öppnade ett konto i utlandet i min dotters namn. Skickade screenshot till Avanza med uppgifterna och sen betalades pengarna över från Avanza direkt till kontot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in